Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hysterectomie via de huisarts?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Hysterectomie via de huisarts?

Bericht door DylanKing1999 »

Ik probeer de mastectomie/hysterectomie combinatie bij dr. van Loenen in te plannen, maar ik kom er net achter dat je ook (officieel) een jaar aan de hormonen moet zitten voordat je een verwijsbrief krijgt voor een hysterectomie, in tegenstelling tot het halfjaar voor de mastectomie. (Ik zit al meer dan een jaar aan de hormonen, alleen officieel pas 3 maanden, een halfjaar eer dat ik aan de beurt zal zijn voor de operatie).

Ik heb het veel liever tegelijkertijd natuurlijk. De tijd vrij die ik nodig heb om te herstellen is erg lastig met school, dus nog een operatie er bij wordt al helemaal lastig. Ik was ook al van plan om een hysterectomie proberen te krijgen zodra het mogelijk was lang voordat ik überhaupt wist dat ik trans was. Omdat ik altijd al een rare menstruatie gehad heb en ik hier heel erg veel last van had (miste er altijd veel school door). Ik weet dat het mogelijk is om voor deze reden als vrouw een hysterectomie te krijgen, ookal doen de meeste er toch moeilijk over (omdat ze denken dat je misschien later toch nog kinderen wilt of iets dergelijks). Dus ik dacht, is het niet mogelijk om op deze manier nu toestemming te krijgen voor een hysterectomie?

Is er iemand die het op deze manier voor elkaar heeft gekregen of mij tips kan geven over hoe ik dit moet aanpakken?
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hysterectomie via de huisarts?

Bericht door Mr.X »

Een hysterectomy gaat niet zomaar via de huisarts. Al helemaal niet bij jonge personen.

Ik denk dat je het toch echt bij je genderteam moet gaan zoeken. Neem eens contact met ze op, en leg je situatie uit. Misschien zijn ze bereid om je wat vervroegd die verwijsbrief te geven.
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Hysterectomie via de huisarts?

Bericht door stella »

Je kan het natuurlijk altijd proberen via de huisarts, maar er is een wat grotere kans op teleurstelling. Ik was afgelopen woensdag bij de huisarts voor een orchidectomie en liep 5 minuten later weg met een verwijsbrief zonder vragen. Maar nu moet ik nog afwachten of de uroloog er ook in meegaat of dat die toch eerst goedkeuring wil via het genderteam.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Hysterectomie via de huisarts?

Bericht door Alice »

Via een meewerkende gynaecoloog?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hysterectomie via de huisarts?

Bericht door Jer158 »

Ik ben tussen de mazen van het net geglipt en heb na bijna 10 maanden testo al de combioperatie gehad bij Van Loenen.

De crux was dat je alleen een verwijzing van je psych nodig hebt. Vervolgens gaat de operatieplanning van plastische chirurgie en die kijken alleen naar de verwijzing (+ 6 maanden hormonen, indien van toepassing).

De gyn heeft bij het consult wel gevraagd hoe lang ik toen aan de hormonen zat (toen 6 maanden, wat ik heb ook verteld heb) maar heeft verder niet gecontroleerd of dat 'klopte' met de uiteindelijke operatiedatum (want gepland door plastische chirugie) en ik heb geen slapende honden wakkergemaakt :p

Edit: Mijn psych heeft dus gewoon die verwijzing na 6 maanden uitgeschreven
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: Hysterectomie via de huisarts?

Bericht door DylanKing1999 »

Je hebt toch wel een aparte verwijzing nodig voor de hysterectomie dan voor de topoperatie?

Hoe heb je je psych overtuigd om dit te doen als ik vragen mag?


Ik zit namelijk in vrijwel dezelfde situatie (zal ook officieel aan de 10 maanden zitten als de operatie waarschijnlijk is). Maar ik kreeg van stepwork het idee alsof ze hier niet echt een keuze in hadden omdat het zo in de wet staat.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hysterectomie via de huisarts?

Bericht door Jer158 »

DylanKing1999 schreef: 18 sep 2018, 10:56 Je hebt toch wel een aparte verwijzing nodig voor de hysterectomie dan voor de topoperatie?

Hoe heb je je psych overtuigd om dit te doen als ik vragen mag?

Ik zit namelijk in vrijwel dezelfde situatie (zal ook officieel aan de 10 maanden zitten als de operatie waarschijnlijk is). Maar ik kreeg van stepwork het idee alsof ze hier niet echt een keuze in hadden omdat het zo in de wet staat.
Ik had 1 verwijzing voor top en hysto samen.

Ik heb weinig moeite hoeven te doen. Ik was toe aan top surgery en wilde graag in 1x die hysto. In de verwijzing heeft mijn psych gezet dat ik op het moment van verwijzing 6 maanden hormonen had en 1 jaar 'RLE'. Ze ging ervan uit dat als dat niet voldoende was, ze me in het Slotervaart dat wel zouden laten weten. Het argument was dus eigenlijk dat ik al 1 jaar 'RLE' had gehad.

Het kwam er op neer dat mijn psych dacht dat het Slotervaart de gatekeeping zou doen en het Slotervaart dacht dat mijn psych de gatekeeping zou doen. Het boeit mensen blijkbaar allemaal vrij weinig hoe het daadwerkelijk zit.

EDIT: De exacte datum van start RLE is omstreden. Vaak wordt het gelijk genomen met de start van hormonen (onder toezicht van een endo). Als je bij mij het moment van groen licht had genomen, was mijn operatie na 11 maanden. Als je het 'einde' van de sociale transitie neemt (volledig 'om' zijn), was het 16 maanden. Het is dus maar net hoe flexibel je psych bereid is om te denken
Hung her from the branches of a mango tree