Nieuwe chat! Zie dit topic.

Phallo informatie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Phallo informatie

Bericht door Mr.X »

Wat ik hier op het forum nog niet veel zie (of helemaal niet) is informatie over de phallo. Natuurlijk kun je die info ook via de VU krijgen, maar soms is dat lastig, vooral als je nog niet helemaal aan die fase toe bent. Vandaar deze post. Ik hoop wat informatie te kunnen verschaffen voor diegenen die aan phallo zitten te denken, of bijna aan deze laatste fase toe zijn en willen weten wat ze moeten doen om het VU protocol te doorlopen.

Weet wel dat ik geen medische achtergrond heb, en dat protocollen kunnen veranderen.

Wie er aan zit te denken om wel SRS als transman te ondergaan, heeft uiteindelijk vier keuzes:

Kleinere penis
* Metaïdoioplastiek zonder plasbuisverlenging - minst risicovol
* Metaïdoioplastiek met plasbuisverlenging - verhoogd risico

Normaal formaat penis
* Phalloplastiek zonder plasbuisverlenging - iets verhoogd risico vanwage de phallo
* Phalloplastiek met plasbuisverlenging - grootste risico (50%!)

De huid voor de phalloplastiek kan gehaald worden uit je onderarm, bovenbeen of een combinatie daarvan.

Plasbuisverlenging bij beide operaties zorgt voor de meeste complicaties.

Wie vervolgens de phallo wil ondergaan, moet een heel protocol door:
1. Ga naar de verplichte bijeenkomst over de phalloplastiek. Deze bijeenkomst is anders dan de open bijeenkomsten die op de VU gender website staan. Vraag specifiek bij de balie, of via mail/telefoon naar de verplichtte phallo bijeenkomst. Na die bijeenkomst moet je je op een lijst laten zetten (soort bevestiging dat je er was) en kun je een afspraak maken voor de volgende stap.
2. Motivatiegesprek met je psycholoog. Mijn psycholoog gaf al aan dat dit een hele vreemde naam is voor dit gesprek. Je hoeft je absoluut niet te verdedigen. Wel is het belangrijk dat je je specifieke wensen laat horen. De pscyholoog kan dan zien of je reeele ideeen hebt. Dit gaat dan om hoe het er fysiek uit gaan zien, maar ook wat je er precies mee wilt gaan doen etc. Als je een halve meter penis wilt, dan zal hij wel aangeven dat dit misschien wat onrealistisch is.
3. Na het gesprek moet je een afspraak maken bij de plastische chirurg (of vaak, de assistent van). Die kijkt even, en bepaalt wat de mogelijkheden zijn. Een bovenbeen phallo is qua litteken vaak beter, maar dit is alleen mogelijk als je minder dan 1cm vet hebt op je bovenbenen. Heb je meer, dan is alleen een onderarm phallo mogelijk. De arts zal ook kijken naar hoe het daar beneden er uit ziet. Voor een phallo is een colpectomie (vagina verwijdering) verplicht. Heb je die nog niet gehad, dan zal dat dus eerst moeten gebeuren.
4. Na de plastische chirurg moet je naar de uroloog. Daar testen ze je plasfunctie, en moet je 24 uur lang je drink en plas volumes hebben bijgehouden. Ook gaan ze je bovenbeenvet meten, als je wel bovenbeen phallo wilt. De uroloog moet altijd bij phallo, ook als je geen plasbuisverlenging doet. Ze willen weten of er eventuele plas problemen zijn voor de operatie, zodat ze weten dat eventuele plas problemen na de operatie door de operatie zijn gekomen of niet.
5. Ook moet je, als je wel plasbuisverlenging wilt, je onderarm laten laseren. Afhankelijk van hoe harig je bent, en wat voor type haar je hebt, kan dit een aantal sessies duren. Je kunt ook maar 1 sessie per maand doen, dus ontharen kan wel een half jaar duren.
6. Heb je alles onthaard, ben je bij de uroloog en plastische chirurg geweest dan pas kom je op de wachtlijst voor de daadwerkelijke operatie. Deze is nu 30 weken....

Zo, dat was een heel verhaal. Maar ik vind het belangrijk dat mensen weten dat deze laatste operatie, en dan specifiek de phallo operatie, niet zomaar even gedaan wordt. Je moet best veel doen voordat je daadwerkelijk op die operatietafel komt te liggen.

Ik zelf moet nog naar de uroloog (ergens in maart), daarna dus wachtlijst. Wanneer ik daadwerkelijk de operatie heb gehad zal ik ook die gebeurtenis samenvatten ter informatie.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Phallo informatie

Bericht door Anon20190712 »

Goed dat je dit op het forum hebt geplaatst!!
Fijn ook om de volgorde zo op een rijtje te hebben!

Zelf ga ik ergens in februari naar de psycholoog om de mogelijkheden te bespreken, heb namelijk het probleem dat ik echt niet kan besluiten of ik überhaupt voor de meta of phallo wil gaan voordat ik weet of een plasbuisverlenging mogelijk is (plasfunctie) en wat er mogelijk is met mijn anatomie ivm de meta (lengte) . Eerder is daardoor mijn traject gestopt, er werd gezegd dat ik eerst die keuze moest maken... Maar goed, dat kan ik niet zonder artsen gezien te hebben. Nu krijg ik een andere psych, hopelijk kom ik daarmee wel verder!
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Phallo informatie

Bericht door Anon20180501 »

Mijn complimenten X, thanks..!

Ik raakte af en toe gewoon de weg kwijt, dus fijn om het een keer zo op een rijtje gezet te zien...
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Phallo informatie

Bericht door Anon20180501 »

Een ding is me eigenlijk wel nog altijd niet helemaal duidelijk, ik denk te weten dat ze de huid oprekken zodat je meer donormateriaal ter beschikking hebt, maar meer weet ik er iig zeker niet van, niet hoe ze daar een penis van maken...
Beelden van een mtf-srs heb ik nooit willen zien en andersom hoef ik het ook niet te zien, maar kan een van jullie mannen een beetje omschrijven hoe zoiets in zijn werk gaat ..?

Als dit te dichtbij komt of te intiem wordt (of te bloederig... :) )
mag het ook wel via een pb'tje of zo.
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: Phallo informatie

Bericht door Minne »

Bedankt voor de info, Mr. X! Ik wil zelf ook de phallo, al gaat dat nog een hele tijd duren want ik ben pas bij de diagnostiek, maar het is tof om er informatie over te lezen. Over dat motivatiegesprek, kan het ook gebeuren dat je afgewezen word voor de phallo gebaseerd op dat gesprek?
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Phallo informatie

Bericht door Mr.X »

Over dat motivatiegesprek, kan het ook gebeuren dat je afgewezen word voor de phallo gebaseerd op dat gesprek?
Nee, dat lijkt me niet. Tenzij je natuurlijk hele rare/onrealistische wensen hebt. Dan zal jouw psycholoog aangeven dat je er misschien toch nog even wat langer, en harder, over moet nadenken. Mijn psycho gaf ook aan dat het niet een groen licht gesprek ofzo is. Ze willen gewoon zeker zijn dat je op de hoogte bent van de risicos, en dat je verwachtingen te behalen zijn. Dit ter voorkoming van teleurstelling of zelfs erge spijt krijgen na een best wel zware operatie.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Phallo informatie

Bericht door Anon20190712 »

Daniéla schreef:Een ding is me eigenlijk wel nog altijd niet helemaal duidelijk, ik denk te weten dat ze de huid oprekken zodat je meer donormateriaal ter beschikking hebt, maar meer weet ik er iig zeker niet van, niet hoe ze daar een penis van maken...
Beelden van een mtf-srs heb ik nooit willen zien en andersom hoef ik het ook niet te zien, maar kan een van jullie mannen een beetje omschrijven hoe zoiets in zijn werk gaat ..?

Als dit te dichtbij komt of te intiem wordt (of te bloederig... :) )
mag het ook wel via een pb'tje of zo.
http://www.gendersurgeryamsterdam.com/o ... operation/

Onder dat tabje staan de mogelijkheden qua plaats en met of zonder plasbuisverlenging, verduidelijkt met tekeningen!
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Phallo informatie

Bericht door Mr.X »

Daniela, huid oprekken doen ze niet meer. Ze kwamen er achter dat het niet veel opleverde, en wel weer infectie risicos ed gaf. Nu nemen ze gewoon een lap huid en de laag vet daaronder, om daar een penis van te rollen.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Phallo informatie

Bericht door Nathan90 »

Wat is jou plan voor de operatie Mr X? Meta/phallo, wel/geen plasbuis, arm/been?


Informatieve aanvulling:

Het VU heeft op moment van schrijven bij één man een plasbuis uit de lies gemaakt. Dit is een techniek die (oa) door het UZ Gent wordt gebruikt bij een beenphallo. Dit betekent namelijk dat er dan helemaal geen armlitteken is. Momenteel vraagt de beenphallo immers nog een plasbuis uit de arm. De chirurg vertelde dat ze eerst willen afwachten hoe deze zich ontwikkeld voordat ze het vaker gaan toepassen, maar het is wel een techniek die ze volledig onder de knie willen krijgen en vaker willen uitvoeren.

Verder, mocht erotisch gevoel in de phallus gevoel geen prioriteit zijn is er een hele reële optie om voor de phalloplastiek naar Belgrado de reizen. De verzekering betaald deze operatie ook, mogelijk moet je het alleen wel voorschieten. (ze betalen tot de hoogte dat een phallo in NL zou kosten). Hier gebruiken ze een techniek die huid uit de zijde neemt (zegmaar, onder je arm en een stuk naar achteren zo ongeveer). Door deze locatie komt er ook een stuk spier in de phallus, ipv vet wat ze bij de arm en been techniek hebben. Doordat de operatie in drie delen wordt gedaan (twee, als je geen erectieprothese wil) en de plasbuis pas in de tweede operatie wordt gemaakt, is de huid die hiervoor gebruikt wordt in veel betere conditie (immers al geheeld en doorbloed op de nieuwe locatie) waardoor complicaties met de plasbuis veel kleiner zijn. De reden dat erotisch gevoel in de phallus officieel gezien niet mogelijk is komt omdat ze bij een arm/been phallo de gevoelzenuwen op elkaar aansluiten. Bij deze techniek sluiten ze de zenuwen aan op de spierzenuwen (deze zorgen voor samentrekken van de spier en niet voor tactiel gevoel). Je kan dus wel gevoel in de huid krijgen, maar het aansluiten van een clitorale zenuw aan de phallo zou dus geen nut moeten hebben. De clit zelf kan overigens worden begraven onder de phallo of aan de buitenkant van een bal worden geplaatst (heb ik begrepen in ieder geval).
Voor meer informatie kan je googelen op 'MLD Phalloplasty' of 'Belgrade Phalloplasty' en dergelijk.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Phallo informatie

Bericht door Citizen Erased »

Ik dacht dat een colpectomie alleen noodzakelijk is bij een plasbuisverlenging?