Hysto + colpectomie combi operatie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Hysto + colpectomie combi operatie

Bericht door Nathan90 »

Afgelopen vrijdag de 25e heb ik dus bovenstaande operatie gehad in het VU door middel van de laprascopische robot operatie.

Een samenvatting van mijn opname tot nu.

Donderdag 14.00 aanwezig op de afdeling gynaecologie. Opnamegesprekken, bloed geprikt, kuiten opmeten voor steunkousen, chirurg gesproken en wachten op het avondeten. Rond 20.30 klysma gehad.

Vrijdag 6.10 gewekt. Kort gedouched en om 7.00 werd ik door de verpleegsters klaargemaakt om weg te gaan. (Kousen aan, OK shirt aan, haarnetje op) Ik gok rond 7.30/7.45 werd ik door de anesthesisten in de pre ruimte opgehaald en naar de OK gebracht.

Om 1415 was ik voor het eerst wakker genoeg om te vragen naar de tijd (en dit te onthouden). Vervolgens meer morfine gekregen en meer geslapen. Tegen 1600 was ik terug op de kamer.

Rond 1630 kwam de chirurg langs om de operatie te bespreken. Tijdens het colpectomie gedeelte heeft hij mij plasbuis geraakt waardoor er nu een gat in zit. Deze is gehecht en om dit te laten helen moet ik nu twee weken de katheter inhouden. Verder moet dit de revalidatie niet in de weg staan.

Pijn viel heel erg mee. Die nacht vooral last van borrelende darmen wat pijn deed. (Als buikkramp zegmaar) Verder wel af en aan kunnen slapen.

Zaterdag halverwege de ochtend uit bed geweest om even tanden te poetsen. Later zelf naar de wc kunnen gaan dus mn darmen deden het alweer. Na de lunch gedouched voor zover dat mogelijk was. Begin van de middag een beenzak voor mn katheter gekregen zodat ik daarmee kan gaan oefenen.

Zijn laat opgebleven met de gezellige verpleegsters, daarna heerlijk geslapen en veel te vroeg gewekt voor de ochtendcontrole en later het ontbijt. Gedouched met katheter, ging opzich prima. Recept en afspraak voor katheder eruithalen meegekregen en rond 11.30 kon ik op huis aan.

Pijn is eigenlijk minimaal en de katheter telt nu meer als een herinnering dat ik rustig aan moet doen. Valt me tot nu toe gelukkig alles mee :)
Nu rustig aan en zorgen dat die plasbuis geheeld is over anderhalf week!
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Hysto + colpectomie combi operatie

Bericht door Ender »

Fijn dat je dit wou delen Nathan! En ook super voor je dat de pijn meevalt. Succes met het herstel!
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Hysto + colpectomie combi operatie

Bericht door Anon20180311 »

Mooie bijdrage Nathan, en een spoedig herstel .

Grtz Nick.
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hysto + colpectomie combi operatie

Bericht door Mr.X »

Hey Nathan. Mooi dat je de operatie hebt gehad, man. Hoe gaat het nu?
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Hysto + colpectomie combi operatie

Bericht door Anon20190712 »

Fijn te horen dat het mee is gevallen! Wel rot van die plasbuis, hoop dat dat snel heelt!
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Hysto + colpectomie combi operatie

Bericht door Simão »

Vervelend van de plasbuis, maar als het gewoon goed komt dan is het alleen een lastige bijkonstgheid geweest.

Dat van die darmen kan ik me nog wel herinneren na mijn hysterectomie. Ontzettend veel last van gas gehad, echt enorme pijn. Als je de lucht eenmaal verliest gaat het wel weer.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Hysto + colpectomie combi operatie

Bericht door Nathan90 »

Het gaat naar omstandigheid wel goed nu. Wel het idee dat ik mogelijk een blaasontsteking begin te krijgen (wat niet zo vreemd is) maar wel jammer natuurlijk.

Alleen die katheter is echt vervelend, pijn van de operatie zelf is minimaal en katheter doet verder ook geen pijn. Afgelopen twee nachten beetje ruzie met de katheter gehad, eerste nacht kon ik 'm de hele tijd voelen zitten. Dit doet geen pijn maar het is natuurlijk een lichaamsvreemd iets en het ik kon het gevoel niet uitzetten. Een poging om 'm anders te dragen resulteert alleen maar in meer gefrunnik ermee en dus helpt dat niet om minder te voelen haha.
Afgelopen nacht werd ik om 3 uur wakker en had ik de hele tijd het gevoel alsof ik moest plassen (wat niet nodig is aangezien m'n blaas zich gelijk leegt in een zak), en aangezien ik al even had geslapen was ik ook totaal niet moe. Dit resulteerde dus in wakker liggen met het gevoel dat je moet plassen. Erg vervelend. Kan niet wachten tot hij er komende vrijdag uit mag, beste manier om ermee om te gaan is mezelf voorhouden dat ik zonder katheter te hard van stapel zou lopen en te snel veel zou bewegen..

Simao, ja ik heb sowieso al gevoelige darmen. Dus ben het op zich wel gewend (ik wilde zeggen, 'gelukkig' maar is nou net dat ik er zo blij mee ben haha). Snachts heb ik meestal op een moment wel last van m'n darmen wat dat betreft.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hysto + colpectomie combi operatie

Bericht door Mr.X »

Goed om te horen dat het naar omstandigheden goed gaat. Dat die catheter vervelend is kan ik me voorstellen. Ik zelf moest hem geloof ik 2 dagen dragen (het standaard protocol) en dat was al irriterend genoeg. Kan me dan ook geen twee weken voorstellen. Maar je bent al meer dan halverwege nu. You can do it!
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Hysto + colpectomie combi operatie

Bericht door Nathan90 »

Ja tegenwoordig is de dag bedrust naderhand geschrapt, m'n buurman mocht z'n katheter halverwege de volgende ochtend er al uit, dat was voor mij anders ook het geval geweest. Toen mochten/moesten we zelf al het bed uit om te douchen/wc/beetje lopen etc.

En ik hou moed haha, hoop gewoon dat niet elke nacht nu zo vervelend gaat worden. Overdag is er meer afleiding als het vervelend voelt immers dus dat moet ik wel aankunnen.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hysto + colpectomie combi operatie

Bericht door Nate_0 »

Heb om andere redenen een katheter gehad, en bij mij ging het pijn doen/bloeden na twee dagen (maar dat kan zijn geweest omdat ik ook mijn bed niet uit mocht en mijn benen in een awkward angle omhoog had liggen). Die mocht er na drie dagen uit. Kan me niet voorstellen hoe vervelend het moet zijn om zo'n ding langere tijd dag/nacht te dragen :/

Veel succes, iig!
meerdere zakken met zaagsel