Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door JustMe »

Hoi

Dat wijs vinger / ring vinger verhaal heeft te inderdaad te maken met blootstelling aan testosteron in de baarmoeder en niet zo zeer testosteron niveau's na de geboorte.

Het verband tussen deze verhouding en homosexualiteit bij mannen is echter niet aangetoond. Dus wat het amerikaanse leger deed was wel degelijk gebaseerd op een fabeltje.

Het gaat hier trouwens om statistieken. Over jou als individu zegt het uiteindelijk niets. Dus ga alsjeblieft nou niet je vingers op zitten te meten om te bepalen of je trans/ man / vrouw / homo of lesbisch bent. Dat heeft geen zin en uiteindelijk weet je dat zonder dit soort bevestingen te zoeken ook wel.
iemand-
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mei 2017, 20:25
Gender: Androgyne
Locatie: In de buurt van Almelo

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door iemand- »

JustMe schreef:Hoi

Dat wijs vinger / ring vinger verhaal heeft te inderdaad te maken met blootstelling aan testosteron in de baarmoeder en niet zo zeer testosteron niveau's na de geboorte.

Het verband tussen deze verhouding en homosexualiteit bij mannen is echter niet aangetoond. Dus wat het amerikaanse leger deed was wel degelijk gebaseerd op een fabeltje.

Het gaat hier trouwens om statistieken. Over jou als individu zegt het uiteindelijk niets. Dus ga alsjeblieft nou niet je vingers op zitten te meten om te bepalen of je trans/ man / vrouw / homo of lesbisch bent. Dat heeft geen zin en uiteindelijk weet je dat zonder dit soort bevestingen te zoeken ook wel.
Er staat wel iets over op https://en.wikipedia.org/wiki/Digit_ratio , volgens mij is niet iedere man met zo'n hand homo maar komt het bij homo's wel vaker voor.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Anon20180311 »

Damm, dan toch de verkeerde vingers :lol: , ben trans-man maar geen homo.
Maar wel eerder "lesbisch", hou van het vrouwelijk schoon, nog steeds, dus mss. toch de juiste.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Arthas »

Onderzoek Waarde Eenheid
Vrouwen 0,5-3,0 nmol/l
Mannen 12-35 nmol/l

Dit zijn gemiddelde waardes (slechts een indicatie though)
Mijn eerste pre-t hormoonwaarde viel op 10.1, dus dat is voor een cis vrouw idd hoger, maar niet zo hoog als de minimum testosteron waarde (norm) van een cis man.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Nate_0 »

Dan zat je wel dichter bij de waarden van een cisman dan van een cisvrouw, though... Was daar ook een reden voor?
meerdere zakken met zaagsel
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Nathan90 »

Mijn pre-t testo waarde was gewoon binnen het normale bereik voor cisvrouwen geloof ik.

Kan mij overigens voorstellen dat het voor cisvrouwen ook uitmaakt waar je zit in je maandelijkse cyclus en hoe hoog de waardes dan zijn. Maar da's puur speculatie want ik heb niet zoveel zin om dat nu op te zoeken.. ;)
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Arthas »

Ja klopt Nathan,
Vrouwen hebben ook testosteron in het lichaam echter niet zo hoog als de mannen. De testosteronspiegel van een postmenopauzale (na de overgang) vrouw is ongeveer de helft van niveau voor de menopauze. Een zwangere vrouw heeft ongeveer 3 tot 4 keer zoveel testosteron in het bloed in vergelijking met een gezonde niet-zwangere vrouw.
En ik weet het niet Nate, heb het verder niet laten onderzoeken hoe dat allemaal kan/komt. Mijn arts zei wel dat het inderdaad vaak voor komt dat transmannen al van zichzelf een hogere testosterongehalte hebben.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Nate_0 »

De cyclus lijkt me inderdaad wel van invloed...

Maar goed, de reden dat ik vroeg (aan Arthas) was omdat PCOS de testosteronwaarden ook goed kan verhogen, en er weer een hoger percentage transmannen met PCOS lijkt te zijn (zie eerder dit draadje). Best heel interessant, en ik ben nu ook best benieuwd naar mijn waardes (ik ga uit van een gemiddelde waarde, gezien de effecten die een hogere testo-waarde lijkt te hebben op je lichaam).
meerdere zakken met zaagsel
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Nick1703 »

Mijn ringvinger is idd ietsje langer dan mijn wijsvinger. Ik weet nog wel toen ik klein was dat ze zeiden dat je daar autisme mee aan kan tonen.. Veel betekenissen dan, die vinger!
I am, who I am.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Nate_0 »

Oh, nog even om hier op terug te komen. Mijn meetresultaten zijn binnen. Testo is voor een "vrouw" gem. tussen de 0.38 en 1.98, bij mij zit 'ie op 0.78. Mijn oestrogeen e.a. vallen ook allemaal binnen de gemiddelden.

En wetenschappers waren wel vaker van de pseudo-wetenschap (het is deels wellicht waar, maar er worden wilde conclusies getrokken naar aanleiding van de vondst). Er is een volledige tak van studie geweest naar de vorm van de menselijke schedel, waar bepaalde eigenschappen aan werden toegekend.
meerdere zakken met zaagsel
Plaats reactie