Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Maurits »

Beste allemaal,

Voor degenen die al een tijdje testosteron gebruiken: merken jullie verschil qua psychische gesteldheid?

Ik ben vooral benieuwd naar het effect op angst en depressie.

Groet,
Maurits
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Anon20190508 »

Denk dat zeker met dingen zo specifiek als angsten en depressies dit heel erg verschilt van persoon tot persoon, omdat iedereen het anders ervaart. Even een antwoord waar je niet echt wat aan hebt, sorry.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Sven
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2017, 21:22
Gender: Trans FtM

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Sven »

Ik heb zeker psyche klachten gekregen door het gebruik van sustanon. Hoofdpijn ,vermoeidheid, concentratie problemen, geheuenverlies, depressiviteit, prikkelbaar, nerveus, angst, slapeloosheid. Ben toen een aantal maanden oververgestapt op androgel totdat de klachten weg waren en ben net weer gestart met sustanon. Kijken wat er nu gebeurt. Maar de klachten waren echt niet grappig was totaal de controle over mezelf kwijt en dat maakte het best wel eng
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Maurits »

Hai Sven,

Dank voor je antwoord.
Ik wist niet dat er qua uitwerking zo'n verschil zit tussen injecteerbare en opsmeerbare testosteron. Als de androgel beter bevalt, kan je die dan niet die blijven gebruiken? Of heeft die een andere uitwerking?

Hoe dan ook, veel sterkte ermee!

Groet,
Maurits
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Sven
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2017, 21:22
Gender: Trans FtM

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Sven »

Dat kan wel alleen moet je dat dagelijks gebruiken en moet je het eerst laten intrekken voordat je kleren aanmag. Vervolgen mag je een aantal uur niet douchen. Niet handig als je schema bepaald wordt door de thuiszorg. 1 x in de 3 weken spuiten is veel minder werk en de kans op vergeten is minder groot
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Milan070 »

Het is maar net hoe je het bekijkt Sven. Als je injecteert elke twee a drie weken heb je pieken en dalen in die aantal weken tussen het injecteren. Die pieken en dalen kunnen invloed hebben op je psychische gezondheid. Die gel smeer je elke dag en daarbij is bewezen dat je geen pieken en dalen hebt, dus het is niet vreemd dat jouw klachten verdwenen.
De problemen die jij ervaart met smeren heb ik totaal niet. Ik smeer elke avond voor het slapen gaan. Het intrekken in de huid duurt maar één a twee minuten en dan kan ik mij weer aankleden. Doe ik het vergeten? Nee want het hoort nu eenmaal bij mijn dagelijkse rituelen.

En op Maurits nog te beantwoorden: ik heb totaal geen angsten of depressie gekregen na de start van het gebruik van androgel.

Groet,
Milan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Maurits »

Hoi Milan,

Dank voor de verduidelijking. Ik begrijp nu hoe het zit met die pieken. Even inhakend op jouw antwoord: had je wel eens last van angst/depressie voordat je testo gebruikte?
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Milan070 »

Nee daar had ik geen last van Maurits.
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Hrafn »

Ik heb voor androgel gekozen omdat ik een bipolaire stoornis heb (manisch-depressieve stoornis) en het dus belangrijk is om mijn stemming stabiel te houden. Dat gaat gelukkig goed, ook geen oplaaiende angststoornis dus ook dat blijft goed gaan. Het dagelijks smeren heb ik daar wel voor over.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Nate_0 »

Ik heb ook androgel omdat ik gevoelig ben voor hormonen. Alsnog merkte ik de eerste aantal maanden dat ik flink minder stabiel was--meer prikkelbaar, geirriteerd, etc. en daardoor ook eerder overprikkeld wat bij mij weer tot depressie kan leiden (angsten heb ik geen last). PMS heb ik ook nog bijna een jaar gehad, ongeacht de menstruatie die weg bleef. (Toen ik een tijdje over moest op testim ivm niet-verkrijgbare androgel kreeg ik daar ook weer last van). Verder is mijn psychische gezondheid behoorlijk stabiel gebleven; de sociale transitie doet voor mij in die zin veel meer dan de medische transitie.
meerdere zakken met zaagsel
Plaats reactie