Nieuwe chat! Zie dit topic.

Second opinion mastectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Rozan
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:13
Gender: Genderqueer

Second opinion mastectomie

Bericht door Rozan »

Hallo,

Omwille van het maken van een beslissing over mijn borsten, zou ik het enorm waarderen als jullie even met mij willen meedenken en/of zelfs eigen ervaringen willen delen. Zelf kom ik er moment namelijk niet uit...

Ik identificeer mijzelf als non-binair en een maand geleden had ik een consult met de assistent van de chirurg (Dr. Buncamper, Gent) ter voorbereiding op ofwel een borstverkleining ofwel een reconstructie van een mannenborst. Het gesprek verliep weliswaar aangenaam, maar de informatie die ik daar kreeg viel mij erg tegen. Een borstverkleining werd mij afgeraden, omdat het verschil in cupmaat te klein zou zijn. De inschatting was dat ik van ongeveer C naar ongeveer B zou kunnen gaan, waarbij ik hoe dan ook een BH (binder!!!) zou moeten blijven dragen. Een reconstructie van een mannenborst werd mij dus sterk aangeraden, maar dit zou bij mij enkel volgens de free nipple graft techniek kunnen. Ik vind dat niet niks, om zomaar mijn tepels als erogene zones te verliezen... en kon daar niet zo gemakkelijk overheen stappen als de assistent. En eerlijk gezegd vind ik de meeste resultaten van reconstructies eerlijk gezegd niet zo mooi (misschien wat afgeschrikt door foto's online). Zodoende heb ik op dat moment geen beslissing kunnen nemen, en dus ook geen operatie laten inplannen. Ik heb gezegd dat ik er eerst nog eens goed over na wil denken... maar dat doe ik nu dus al een maand. Hoog tijd dus om knopen te gaan doorhakken, want wat ik kijk er wel degelijk erg naar uit om van die ondingen 'bevrijd' te raken!

Het lijkt mij geen slecht idee om eens bij een andere plastisch chirurg om een second opinion te vragen. Wie heeft goede ervaringen bij een andere plastisch chirurg voor borstverkleining/verwijdering in Vlaanderen dan Dr. Buncamper?

En zijn er misschien mensen die de voorkeur hebben/hadden om wél de borsten te laten verwijderen, maar zonder reconstructie? Ik denk hierbij aan een dubbele borstamputatie zoals die bijvoorbeeld ook preventief bij aanwezigheid van een bepaalde borstkankergen gedaan wordt (uiteraard zonder behoud van de tepel), en merk dat mij dit minder afschrikt dan een gereconstrueerde mannenborst. Vooral ook omdat het idee van een van gevoelloze neptepel mij tegenstaat, plus de vrees op bijvoorbeeld rare bobbels onder het litteken en/of asymmetrie.

Hartelijk dank!
Rozan
Vanuit mijn queerness ambieer ik geen transitie, maar een transpositie. Ergens in het midden wil ik mij positioneren...
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Second opinion mastectomie

Bericht door Dante »

Ik vind dat niet niks, om zomaar mijn tepels als erogene zones te verliezen... en kon daar niet zo gemakkelijk overheen stappen als de assistent
Heel herkenbaar, Rozan!
Ik heb gezegd dat ik er eerst nog eens goed over na wil denken... maar dat doe ik nu dus al een maand. Hoog tijd dus om knopen te gaan doorhakken, want wat ik kijk er wel degelijk erg naar uit om van die ondingen 'bevrijd' te raken!
Nog maar een maand? Ik loop nu al ruim een half jaar te pingpongen met mijn gevoelens en gedachten over wel of geen masto na een telefonische intake bij van Loenen (NL) eind vorig jaar. Ik was er eerlijk gezegd stiekem vanuit gegaan dat de Donut methode bij mij toegepast kon worden (Cupmaat A) zodat ik het gevoel in mijn tepels zou behouden. Aan de hand van de foto's die ik haar had toegestuurd, bleek dit echter niet het geval. Waarschijnlijk speelt mijn leeftijd (45 jaar)/ huidelasticiteit hierbij parten. Ik had dit echter totaal niet zien aankomen. De chirurg raadde een operatie waarbij de tepelsteel behouden zou blijven, bovendien ook nog eens af vanwege mijn iele postuur. Wanneer je iel bent, is het esthetisch resultaat vaak niet top omdat je dan ergens een onnatuurlijke bobbel krijgt doordat je de steel ergens kwijt moet (waar je zelf ook al naar refereert + asymmetrie valt veel eerder op). Dus bleef het vrije transplantaat alleen over.
Ik heb voor mezelf nog steeds geen absolute "ja ik wil" bereikt. Wel gaat het meer en meer weer kriebelen (letterlijk en figuurlijk) met deze zomerse temperaturen.

Aangezien ik in NL woon, kan ik je vraag over andere chirurgen in Vlaanderen niet beantwoorden. En wat betreft jouw laatste vraag over een borstamputatie, daar heb ik zelf nog nooit over nagedacht. Wist geeneens dat die mogelijkheid bestaat. Maar dan heb je helemaal geen tepels meer? Begrijp ik dat dan goed? Hoewel ik je afkeer snap van tepels die er heel onnatuurlijk opgeplakt lijken /zijn, krijg ik datzelfde gevoel bij een borstkas zonder tepels. Bovendien ben je dan 100% zeker weten je erogene gevoel daar kwijt. Wanneer je de tepels behoudt, heb je altijd nog een kleine kans dat je een ietsiepietsie gevoel terugkrijgt, zo heb ik vernomen van diverse jongens.

Ik kan je helaas ook geen adviezen geven over hoe tot een beslissing te komen, slechts mijn gevoelens en gedachtes delen.
Je mag me altijd een pb sturen als je daar behoefte aan hebt.

Daan.
Gebruikersavatar
Rozan
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:13
Gender: Genderqueer

Re: Second opinion mastectomie

Bericht door Rozan »

Dank je Dante!
Het doet me goed om je reactie te lezen, om me wat minder alleen te voelen in deze overwegingen en beslissing en daarbij bevestigd te zien dat het niet raar is om er nog langer over na te willen denken. Misschien ben ik met die maand 'bedenktijd' inderdaad wel wat ongeduldig... maar ik weet al zo lang dat ik graag geopereerd wil worden en moest natuurlijk zoals iedereen op mijn beurt wachten. Ben ik eindelijk aan de beurt, weet ik het niet meer omdat de opties net zoals bij jou tegenvielen! Zoiets dus... en omwille van de stilstand in mijn overwegingen leek het me goed om het niet enkel in mijn eigen hoofd te laten plaatsvinden ;)

Huidelasticiteit was bij mij ook een probleem, als ik het mij goed herinner. Ben 47 nu... beetje confronterend om je ineens oud te gaan voelen! :lol:
Ook het teveel aan tepelsteel werd mij verteld, inderdaad.

Ik denk dat ik de keuze gemakkelijker gevonden zou hebben als ik transman geweest was, of om een andere reden zonder twijfel een mannenborst zou wensen. (Maar dat weet je natuurlijk nooit...) Misschien is het juist het genderaspect in de keuzes tussen de nu aangeboden opties wel wat ik het lastigste vind... waardoor het idee van een borstamputatie (zonder reconstructie en inderdaad ook zonder tepel) voor mij ook voelt als iets om te willen overwegen. Alhoewel het extra rigoureus voelt, beetje gewelddadig zelfs, voelt het voor mij ook 'genderloos', of zoiets. En ja, dan zal ik inderdaad dat beetje kans op toch nog iets aan gevoel in de losgemaakte en verplaatste tepel sowieso op moeten geven.

Er is mij ondertussen een naam aangeraden voor de second opinion: dr. Houtmeyers (was assistent van dr. Monstrey en heeft nu een eigen kliniek). Ben benieuwd wat hij ervan zegt en of bijvoorbeeld de knoopsgat-techniek voor mij een optie zou zijn, of dat ook daar de tepelsteel te lang voor zal zijn. En of mijn idee over een amputatie als volkomen zot beschouwd zal worden, of juist niet...
Wel gaat het meer en meer weer kriebelen (letterlijk en figuurlijk) met deze zomerse temperaturen.
Inderdaad!! Van mij mag het weer winter worden!!!
Vanuit mijn queerness ambieer ik geen transitie, maar een transpositie. Ergens in het midden wil ik mij positioneren...
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Second opinion mastectomie

Bericht door Dante »

Het voelt inderdaad fijn te weten niet alleen rond te lopen als twijfelkont. Desondanks ben jij de enige die de beslissing kan maken die bij je past.

Ik las vanmorgen ( in een geheel andere context in een column de volgende zinnen, die ik op mijn gevoel van wel of geen operatie, van toepassing vond):

Je trekt de huid die de jouwe leek niet pijnloos weg. Je maakt je niet gemakkelijk los van wat je geweest bent, er is iets wat blijft en wringt. Je installeert je niet in een vorm die je niet had voorzien zonder de angst tekort te schieten. Het blijde gevoel van de bevrijding overheerst, maar het verdovingsmiddel vreugde doet de werkelijkheid van de breuk te niet.

De frictie tussen euforie van bevrijding maar gemis/afscheid van (in ons geval) tepelgevoel.

Groetjes, Daan

Ps: de knoopsgat techniek? Die ken ik niet, ga wel even googelen.
Gebruikersavatar
Rozan
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:13
Gender: Genderqueer

Re: Second opinion mastectomie

Bericht door Rozan »

Je trekt de huid die de jouwe leek niet pijnloos weg. Je maakt je niet gemakkelijk los van wat je geweest bent, er is iets wat blijft en wringt. Je installeert je niet in een vorm die je niet had voorzien zonder de angst tekort te schieten. Het blijde gevoel van de bevrijding overheerst, maar het verdovingsmiddel vreugde doet de werkelijkheid van de breuk te niet.
Mooi!!!

Hier kun je eventueel heldere uitleg over de knoopsgat techniek vinden:
https://www.topsurgery.net/procedures/b ... urgery.htm
Vanuit mijn queerness ambieer ik geen transitie, maar een transpositie. Ergens in het midden wil ik mij positioneren...
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Second opinion mastectomie

Bericht door Dante »

Hoi Rozan,

Bedankt voor de link. Fijn om ook zoveel foto’s te zien van resultaten. Veel verschil wel van de natuurlijkheid van de tepels bij gebruik van dezelfde techniek.
Ik zie alleen nog niet echt het verschil tussen de knoopsgat techniek en dubbele incisie met tepelsteelbehoud? Die is volgens mij heel klein, wat betreft resultaat. Of zie jij dat anders?

Daan
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Second opinion mastectomie

Bericht door Jer158 »

@Dante Voor zover ik weet zijn die twee operaties exact hetzelfde, wat niet wil zeggen dat chirurg A en B dezelfde operatie niet enigszins anders kunnen uitvoeren.

@Rozan Waarom zie je een "borstamputatie" als oplossing voor je tepels? Waarom niet een standaard/genderbevestigende mastectomie zonder tepeltransplantaat als je geen tepels wil?
Hung her from the branches of a mango tree
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Second opinion mastectomie

Bericht door Dante »

Jer158 schreef: 23 jun 2021, 13:18 @Dante Voor zover ik weet zijn die twee operaties exact hetzelfde, wat niet wil zeggen dat chirurg A en B dezelfde operatie niet enigszins anders kunnen uitvoeren.
Dat vermoeden had ik al, bedankt voor de bevestiging!
Gebruikersavatar
Rozan
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:13
Gender: Genderqueer

Re: Second opinion mastectomie

Bericht door Rozan »

Ik zie alleen nog niet echt het verschil tussen de knoopsgat techniek en dubbele incisie met tepelsteelbehoud? Die is volgens mij heel klein, wat betreft resultaat. Of zie jij dat anders?

Misschien dat het kleine verschil er in zit of er in de werkwijze een stukje huidinsnede waar de tepel zogezegd doorgeschoven wordt (zoals een knoop in een knoopsgat) toegepast wordt, of dat er bij de herplaatsing van de tepel inclusief tepelsteelbehoud iets andere huidsnedes toegepast wordt... ik ben er zeker geen expert in. Maar ik kwam toen ik mij er verder in wilde verdiepen uit op deze techniek, waarbij de assistent van de chirurg mij enkel een techniek zonder tepelsteelbehoud aanbood. Ik ben nog niet voldoende op de hoogte van andere technieken waarbij de steel, en dus de gevoeligheid van de tepel, behouden kan worden. En daarbij blijft het natuurlijk de vraag of die technieken bij mijn type borsten wel toegepast kunnen worden.

Waarom zie je een "borstamputatie" als oplossing voor je tepels? Waarom niet een standaard/genderbevestigende mastectomie zonder tepeltransplantaat als je geen tepels wil?
Ik zie een borstamputatie zeker niet als oplossing voor mijn tepels, omdat ik mijn tepels immers liefst behouden wil. Maar als het nu eenmaal niet anders blijkt te kunnen dan dat ik enkel van mijn huidige borsten af kan geraken mét verlies van de tepels als erogene zone, kan het misschien zijn dat mijn voorkeur uiteindelijk uit zou gaan naar een zogenaamde amputatie. Ik weet het nu nog niet... het is echt iets om voldoende tijd voor uit te trekken en mede daarom waardeer ik dit forum. Mocht ik een reguliere transman zijn (als dat al bestaat), dan zou ik deze overweging waarschijnlijk niet maken. Maar als queer/non-binair zal ook een mannenborst mijn gender misschien niet bevestigen. Misschien voelt een amputatie voor mij dan misschien meer 'neutraal' of iets dergelijks. Het voelt ook wel wat agressief of rigoureus, maar als ik er foto's van bekijk, vind ik het vaak wel mooier dan bijvoorbeeld de foto's die ik tegenkom van 'standaard/genderbevestigende mastectomie' mét tepeltransplantaat. Foto's van reconstructies van een mannenborst zonder tepel ben ik nog nergens tegengekomen, en geloof niet dat ik daar graag voor zou kiezen. Bestaat dit, en waarom? Misschien enkel onbedoeld, wanneer de tepel afstierf?
Vanuit mijn queerness ambieer ik geen transitie, maar een transpositie. Ergens in het midden wil ik mij positioneren...
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Second opinion mastectomie

Bericht door Jer158 »

Rozan schreef: 26 jun 2021, 13:12 Maar als queer/non-binair zal ook een mannenborst mijn gender misschien niet bevestigen. Misschien voelt een amputatie voor mij dan misschien meer 'neutraal' of iets dergelijks.
Prima als je het mooier vindt natuurlijk, maar neutraler zou ik het niet willen noemen. Er zijn wrsch meer vrouwen met een "mannenborst" (namelijk die van nature geen of zeer weinig borstvorming hebben) dan mannen met een post-amputatie "vrouwenborst" (die je immers alleen krijgt na borstkanker). Plus, iedereen begint met een "mannenborst" voordt de puberteit dingen kapot maakt. Klinkt neutraal.
Foto's van reconstructies van een mannenborst zonder tepel ben ik nog nergens tegengekomen, en geloof niet dat ik daar graag voor zou kiezen. Bestaat dit, en waarom? Misschien enkel onbedoeld, wanneer de tepel afstierf?
Ja, top surgery zonder tepeltransplantaat bestaat, dat is mijn punt juist. Steeds meer mensen kiezen daarvoor. Ik zit in een (niet NL) FB groep waarin tientallen mensen hiervoor gekozen hebben, vaak omdat ze het juist neutraal vinden om geen tepels te hebben. (Wat natuurlijk ook neerkomt op "ik vind het mooier", aangezien zowel mannen als vrouwen als nonbinaire mensen doorgaans wel tepels hebben.) Zie bijv. Transbucket
Hung her from the branches of a mango tree