Dosering Sustanon

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
DeSprinkhaan
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 jun 2017, 15:03
Gender: Trans FtM

Dosering Sustanon

Bericht door DeSprinkhaan »

Hallo,

Ik post hier een vraag die op het franse forum is gesteld, door een franssprekende belg.

Hij is nu sinds 3 maanden begonnen met hormoontherapie: 250mg sustanon per 3 weken, injectie in de bovenbeen.
Nu merkt hij dat hij toch echt de eerste 10-11 dagen zich erg goed voelt, maar daarna heeft hij zakt alle energie weg. Ook merkt hij heel weinig veranderingen behalve misschien wat meer spieren, meer energie de eerste 10 dagen, en meer libido. Ook heeft hij nog steeds zijn menstruatie.

Omdat hij toch echt last heeft van die vreselijke dip na die eerste 10dagen, heeft hij contact opgenomen met zijn dokter om te kijken of zijn dosering kan worden veranderd (misschien vaker bijvoorbeeld), en toen kreeg hij als antwoord:
Vaker dan elke 3 weken is ongezond. En in je bovenbeen spuiten is minder goed voor de werking dan in je bil.

Wat vinden jullie daarvan?
En heeft iemand eventueel een adres van een goede belgische endocrinoloog (die tenminste goed engels spreekt, want hij spreekt geen vlaams)

Hardstikke bedankt

Groetjes van een Sprinkhaan
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Dosering Sustanon

Bericht door Nate_0 »

Ik kan niet alles beantwoorden, omdat ik niet precies weet hoe het zit qua dosering e.d.

Wel weet ik dat 3 maanden aan de testosteron niet zo lang is, en de meeste veranderingen behoorlijk minimaal zijn. Jer heeft een tijdslijn van verwachte veranderingen aan de testosteron, waar o.a. op staat dat de menstruatie gemiddeld gezien tussen maand 2-6 verdwijnt.

Daarnaast is meer testosteron/een hogere dosis niet per se meer effectief. Het gaat om de juiste niveaus testosteron vs oestrogeen in je bloed, als die goed zijn kun je enkel wachten tot je lichaam "mee" gaat. Dat verschilt heel erg per persoon, net als de soort veranderingen die gaan komen. Er zijn jongens die pas na een jaar consequent gebruik écht iets beginnen te merken van de testo.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Dosering Sustanon

Bericht door Jer158 »

Eens met Nate.

Of de dosering en shotfrequentie goed zijn voor hem kan alleen bepaald worden aan de hand van bloedtests om testolevels te bepalen (een week na de injectie en op de dag van de injectie net ervoor). Het gaat erom dat die testolevels goed zijn (en uiteindelijk ook de oestrogeenlevels maar daar is 3 maanden wrsch nog te vroeg voor). Zolang de levels goed zijn, zal iemand veranderingen zien. Echter, als iemand weinig veranderingen ziet wil dat niet zeggen dat de levels niet goed zijn. Hoe snel die veranderingen zijn is namelijk meer afhankelijk van geluk/genen dan van testolevels.

Dat gezegd hebbende, Sustanon kan prima eens per 2 weken of zelfs eens per week gezet worden, of juist eens per 4 weken. Die dokter lijkt dus idd niet goed op de hoogte. Ook kan Sustanon prima in het bovenbeen. Nebido daarentegen liever niet. De dokter zou ook op eigen initiatief bloedtests moeten laten doen. Sommige artsen doen dat al na 3 maanden of eerder maar andere pas na 6 maanden. Hoe dan ook is het geen verkeerd idee om een andere arts te zoeken die er minder vreemde ideeën op nahoudt, tenzij deze oprecht bereid is te leren.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Dosering Sustanon

Bericht door Jer158 »

Dit is trouwens het lijstje waar Nate het over had. Gebaseerd op statistieken uit de praktijk en o.a. gepubliceerd in the WPath Standards of Care. Het geeft een beetje een idee. Vrijwel niets merken tot 6 maanden valt dus ook nog binnen wat "normaal" is.

Afbeelding
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
DeSprinkhaan
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 jun 2017, 15:03
Gender: Trans FtM

Re: Dosering Sustanon

Bericht door DeSprinkhaan »

Hé bedankt voor de antwoorden :D
Over de veranderingen maakte hij zich hoogstens een beetje ongerust. Vooral vond hij zijn energie schommelingen erg irritant (want naar ik begrijp heeft hij gigantische up en downs). Maar ik geef alles door :D
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Dosering Sustanon

Bericht door Jer158 »

DeSprinkhaan schreef: 15 sep 2017, 15:56 Hé bedankt voor de antwoorden :D
Over de veranderingen maakte hij zich hoogstens een beetje ongerust. Vooral vond hij zijn energie schommelingen erg irritant (want naar ik begrijp heeft hij gigantische up en downs). Maar ik geef alles door :D
Dat kan natuurlijk te maken hebben met dalende testolevels. Misschien zijn wat laag op het einde of juist wat hoog aan het begin. Bloedtests zijn de enige manier om daar achter te komen. Mocht het daar niet aan liggen, is het een optie om te switchen naar gel of Nebido. Die hebben dat dipeffect veel minder sterk
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Dosering Sustanon

Bericht door Nate_0 »

Zoals ik het begrijp is dit ook een van de dingen aan sustanon die er voor zorgt dat het niet geschikt is voor iedereen?
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Dosering Sustanon

Bericht door Jer158 »

Nate_0 schreef: 15 sep 2017, 19:09 Zoals ik het begrijp is dit ook een van de dingen aan sustanon die er voor zorgt dat het niet geschikt is voor iedereen?
Ja! Niet iedereen reageert goed op die hormoonschommelingen. Het kan mentale of fysieke problemen (tijdelijk) verergeren. Bekende issues zijn verergering van epilepsie en migraine, en stemmingsproblemen. Ook je op een andere manier niet helemaal jofel voelen kan daardoor komen (hoofdpijn, futloos, of juist rusteloos, etc.). De meeste mensen hebben echter helemaal geen problemen met Sustanon en het heeft natuurlijk ook voordelen ten opzichte van de andere opties.

Ik ben bijv. bekend met chronische migraine en heb daarom Sustanon vermeden :wship:

Los daarvan reageert niet iedereen op de beoogde manier op een bepaalde T formule. Mensen kunnen ook bijwerkingen hebben van Nebido of gel die weggaan bij overschakeling op een andere formule, maar dat ligt dan wrsch niet aan hormoonschommelingen.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Dosering Sustanon

Bericht door Nate_0 »

Ik vraag me af of het ook zo is dat als je gevoelig bent voor PMS, dat je ook meer gevoelig bent voor Sustanon...
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Dosering Sustanon

Bericht door Ender »

wat zijn "cessation of menses" en "vaginal atrophy"?