hartproblemen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Joon.1963
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 dec 2016, 21:25
Gender: Vrouw
Locatie: Tegelen

hartproblemen

Bericht door Joon.1963 »

Hallo forumleden

Ken een vriendin deze is van biologisch vrouw en maar wilt z n geslacht aan laten passen zodat ze dadelijk als volledige man door het leven wil gaan. In Amerika schijnt dat er transmannen zijn die op den duur hartproblemen gaan krijgen door een bepaalde medicatie.
Wat is hier in Nederland hier over bekent. Deze vriendin heeft een lichaamlengte van 1.59.
Heeft hier iemand ervaring in dan horen we dat graag.

Met vriendelijke groeten

Jo-an
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: hartproblemen

Bericht door Nate_0 »

Vriend*/hij ;)
meerdere zakken met zaagsel
Anouk
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 mar 2016, 11:00
Gender: Vrouw

Re: hartproblemen

Bericht door Anouk »

https://ftmark.wordpress.com/2011/11/04 ... th-issues/

In het item wordt iets genoemd over hartproblemen bij transmannen waarbij onder invloed van testosteron een verdikking/stolling van het bloed optreed. Echter wordt er duidelijk bij vermeld dat dit om bepaalde gevallen gaat en dat er nooit gedegen onderzoek is gedaan onder transmannen als specifieke onderzoeksgroep.

In nederland wordt over het algemeen goed in de gaten gehouden wat het effect van de hormonen is op de stolling van het bloed. En bij twijfel kan een patient bij de huisarts terecht voor het prikken van bloed en bepalen van d-dimeer (afbraak van stolling van het bloed).
Nothing changes as everything changes
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: hartproblemen

Bericht door Mr.X »

Specifieke, testosteron gerelateerde hartproblemen heb ik nog geen onderzoek van gezien. Wel heb ik van cases gehoord waarin problemen met het bloed (vooral de verdikking, of hoge rode cel count waar Anouk het over heeft) en hartproblemen. Dat laatste is vooral, geloof ik maar pin me er niet op vast, doordat het risico op hart en vaat ziekten van cisvrouw risico verhoogd wordt naar man risico. En mannen hebben gewoon een hoger risico. Dus of het nou een extra risico bovenop het normale cisman risico is, of gewoon de verhoging van vrouw naar man risico, is voor mij onbekend.

Qua bloed problemen heb ik gehoord van transmannen die dat vrij simpel oplossen: bloed doneren. En ja, je bloed wordt goed in de gaten gehouden, dus dat hoort geen echt probleem te worden.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: hartproblemen

Bericht door Mr.X »

Nog even ter aanvulling, een quote uit een onderzoek van Asscheman et al. (2011), die een long-term follow up study heeft gedaan naar transsexuals:

"In FtM transsexuals, total mortality and cause-specific mortality were not significantly different from those of the general population."

Het lijkt mij dat er dus geen extra verhoogd risico is. Of in ieder geval niet op relatief jonge leeftijd (de behandeling met cross-sex hormonen is relatief nieuw, en er zullen weinig ftms zijn die al 30+ jaar aan de hormonen zitten. Het is best mogelijk dat adverse effecten pas op latere leeftijd, na tientallen jaren hormonen optreden. Desondanks is deze studie, met een median follow up tijd van 18.5 jaar, een goede indicatie)

Link: http://www.eje-online.org/content/164/4/635.full