Effecten testosteron op humeur (FtM)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was

Had het beginnen met testosteron een duidelijk merkbaar effect op je humeur?

Ik ben/was WEL bekend met PMS/PMDD en testo had negatief effect op mijn humeur
2
13%
Ik ben/was NIET bekend met PMS/PMDD en testo had negatief effect op mijn humeur
2
13%
Ik ben/was WEL bekend met PMS/PMDD en testo had geen of positief effect op mijn humeur
1
7%
Ik ben/was NIET bekend met PMS/PMDD en testo had geen of positief effect op mijn humeur
5
33%
Deze poll is (nog) niet van toepassing op mij maar ik wil toch graag stemmen
5
33%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Nate_0 »

Een poll!

Deze poll is specifiek gericht op de (fysieke) invloed van testosteron aan het begin van de HRT. Met andere woorden: of het beginnen te gebruiken van testosteron zorgt voor klachten die je voorheen niet had en of er een relatie is tussen gevoeligheid voor deze klachten en gevoeligheid voor PMS/PMDD.

Met deze klachten wordt bedoeld (o.a.) huilen, woede-uitbarstingen/moeite met zelfbeheersing, instabiele stemming, etc.

Eventuele positieve effecten of gevoelens van euforie omdat je aan de testosteron mag is niet het punt van deze poll. Het gaat echt specifiek om negatieve effecten op je humeur.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Nate,

Wat bedoel je met: Voor PMS?PMDD.

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20190501 »

Nick,

in NL worden Querty toetsenborden gebruikt. Daar staat het vraagteken op dezelfde toets als de schuine streep. Shift is het verschil.
dus: PMS/PMDD
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

Sigrid schreef: 11 okt 2017, 19:08 Nick,

in NL worden Querty toetsenborden gebruikt. Daar staat het vraagteken op dezelfde toets als de schuine streep. Shift is het verschil.
dus: PMS/PMDD
Sorry, Sigrid

Maar hiermee, snap ik nog steeds de afkortingen niet! Wat is PMS ( In België, de school, het verplichte schoolonderzoek !) En wat is PMDD ?.

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Nate_0 »

Nick schreef: 11 okt 2017, 19:03 Hoi Nate,

Wat bedoel je met: Voor PMS?PMDD.

Grtz Nick
PMS: Het premenstrueel syndroom (PMS) is een groep klachten of symptomen die bij sommige [bio-]vrouwen vlak voor de menstruatie optreden. Ongeveer 4% van de [bio-]vrouwen tussen 15 en 45 jaar heeft last van PMS [...]. De voornaamste met PMS geassocieerde lichamelijke klachten zijn huilbuien (zonder depressieve gevoelens), duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn, strakke huid, opgezwollen borsten en buikpijn. Psychisch kan de [bio-]vrouw last hebben van angstigheid, depressieve gevoelens, nervositeit, prikkelbaarheid en agressie. (bron:wikipedia)

PMDD: Er is ook een groep [bio-]vrouwen bij wie de PMS-klachten zo hevig zijn en het leven dusdanig in de war wordt geschopt, dat gesproken kan worden van PMDD; premenstrual dysphoric disorder. Bij PMDD zijn vooral de psychische klachten zeer heftig. Kenmerkend is dat de klachten verdwijnen zodra de menstruatie doorzet. (bron:careforwomen)

(En ik zie net dat in mijn originele berichtje ook PMS?PMDD staat--mocht een van de mods dit zien, kan dit naar PMS/PMDD veranderd worden?)
Laatst gewijzigd door Nate_0 op 11 okt 2017, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
meerdere zakken met zaagsel
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Milan070 »

Ik had totaal geen bijwerkingen

Groet,
Milan
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Mr.X »

Geen PMS voor testo en ook geen verandering whatsoever na testo.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Jer158 »

Ik ben ook wel benieuwd naar of er een verband is tussen PMS/PMDD en heftig op testo reageren. Het zijn natuurlijk beide gevolgen van (gevoelig zijn voor) hormoonschommelingen, maar gaat wel om een andere hormoonverhouding dus het kan beide kanten op.

De tweede vraag zou voor mij zijn of het gebruik van hormoonblokkers voor/tijdens de start van testo die emotionele reactie voorkomt/vermindert. En hoe mensen met PMS/PMDD überhaupt reageren op het starten van blokkers en hoe dat anders is dan het starten van testo.

Zelf val ik in de categorie NEE/NEE.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

Nu ik het eindelijk snap ( Hoop ik) : Ik had enorm veel last van PMS voor mijn testo gebruik ( En dat kwam o.a. mijn ASS en andere psychische aandoeningen en problemen, zeker niet ten goede).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Nate_0 »

Nick schreef: 11 okt 2017, 19:42 Nu ik het eindelijk snap ( Hoop ik) : Ik had enorm veel last van PMS voor mijn testo gebruik ( En dat kwam o.a. mijn ASS en andere psychische aandoeningen en problemen, zeker niet ten goede).

Grtz Nick ;)
Oké. Als je bovengenoemde klachten had en die verdwenen bij het beginnen van de menstruatie is het grote kans dat het inderdaad PMS was. Het tweede deel van de vraag in deze poll is of je toen je begon met testosteron ook met PMS vergelijkbare klachten had.
meerdere zakken met zaagsel