Androgel vragen (1 maand)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
maassias
Voornaamwoorden: hij/die

Androgel vragen (1 maand)

Bericht door maassias »

Hoi allemaal, ik heb wat vragen over het gebruik en de effecten van Androgel.

1. Ik zit nu iets langer dan 1 maand aan de Androgel. 2 pompjes per dag. Ik heb tot nu toe echt weinig effect gemerkt, ik begin me af te vragen of ik gewoon geduldiger moet zijn of dat mijn waarden gewoon echt niet hoog genoeg zijn? Mijn psycholoog zei dat ze eerder één geval had gehad van iemand die niet goed reageerde op de Androgel, alsin dat het niet veel deed.
Wat ik wel heb gemerkt is dat mijn lichaamsgeur wat sterker en anders is, dat ik meer deo op moet doen. Mensen om me heen zeggen dat ik wat zelfverzekerder ben. Libido is weinig verhoogd, misschien 20%.
Wat merkten jullie in de eerste maand?

2. Hoe lang moet je minimaal wachten met douchen na het opsmeren van Androgel? Ik zie hier verschillende verhalen over online. Sommigen zeggen 2 uur, anderen 6 uur. Ik wil gaan sporten in de ochtend en ik smeer de gel ook in de ochtend, als ik uit bed ga. Endocrinoloog heeft me aangeraden om het in de ochtend te smeren en zelf onthoud ik dat ook het best. Heeft zweten ook invloed op de werking? Kan ik sporten een uur nadat ik het heb gesmeerd?

3. Ik heb gemerkt dat ik soms stukjes lichte witte rand heb langs mijn arm, op de rand waar ik de gel heb opgesmeerd. Het is geen uitslag, ik voel er ook niks van. Na een tijd is het weer weg. Herkenbaar voor iemand?

Alvast bedankt voor het antwoorden guys!
DVA
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Androgel vragen (1 maand)

Bericht door DVA »

Ik zit nu tweeënhalf jaar aan Androgel, en je zult echt geduld moeten hebben. Het proces verloopt bij iedereen anders, maar ik was in het begin ook super gefocust op veranderingen. Door Instagram, waar ik andere trans mannen volgde, had ik een onrealistisch beeld van hoe snel het zou gaan. Ik dacht dat alles veel sneller zou veranderen.

Bij mij begon mijn stem na een paar maanden langzaam te zakken. Het belangrijkste is dat je na drie maanden je bloed laat testen, zodat ze kunnen checken of je waarden goed zijn. Daarna is het vooral een kwestie van geduld hebben. Ik voelde me vooral de eerste maanden erg uit balans.

Ik maakte elke maand een stem opname met een filmpje erbij wat me ook hielp met de veranderingen te zien.

Wat betreft het smeren: ik wacht altijd vier uur na het aanbrengen voordat ik weer douche. Ik smeer het ’s ochtends op en ga daarna gewoon sporten. Zweten maakt niet uit, want de gel trekt toch gewoon in je huid.

De lichte witte randjes waar jij het over hebt, herken ik zelf niet.

Als je nog dingen wil weten stuur me vooral een bericht .

Gr DVA
wolvster
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door wolvster »

Die randjes zijn misschien opgedroogde 'veegstrepen' van het smeren. Dat had ik ook wel eens. Misschien iets meer uitsmeren, maar het kan denk ik geen kwaad.
Sharoncher
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Sharoncher »

Mijn partner smeerde de androgel altijd voor het slapen gaan en zo weet je dat het ook maximaal opgenomen kan worden. Dit werd ook geadviseerd door de endo uit het Haga ziekenhuis. Wellicht het proberen waard!!
Sjoerd
Voornaamwoorden: Hij/hem

Bericht door Sjoerd »

Ik smeer nu zo'n 7 maanden androgel en doe s avonds na het douchen smeren, hoef ik me geen zorgen te maken over te strakke kleding, droogtijd of mensen/hond die mn arm perongeluk aanraken. Witte strepen is opgedroogde gel, je kan evt proberen om de gel te verdelen over 2 armen.

Ik lees wel dat de veranderingen veel verschillen per persoon. Bij mij begon alles al te veranderen binnen anderhalve maand, zoals mn stem (met stem training), haar groei en hoofdhaar dunner.
Ik had wel last van zeer vermoeide stembanden en ik was de eerste maanden erg moe.
Ik raad aan om je stem te trainen met bijvoorbeeld lax vox oefeningen of zo laag mogelijk mee zingen/praten om zo de stem/hersen te laten wennen aan het laag praten.

(Voor mij zelf leuk effect van de extra testosteron is dat ik totaal geen stemmings wisselingen meer heb, wat voordat ik begon juist extreem erg was).
Matijs

Bericht door Matijs »

Inmiddels al wat meer veranderingen opgemerkt, @maassias?
###
maassias
Voornaamwoorden: hij/die

Bericht door maassias »

Matijs schreef: 05 aug 2025, 00:54 Inmiddels al wat meer veranderingen opgemerkt, @maassias?
Hé Matijs,
Ik zit nu bijna 11 maanden aan de Androgel en het valt me nog steeds tegen hoe snel de effecten gaan. Het doet zeker wel wat, mijn waardes zijn ook goed en die worden elke 3 maanden gemeten. De effecten die ik echt heb gemerkt: acne (vooral op schouders), haargroei op onderbenen, bottom growth en verandering in stemming (korter lontje). Jammer genoeg is mijn stem nog steeds niet veranderd en dat vind ik het moeilijkste. Ik doe nu wel aan logopedie, dan heb ik nog het idee dat er iets gebeurd. Ik Ik heb wel geleerd om veel minder te verwachten, het blijft frustrerend maar ik ben er ook meer oké mee. Toevallig heb ik deze week een afspraak met m'n arts en ga ik vragen of ik mag overstappen op injecties. Ik wil graag kijken of dat misschien iets effect heeft.
Matijs

Bericht door Matijs »

Dat is spijtig om te lezen, @maassias. Je daalwaardes zijn wel steeds goed?

Bij mij gingen de veranderingen (ook) heel geleidelijk. Zo daalde mijn stem na negen maanden. Ik weet dus hoe frustrerend dat is. Hopelijk kan jij daar ook snel van genieten.

Je kunt inderdaad altijd kijken wat de injecties doen.
###
jaimey cat ears
Voornaamwoorden: zij haar

Bericht door jaimey cat ears »

hoi wie gebruikt er testo gel ik heb vragen /?
wolvster
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door wolvster »

jaimey cat ears schreef: 02 jun 2026, 11:13 hoi wie gebruikt er testo gel ik heb vragen /?
Stel je vragen gerust hier, er is vast iemand die je meer kan vertellen