Menstruatie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Menstruatie

Bericht door Nick1703 »

Iemand tips voor een pilletje waardoor je niet meer ongesteld wordt? Ik ben het nu, mede door mijn andere medicatie, zelfs met de pil zeer ongeregelmatig, mijn hormoonhuishouding is volledig van slag, wat betekent dat ik het soms 3 weken achter elkaar ben. En jullie kunnen je vast voorstellen dat ik daar ongelukkig van word.
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Menstruatie

Bericht door Mr.X »

Ik zelf ben er niet zo thuis in, heb er nooit gebruik van hoeven te maken. Maar dit soort dingen zou je het beste met je huisarts kunnen bespreken. Die weten alle technieken, en de voor en tegens ervan + jouw medische geschiedenis, dus ze kunnen je gepast adviseren.
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Menstruatie

Bericht door Nick1703 »

Ik neem dit inderdaad op met de huisarts. Ik dacht alleen dat er een bepaald medicijn was, waar geen vrouwelijke hormonen inzaten, wat er voor zorgde dat je t niet of nauwelijks meer werd. (ja testo doet dat ook, maar dat krijg je helaas niet zomaar)
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Menstruatie

Bericht door Jer158 »

Jij bedoelt misschien hormoonblokkers/-remmers? Dat is zijn de injecties die ze voorschrijven aan trans tieners om de puberteit te remmen. Nog los van het feit dat huisartsen die vaak niet willen voorschrijven buiten de genderteams om, gebiedt het gebruik hiervan bij volwassenen voorzichtigheid. Om botontkalking te voorkomen is het namelijk belangrijk dat mensen ofwel oestrogeen ofwel testosteron in hun lichaam hebben. Je kan die remmers dus niet te lang gebruiken zonder HRT (in de vorm van oestrogeen of testo). Hoe lang verantwoord is weet ik niet, en wrsch 95+% van de artsen ook niet, want een van de redenen is waarom je het vaak alleen via een genderteam kan krijgen.

Verder zijn er globaal twee soorten "hormoonanticonceptie" die de cyclus stil (kunnen) leggen.

De gecombineerde soort met oestrogeen en progesteron die normaal gesproken de boel "stopt" zolang je doorslikt/-prikt/whatever. Oestrogeen in je lichaam pompen kan echter nogal wat consequenties waar je zeker als trans man niet per se blij mee bent. Je moet met die middelen stoppen zodra je aan de testo gaat.

Er is ook de soort met alleen progesteron. Deze kun je ook naast je testo gebruiken. Het issue hiermee is dat niet iedereen er hetzelfde op reageert. Bij ~1/3e van de mensen stopt het, bij ~1/3e van de mensen wordt het erger, en de rest zit er ergens tussenin. Het kan ook lang duren voordat je erop ingesteld bent, en het kan zijn dat het na een paar maanden of een jaar drama alsnog stopt of beter wordt (of niet).

Idd iets om op te nemen met je huisarts, maar het kan geen kwaad om je van te voren in te lezen in de opties.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Menstruatie

Bericht door Nick1703 »

Ja de puberteit ben ik wss al volledig doorheen op mn tweentwinsigste.... dus inderdaad ja, en ik moet al voorzichtig zijn met mijn lijf vanwege mijn aandoeningen... Ja ik heb heb nu een combipil, die zijn werk totaaaaal niet doet, en ik word er niet blij van vrouwelijke hormonen in mn lijf te stoppen. Ik bedoelde idd dat pilletje met alleen progesteron erin. Als het stopt zou ik al heel blij zijn, want een traject voor testo duurt helaas heel erg lang zoals jullie weten .
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Menstruatie

Bericht door Dieuwertje »

Mijn vrouw heeft indertijd medicijnen gehad voor het inkorten van de ongesteldheid. De gynaecoloog vond ruim 2 weken ook te lang duren. Of daar hormonen in zaten weet ik niet (meer). Dus er bestaat een middel om de duur binnen proporties te brengen. Dus inderdaad => Huisarts.
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Menstruatie

Bericht door Nick1703 »

Dieuwertje schreef: 15 aug 2017, 19:11 Mijn vrouw heeft indertijd medicijnen gehad voor het inkorten van de ongesteldheid. De gynaecoloog vond ruim 2 weken ook te lang duren. Of daar hormonen in zaten weet ik niet (meer). Dus er bestaat een middel om de duur binnen proporties te brengen. Dus inderdaad => Huisarts.
Thanks! Ja het liefst ben ik het helemaal niet meer natuurlijk, het voelt heel tegennatuurlijk dat gedoe.
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Menstruatie

Bericht door Dieuwertje »

Dat snap ik helemaal. Dus als het maar voortduurt is het helemaal balen. Maar inderdaad is het daarvoor wachten op de HRT. Mijn moeder heeft mij verteld dat zij aan het einde van de oorlog (WO II) totaal niet meer ongesteld werd. 1: Dat werkte niet bij iedere vrouw zo, 2: De condities waaronder dat stopte wens ik geen enkele persoon toe.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Menstruatie

Bericht door Anon20210626 »

ik snap die laatste , vrees ik
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
DeSprinkhaan
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 jun 2017, 15:03
Gender: Trans FtM

Re: Menstruatie

Bericht door DeSprinkhaan »

Mmm... op het franse forum heb ik over Danatrol gehoort, die een minderjarig transman gebruikt om zijn menstruatie te stoppen. Ik weet niet precies wat het doet, maar na een maand continuë lichte menstruatie is het gestopt en naar ik weet weg gebleven ;)
Misschien iets om je in te verdiepen?
Succès :)