Gynaecomastie vergoeding

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Gynaecomastie vergoeding

Bericht door Anon20190712 »

Dubbel geplaatst
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Gynaecomastie vergoeding

Bericht door Dieuwertje »

Lucas schreef: 04 sep 2017, 15:52Al zou de verzekering niet letten op je medisch verleden en je als man met borstvorming aanmerken, dan is een chirurg die gynaecomastie operaties uitvoert nogsteeds niet de aangewezen persoon een mannelijke borstkas te creeeren.
Ongetwijfelt is er een verschil in operatie techniek. Maar welke techniek toegepast moet worden bij de borstverwijdering staat niet beschreven in het basispakket.
En ik zelf heb niet een specifieke vermelding kunnen vinden in de basisverzekering waarin staat dat borstverwijdering bij transmannen binnen het pakket valt. Alleen dus dat verwijderen van te grote borsten bij mannen vergoed wordt (en nogmaals: daar staat geen operatietechniek vermeld).
Kan heel goed zijn dat deze vergoeding voor transmannen wel bestaat, maar weer heel erg verstopt is.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Gynaecomastie vergoeding

Bericht door Anon20190712 »

Maar de mastectomie wordt bij transmannen gewoon volledig vergoed...
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Gynaecomastie vergoeding

Bericht door Anon20180311 »

Lucas schreef: 04 sep 2017, 23:43 Maar de mastectomie wordt bij transmannen gewoon volledig vergoed...
Hoi Lucas,

In België, jammer genoeg niet ( Eigen persoonlijke bijdrage, ik denk trouwens voor de beide ingrepen ).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Gynaecomastie vergoeding

Bericht door Nate_0 »

Maar hoeveel is die bijdrage, Nick?

Daarnaast is Ronald geen transman. Ik weet dus ook niet wat de regels zijn, maar ik ga er van uit dat het niet vergoed wordt omdat Ronald uit eigen keuze oestrogenen slikt en als gevolg daar van borstgroei heeft ontwikkeld. Dat zou dus door een verzekeraar als 'overwogen risico' oid kunnen worden gezien. Ik weet ook niet of de cupmaat hier in mee speelt (net als bij de vergoeding bvg transvrouwen op het moment). Vanwege zijn biologie zal de mastectomy naar ik aan neem meer op de ingreep van een cisman lijken dan op die van een transman.

Wellicht dat het ook deels komt ivm de combinatie van de operatie. Zo vaak zal een orchidectomie niet samen met een mastectomy plaats vinden.

Wat ik hier zelf van vind weet ik niet. Het is een moeilijke kwestie.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: Gynaecomastie vergoeding

Bericht door Roland »

Nate_0 schreef: 05 sep 2017, 12:53 Ronald uit eigen keuze oestrogenen slikt en als gevolg daar van borstgroei heeft ontwikkeld.
Ik slik geen oestrogenen (ook nooit gedaan)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gynaecomastie vergoeding

Bericht door Jer158 »

@ Roland: Heb je dit al eens aangekaart bij Marieke? Zij geeft aan meerdere amab mensen die kennen die een mastectomie hebben ondergaan: viewtopic.php?p=117688#p117688
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Gynaecomastie vergoeding

Bericht door Nate_0 »

Mijn excuses, ik dacht ergens gelezen te hebben dat je die wel gebruikte!

Edit : Ik heb het even na gezocht en was in de war met je gebruik van hormoonblokkers.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Gynaecomastie vergoeding

Bericht door Anon20180311 »

Nate_0 schreef: 05 sep 2017, 12:53 Maar hoeveel is die bijdrage, Nick?
Hoi Nate,

In mijn tijd was dat zo'n kleine 40.000 frank ( 1.000 euro ) voor de mastectomie in België.
Inmiddels, verneem ik wel eens wat lagere persoonlijke bijdragen. Mss, dat deze een beetje afhankelijk zijn van de : Gekozen verzekeraar, kliniek, techniek, enz,........ (Maar daar heb ik persoonlijk, geen ervaring mee en verdiep me er ook niet in ).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: Gynaecomastie vergoeding

Bericht door Roland »

Ik krijg deze operatie alsnog, 15 maart.
Het was een foutje van het vumc blijkt maar weer..., deze operatie was helemaal niet aangevraagd bij mijn zorgverzekering...
Nu wel, en in 1 keer goedgekeurd.