Wachten op het eerste gesprek

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Liam86
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 okt 2017, 12:57
Gender: Trans FtM

Wachten op het eerste gesprek

Bericht door Liam86 »

Ik ben 10 augustus doorverwezen door mijn huisarts naar het UMCG. Nu heb ik begrepen dat het 20 weken duurt voordat je dan mag komen. Dat is al best lang wachten voor mijn gevoel maar het is niet anders! Maar kan iemand mij een beetje vertellen wat er in zo'n eerste gesprek aan bod komt? Wat ze je allemaal gaan vragen etc.? Mijn huisarts zelf denkt dat ik niet veel gesprekken nodig heb omdat ik heel zeker weet wat ik wil en absoluut niet meer wil. Hoe zat dat bij jullie?
colin24
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2017, 16:49
Gender: Trans FtM

Re: Wachten op het eerste gesprek

Bericht door colin24 »

ik lees ff mee :) ik ben ook aan het wachten maar dan op het vu.... word in december/januari gebeld
Liam86
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 okt 2017, 12:57
Gender: Trans FtM

Re: Wachten op het eerste gesprek

Bericht door Liam86 »

colin24 schreef: 07 okt 2017, 22:41 ik lees ff mee :) ik ben ook aan het wachten maar dan op het vu.... word in december/januari gebeld
Dus ook nog echt in afwachting, ik denk zelf ook dat ik dan zo ongeveer aan de beurt ben.. Aangezien de datum bij mij tussen kerst/oud en nieuw ligt en er dan vast weer mensen met vakantie zijn.. Je geduld word wel erg op de proef gesteld!
colin24
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2017, 16:49
Gender: Trans FtM

Re: Wachten op het eerste gesprek

Bericht door colin24 »

Haha idd. Maar goed, ik heb de tijd. Moet hier ook nog het een en ander uitzoeken/regelen ivm relatie enzo... misschien heb je wrl het geluk dat er iemand uitvalt en je eerder gebeld word...
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Wachten op het eerste gesprek

Bericht door Ender »

Hey Liam, ik zit ook bij het UMCG, we hebben ook een verborgen gedeelte hier op het forum, als je actief genoeg bent krijg je daar ook toegang toe. Daar documenteer ik mijn traject :)

Ik vond het eerste gesprek heel moeilijk. Ze vroeg bij mij veel over m'n jeugd en wat m'n gedachten waren ergens bij. En ook meteen vragen over intieme dingen, dan weet je dat alvast. Verder wat mijn verwachtingen waren van het traject, of ik al nagedacht had over evt operaties, e.d.

Edit: zie net de wachttijden bij het UMCG en denk dat jij eerst de algemene screening door moet, daar is de wachttijd 20 weken voor. Dat is meer om je algemene gemoedstoestand te checken, ik mocht hem overslaan dus weet niet precies wat ze daar vragen.

Heb je gedacht aan alternatieven van het UMCG? Bv Stepwork, daar is de wachttijd een stuk korter, al is de behandeling een stuk intensiever dan bij het UMCG.
Liam86
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 okt 2017, 12:57
Gender: Trans FtM

Re: Wachten op het eerste gesprek

Bericht door Liam86 »

Ender schreef: 08 okt 2017, 08:28 Hey Liam, ik zit ook bij het UMCG, we hebben ook een verborgen gedeelte hier op het forum, als je actief genoeg bent krijg je daar ook toegang toe. Daar documenteer ik mijn traject :)

Ik vond het eerste gesprek heel moeilijk. Ze vroeg bij mij veel over m'n jeugd en wat m'n gedachten waren ergens bij. En ook meteen vragen over intieme dingen, dan weet je dat alvast. Verder wat mijn verwachtingen waren van het traject, of ik al nagedacht had over evt operaties, e.d.

Edit: zie net de wachttijden bij het UMCG en denk dat jij eerst de algemene screening door moet, daar is de wachttijd 20 weken voor. Dat is meer om je algemene gemoedstoestand te checken, ik mocht hem overslaan dus weet niet precies wat ze daar vragen.

Heb je gedacht aan alternatieven van het UMCG? Bv Stepwork, daar is de wachttijd een stuk korter, al is de behandeling een stuk intensiever dan bij het UMCG.
Hoi Ender,
Dat had ik al begrepen, ik probeer ook actief te zijn hier. Zodoende ook mijn vraag, maar vroeg het me al af sinds ik bij mijn huisarts ben geweest. Op het gewone web zijn ook maar weinig verhalen te vinden.
Mijn ziekenfonds had me geïnformeerd over een transgenderledenvereniging zo ben ik hierop uitgekomen 😉

Fijn dat je ook onder behandeling bent in het UMCG en dat je me meer wil en kan vertellen.
Dus gaat over alles een beetje, ik had ook niet anders verwacht.
Ik heb gelukkig al veel opgezocht en weet heel goed wat ik wil. Dus over dat stukje maak ik me niet zo druk..
Meer over mijn jeugd omdat ik het daar liever niet over heb, maar dat zullen ze ongetwijfeld vaker mee te maken krijgen.

Ja dat klopt het duurt indd 20 weken daar ben ik inmiddels ook na veel telefoontjes achter gekomen.
Wat fijn dat jij dat gedeelte niet heb hoeven doen dan ;)

Over alternatieve denk ik zeker, mijn vriendin is heel behulpzaam in dit hele proces.. En had indd ook over Stepwork gelezen en heeft er ook gelijk contact mee opgenomen. Om te vragen wat daar de wachtlijst is etc.
Ze kreeg te horen dat ik dan via de huisarts een nieuwe doorverwijzing moet krijgen.En dat er geen wachtlijsten zijn bij hun. Ik heb vrijdag ochtend een afspraak met mijn huisarts dus ga het zeker met haar bespreken of dit een optie is!
Bedankt voor al je info en het meedenken :D
Groetjes Liam
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Wachten op het eerste gesprek

Bericht door Ender »

Wachttijd voor de algemene screening is 20 weken, maar voor intake bij de genderpsych staat 38 weken, die komt daar nog weer bovenop. Zie https://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen ... rteam.aspx
Dus zeker de moeite waard om bij Stepwork te kijken!
Liam86
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 okt 2017, 12:57
Gender: Trans FtM

Re: Wachten op het eerste gesprek

Bericht door Liam86 »

Ender schreef: 08 okt 2017, 12:28 Wachttijd voor de algemene screening is 20 weken, maar voor intake bij de genderpsych staat 38 weken, die komt daar nog weer bovenop. Zie https://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen ... rteam.aspx
Dus zeker de moeite waard om bij Stepwork te kijken!
Dat is ook wat wij er van hadden begrepen en dat duurt mij ook veel te lang.Daarom ga ik ook overleggen met mijn huisarts in de hoop dat die Stepwork ook als een goed alternatief ziet!
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wachten op het eerste gesprek

Bericht door Nate_0 »

Hoi, ik zit bij Stepwork! Stepwork is kleiner en meer persoonlijk. Ze hebben niet een multidisciplinair team zoals het UMCG dat heeft, dus je moet reizen om bijvoorbeeld naar de endocrinoloog te gaan en ook met de operaties werkt het allemaal even wat anders. Ik heb mijn eerste gesprek 1 mei gehad, en ik ben nu twee weken aan de testo--om even een indicatie te geven van hoe snel het kan gaan/gaat.

Ik ben in ieder geval blij dat ik deze keuze heb gemaakt. De (mede)oprichter van Stepwork is trouwens zelf ook FtM en dat vind ik persoonlijk toch wel een meerwaarde.

Het kan trouwens zijn dat je huisarts Stepwork niet kent, of dit níet zo'n goed idee vindt omdat het UMCG niet positief is over de instelling. Stepwork heeft daarentegen wel goed contact met het VUmc, dus ik zou me dáár niet te veel van aan trekken omdat ze nog steeds alles aan bod laten komen wat bij het UMCG e.d. ook besproken wordt. Een van de hoofdredenen dat het sneller gaat bij Stepwork is omdat je vaker een gesprek kunt hebben (dus ipv 1x per maand, 2x per maand of zelfs 1x per week). Ze mogen ook gewoon een verklaring wijziging geslacht enzo afgeven en hebben een eigen psychiater in huis voor de second opinion.
meerdere zakken met zaagsel
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Wachten op het eerste gesprek

Bericht door Annet »

Liam86 schreef: 07 okt 2017, 21:36 Ik ben 10 augustus doorverwezen door mijn huisarts naar het UMCG. Nu heb ik begrepen dat het 20 weken duurt voordat je dan mag komen. Dat is al best lang wachten voor mijn gevoel maar het is niet anders! Maar kan iemand mij een beetje vertellen wat er in zo'n eerste gesprek aan bod komt? Wat ze je allemaal gaan vragen etc.? Mijn huisarts zelf denkt dat ik niet veel gesprekken nodig heb omdat ik heel zeker weet wat ik wil en absoluut niet meer wil. Hoe zat dat bij jullie?
Hallo Liam
Ik ben in mei in geschreven bij Groningen ik kreeg toen te horen dat het 8/9maand kon duren voor ik op geroepen word ik hoop niet dat je daar teveel aan hecht aan 20duurt of heb je dat van hun zelf gehoord dan kan het wel zo zijn tegen mij zeiden ze van de week dat het voor mij nog wel tot een half jaar kan duren.
Laat je goed in formeren over de wacht tijd ik sta nu op plek 37 om een voorbeeld te noemen
Groetjes Annet
Plaats reactie