Testosteron dosis

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Jasper95
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 nov 2016, 23:50
Gender: Man

Testosteron dosis

Bericht door Jasper95 »

Hoi iedereen,

Ik was benieuwd naar welke dosis jullie krijgen en hoe lang je aan de hormonen zat toen je naar deze dosis ging? Ik krijg 1 ml/250 mg Sustanon iedere 4 weken sinds ik (geloof ik) een jaar aan de testosteron zat, inmiddels gebruik ik het 5.5 jaar (vanaf toen ik 16 werd).
Als ik rond kijk op internet zie ik dat veel mensen 1 ml elke 2 weken of zelfs elke week krijgen, al zijn dit altijd mensen buiten Nederland of België dus ik was benieuwd naar jullie doses omdat ik me enigszins zorgen maak dat mijn dosis wat aan de lage kant is..

Ga het er ook bij de endocrinoloog over (proberen te) hebben maar ik wil daar niet de wijsneus uithangen want ze zullen natuurlijk wel weten wat ze doen :shifty:

(Excuus als dit topic al bestaat, dan heb ik hem over het hoofd gezien)

Jasper
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Testosteron dosis

Bericht door Mr.X »

Hey Jasper.

Ik zelf vind een dosis niet veel zeggen. Waar het om gaat zijn je testo en estradiol bloedwaarden. Je kan een hele hoge dosis krijgen, maar lage bloedwaarden hebben. Maar ook kun je een hele lage dosis krijgen, en toch nog hoge waarden hebben. Heb je je bloedwaarden laten checken?

Ik zeg dit omdat ik met alles wat ik geprobeerd heb (gel, sustanon en nebido) met normale dosis altijd hele hoge t waarden had. Nu gebruik ik 3 ml 1000mg nebido elke 3 maanden. Dit is een kwart minder dan de normale dosis (dat is 4ml) en alsnog zit ik met vrij hoge t waarden. Dus tjah.
Gebruikersavatar
Jasper95
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 nov 2016, 23:50
Gender: Man

Re: Testosteron dosis

Bericht door Jasper95 »

Dank je voor je reactie!

Ik heb mijn bloedwaarden nog niet laten checken, heb het VUmc gebeld maar de eerst volgende plek die ze hadden was eind januari dus dat duurt nog even en of ik mijn hormoonwaardes gewoon bij een ziekenhuis in de buurt kan laten checken (met een verwijzing van de huisarts of zo) weet ik eerlijk gezegd niet.

Wat ik nog was vergeten te melden is dat ik een hysterectomie gehad heb.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Testosteron dosis

Bericht door Nate_0 »

meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Testosteron dosis

Bericht door Mr.X »

Je denkt dus dat je dosis te laag is, maar heb je dan ook het gevoel dat je veranderingen niet snel genoeg gaan? En als je al jaren aan de T zit, dan heeft het VU vast al veel bloedonderzoek gedaan, lijkt me. Als het niet goed was, dan had je het al geweten.

Overigens kun je inderdaad gewoon naar je huisarts gaan. Maar dan heb je wel een reden nodig. Dus als je denkt dat je t waarden te laag zijn omdat je energie laag is, of je hebt moodswings ed, dan is er een gegronde reden om het te laten testen.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Testosteron dosis

Bericht door Nathan90 »

Geloof wel dat het VU je bij voorkeur in de gemiddeld lagere testo waarden houdt, zal wel minder 'gevaar' met zich meebrengen dan te hoog. Maar als jou huisarts een beetje meegaand is met je transitie zal die zo bloedonderzoek voor je aan kunnen vragen als je je waardes wil laten bekijken. Weet dat mijne dat zonder probleem zou doen als ik aangeef dat ik het wel wil laten doen buiten het VU om.

Ik ben nu tijdelijk op gel over ivm de volgende operatie en hij gaat volledig af op wat ik zeg en geeft zo een recept mee. Vroeg nog of ik die niet ook bij het ziekenhuis kon aanvragen maar toen ik zei dat ik tegen de tijd dat ik die gel dan heb al lang geopereerd ben moest hij alleen maar lachen ;) .

Betreft de dosissen in het buitenland. Ik heb vooral het idee dat 0,5ml sustanon per week juist heel normaal is. Dus 1ml per 2 weken (wat hier een normale start hoeveelheid is voor volwassenen) maar dan wat beter verdeelt misschien. Ik denk dat je minder last hebt van pieken en dalen op die manier. Zelf gebruik ik zonder last de standaard hoeveelheid voor nebido (4ml per 12 weken) en nu tijdelijk dan één zakje androgel van 50mg per dag. Maar wie weet verandert dat straks na de hysto.
Gebruikersavatar
Jasper95
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 nov 2016, 23:50
Gender: Man

Re: Testosteron dosis

Bericht door Jasper95 »

Van de endocrinoloog toen ik voor het eerst naar de volwassenen afdeling ging heb ik begrepen dat de halveringstijd van Sustanon 2-3 weken is, dus dan zou ik in mijn 4de week steeds hele lage waardes hebben lijkt mij. Hij leek het dus niet eens te zijn met de dosis die mijn endocrinoloog op de kinderafdeling mij had voorgeschreven, maar hij heeft er ook niets aan veranderd. Inmiddels is deze endocrinoloog ineens weg zonder dat ze mij hebben laten weten dat dat het geval was, dus in januari ontmoet ik een nieuwe, maar da's weer een ander verhaal :P

En qua veranderingen, ik heb bijvoorbeeld pas sinds een halfjaar minimale baardgroei en met uitzondering van mijn gezicht heb ik niet het gevoel dat mijn vetverdeling mannelijker is geworden. Nu zijn die veranderingen natuurlijk per persoon verschillend dus dat kan er los van staan.. En daarnaast ben ik al maanden futloos maar ook daarvan durf ik niet te zeggen of dat per se iets daarmee te maken heeft..
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Testosteron dosis

Bericht door Vertrokken01 »

Jasper95 schreef:Van de endocrinoloog toen ik voor het eerst naar de volwassenen afdeling ging heb ik begrepen dat de halveringstijd van Sustanon 2-3 weken is, dus dan zou ik in mijn 4de week steeds hele lage waardes hebben lijkt mij. Hij leek het dus niet eens te zijn met de dosis die mijn endocrinoloog op de kinderafdeling mij had voorgeschreven, maar hij heeft er ook niets aan veranderd. Inmiddels is deze endocrinoloog ineens weg zonder dat ze mij hebben laten weten dat dat het geval was, dus in januari ontmoet ik een nieuwe, maar da's weer een ander verhaal :P

En qua veranderingen, ik heb bijvoorbeeld pas sinds een halfjaar minimale baardgroei en met uitzondering van mijn gezicht heb ik niet het gevoel dat mijn vetverdeling mannelijker is geworden. Nu zijn die veranderingen natuurlijk per persoon verschillend dus dat kan er los van staan.. En daarnaast ben ik al maanden futloos maar ook daarvan durf ik niet te zeggen of dat per se iets daarmee te maken heeft..

Ik ben transvrouw dus over de testosteron-medicijnen kan ik niets zeggen. Echter herken ik de trage verandering wel. Ik ben op 19 jaar gestart met mijn hormoonbehandeling ( veronderstel dat dat nog onder jongeren valt? ) en heb het omgekeerde van wat jij aan de hand hebt : ik heb bijzonder goede vetverdeling op mijn lichaam gemerkt ( borsten , heupen , achterwerk ) maar povere gezichtsveranderingen. Het verschilt dus van persoon tot persoon in welke volgorde de veranderingen komen. De minimale baardgroei kan ik wel iets over zeggen : als jongen had ik pas dons op mijn gezicht vanaf mijn late 18de ( ironisch genoeg is de baardgroei pas een paar maanden voor mijn transitie begonnen ) . Nooit gezichtshaar gehad buiten dat dons. Dus ook bij mensen die biologisch " man " zijn kan dat laat beginnen. Daar zou ik me geen zorgen over maken als ik jou was.

Het is normaal dat er laag begonnen wordt met hormoonsupplementen en dat dat opgehoogd wordt naarmate je ouder wordt. Bio mannen starten ook met lage testosteron-waarden en dat gaat omhoog mettertijd. Jouw artsen hebben op deze manier de behandeling gestart om de puberteit van een cis-man wellicht zo goed als mogelijk na te bootsen. Mijn arts heeft mijn oestrogenen ook omlaag gehaald omdat cis vrouwen van mijn leeftijd geen hoge oestrogenen hebben. Dat doen ze om de pubertijd na te bootsen. Mettertijd wil ze het bij mij ook omhoog laten gaan. Zo bereik je de beste resultaten.

Dus er is een goede reden dat je " laag " begonnen bent en nu wellicht omhoog gaat met je testosteron. Je bent op 13 gestart , dan mag je sowieso mooie , zoniet de beste , resultaten verwachten. Je hebt pubertijdsremmers gekregen vermoed ik? Dus er heeft geen eerdere feminisatie plaats gevonden.


Een transitie duurt jaren en jaren. Je zal nog veel verandering merken net zoals cis jongens van jouw leeftijd tot rond hun 26ste blijven veranderen.
////
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Testosteron dosis

Bericht door Nathan90 »

Opzich goed om eens bloedonderzoek te doen want futloos kan ook als je tekort van een of ander vitamine hebt wat dat betreft.

Het is heel erg wisselend hoe snel je lichaam de hormonen verwerkt, vandaar dat je de grote verschillen hoor in dosis en de verschillende ervaringen. Zo had mijn ex bij sustanon extreme stemmingswisselingen. Kreeg elke twee weken een ampul, week 1 vol energie en week 2 futloos en alsof die ongesteld moest worden. Daarbij spreken endocrinologen elkaar graag tegen haha ;)

En Elissa, jongeren is onder de 18. Als je vanaf je 18e start bij het VU volg je in principe het volwassen traject. Dus over het algemeen geen hormoonremmers, beginnen met de normale dosis en dergelijk.
Gebruikersavatar
Jasper95
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 nov 2016, 23:50
Gender: Man

Re: Testosteron dosis

Bericht door Jasper95 »

Ja, in het begin hebben ze het inderdaad heel langzaam opgebouwd, toen ik 16 werd kreeg ik 0.16 mL elke twee weken en gedurende het eerste jaar is dat geleidelijk 1 mL per vier weken geworden, waar ik nu dus al 4,5 jaar op zit, dus ik vermoed dat er niet per se een verandering op de planning staat (qua opbouwen dan, natuurlijk wel als mijn hormoonwaarden gewoon te laag zijn maar daar zal ik in januari pas achter komen).

En ik heb inderdaad puberteitsremmers gebruikt tot mijn 18de, toen heb ik de borstoperatie en hysterectomie tegelijk laten doen. De chirurg die de hysterectomie uitvoerde vroeg zich toen af waarom ik in hemelsnaam nog puberteitsremmers gebruikte na twee jaar testosteron, maar de endocrinoloog vond dan weer wel dat dat moest dus ze zijn het inderdaad niet altijd met elkaar eens. :P