Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
iemand-
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mei 2017, 20:25
Gender: Androgyne
Locatie: In de buurt van Almelo

Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door iemand- »

Ik heb wel eens gelezen dat transmannen van nature al meer testosteron hebben. En lesbische vrouwen ook, en dat je dit kunt zien aan de ringvinger (die langer is dan de wijsvinger). Iemand bekend met theorieën?
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Jer158 »

Betrouwbaarder is gewoon de testosteron laten testen. ;) Mijn testo viel pre-HRT inderdaad tussen de mannelijke en de vrouwelijke range in.

Schijnt dat PCOS (een aandoening waarbij bio vrouwen o.a. meer testosteron hebben) vaker voorkomt onder trans mannen dan onder cis vrouwen. (Hoewel onderzoek naar PCOS überhaupt nog een soort in de kinderschoenen staat.) De meeste mensen met PCOS zijn gewoon cis aangezien PCOS bij 5 tot 15% van de afab populatie voorkomt. Daarnaast hebben de meeste trans mannen geen PCOS. (Hoewel er een - naar mijn weten - enkel onderzoek is dat wel PCOS heeft aangetroffen bij een meerderheid van hun groep trans mannen.)

Overigens is het verband tussen PCOS en FTM trans zijn eerder indirect. PCOS heeft waarschijnlijk namelijk een erfelijke component. In plaats van dat de hormonen tijdens iemands leven invloed hebben op al dan niet trans zijn, hebben mogelijk de hormonen van de moeder tijdens de zwangerschap daar een invloed op. Als de moeder PCOS heeft en hoge testo tijdens de zwangerschap, zou dat misschien verklaren waarom die afab kinderen relatief vaker trans zijn. Daar komt nog bij dat voor de puberteit al die hormonen nauwelijks een rol spelen in het leven van een kind, maar toch hebben veel trans mensen al voor de puberteit last van genderdysforie.
Laatst gewijzigd door Jer158 op 01 jun 2017, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iemand,

Deze hoorde ik al eerder, en klopt min of meer ook een beetje. Naar mijn weten der endo controle voor het testo gebruik ( eerdere hoge testo waarde, bij de algemene potentiële trans-man)).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Nate_0 »

Ringvinger vs wijsvinger is een fabeltje ;) In het Amerikaanse leger gebruikten ze het als test om te kijken welke mannen homoseksueel waren, en die mochten vervolgens het leger niet in. Dat werkte natuurlijk niet--er zaten genoeg homoseksuele mannen in het leger.

Om eerlijk te zijn ga ik er van uit dat mijn testosteronwaarden gelijk zijn als die van een cisvrouw. We gaan het zien. Ik wil het wel even terugkoppelen op het moment dat het getest is maar dan zul je nog minstens een half jaartje geduld moeten hebben.
meerdere zakken met zaagsel
iemand-
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mei 2017, 20:25
Gender: Androgyne
Locatie: In de buurt van Almelo

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door iemand- »

Jer158 schreef:Schijnt dat PCOS (een aandoening waarbij bio vrouwen o.a. meer testosteron hebben) vaker voorkomt onder trans mannen dan onder cis vrouwen. (Hoewel onderzoek naar PCOS überhaupt nog een soort in de kinderschoenen staat.) De meeste mensen met PCOS zijn gewoon cis aangezien PCOS bij 5 tot 15% van de afab populatie voorkomt. Daarnaast hebben de meeste trans mannen geen PCOS. (Hoewel er een - naar mijn weten - enkel onderzoek is dat wel PCOS heeft aangetroffen bij een meerderheid van hun groep trans mannen.)
PCOS en niet-klassiek andrenogenitaal syndroom (intersekse aandoening die pas in de kinderjaren tot uiting komt in tegenstelling tot de klassieke AGS) worden vaak door artsen door elkaar gehaald omdat het zoveel op elkaar lijkt. Het enige verschil tussen Niet klassiek CAH is en PCOS is dat er bij Niet klassiek CAH sprake is van een vroege puberteit. Misschien hadden die mannen wel het niet klassiek andrenogenitaal syndroom.
Nate_0 schreef:Om eerlijk te zijn ga ik er van uit dat mijn testosteronwaarden gelijk zijn als die van een cisvrouw. We gaan het zien. Ik wil het wel even terugkoppelen op het moment dat het getest is maar dan zul je nog minstens een half jaartje geduld moeten hebben.
Misschien ben ik er dan nog wel! Ik zou ook graag mijn testosteronwaarden willen weten, maar ik weet niet of ze dat zomaar doen.
Laatst gewijzigd door iemand- op 01 jun 2017, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Fran »

Meten is weten?
Wellicht is er al eens onderzoek naar gedaan.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
iemand-
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mei 2017, 20:25
Gender: Androgyne
Locatie: In de buurt van Almelo

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door iemand- »

Nick schreef:Hoi iemand,

Deze hoorde ik al eerder, en klopt min of meer ook een beetje. Naar mijn weten der endo controle voor het testo gebruik ( eerdere hoge testo waarde, bij de algemene potentiële trans-man)).

Grtz Nick ;)
Nick, heb jij een langere ringvinger? Ik wel :lol:
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Anon20180311 »

iemand- schreef:
Nick schreef:Hoi iemand,

Deze hoorde ik al eerder, en klopt min of meer ook een beetje. Naar mijn weten der endo controle voor het testo gebruik ( eerdere hoge testo waarde, bij de algemene potentiële trans-man)).

Grtz Nick ;)
Nick, heb jij een langere ringvinger? Ik wel :lol:
Yep, zeer lange, twee zelfs ( L&R) :lol: , maar dat is naar mijn mening een fabeltje.
Net zoals grote handen, een grote, flu*t.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Wouter
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 okt 2016, 07:34
Gender: Trans FtM
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Wouter »

Dat van die ringvinger is geen fabeltje. Meer testo toen je nog in de baarmoeder zat is een grotere verhouding ringvinger/wijsvinger.
Ik heb er zelfs een paper over gevonden:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 815.x/full

Ik heb ooit op tv gezien hoe een onderzoeker op basis van die verhouding voorspelde wat de uitslag van een hardloopwedstrijd zou zijn. Het ging om 5 goed getrainde hardlopers. Hij had het bijna 100% goed. Hij had er 2 omgewisseld, maar de eerste en de laatste waren goed.

Ik heb een kortere ringvinger (dan wijsvinger), vrouwelijk dus.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Denk je dat transmannen van nature meer testosteron hebben?

Bericht door Anon20180311 »

Thx Wouter,

Deze info kende ik totaal niet.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Plaats reactie