Effecten testosteron op humeur (FtM)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was

Had het beginnen met testosteron een duidelijk merkbaar effect op je humeur?

Ik ben/was WEL bekend met PMS/PMDD en testo had negatief effect op mijn humeur
2
13%
Ik ben/was NIET bekend met PMS/PMDD en testo had negatief effect op mijn humeur
2
13%
Ik ben/was WEL bekend met PMS/PMDD en testo had geen of positief effect op mijn humeur
1
7%
Ik ben/was NIET bekend met PMS/PMDD en testo had geen of positief effect op mijn humeur
5
33%
Deze poll is (nog) niet van toepassing op mij maar ik wil toch graag stemmen
5
33%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

Nate_0 schreef: 11 okt 2017, 19:45
Nick schreef: 11 okt 2017, 19:42 Nu ik het eindelijk snap ( Hoop ik) : Ik had enorm veel last van PMS voor mijn testo gebruik ( En dat kwam o.a. mijn ASS en andere psychische aandoeningen en problemen, zeker niet ten goede).

Grtz Nick ;)
Oké. Het tweede deel van de vraag in deze poll is of je toen je begon met testosteron ook met PMS vergelijkbare klachten had.
Hoi Nate,

Minder veel minder, die verdwenen min of meer als sneeuw door de zon !. Maar, ik voel het nog ( Schommelingen der testo gebruik, zijn ook niet vreemd onder trans-mannen). Maar die zijn :D veel minder hevig.

Grtz Nick ( Sorry, dat ik om zoveel uitleg vroeg, maar snapte het totaal niet).
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Nate_0 »

De vraag is niet zozeer of je nog last had van PMS, maar of de testosteron zelf je rot liet voelen.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

Nate_0 schreef: 11 okt 2017, 19:54 De vraag is niet zozeer of je nog last had van PMS, maar of de testosteron zelf je rot liet voelen.
Yep Nate

Grtz Nick ( Gaf ik te kennen, maar minder veel minder).
Begin testo ( Kort na mijn inspuiting en kort voor mijn nieuwe inspuiting).
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iedereen,

Even nog een korte bijlage. Ik kende totaal geen humeur wisseling meer bij het gebruik van, Undestor.

Jammer genoeg is die van de markt genomen ( België). Waarom weet ik niet. Maar ik kende totaal geen schommelingen meer bij mijn dagelijks ( 2 pillen, zo'n 5jaar lang) gebruik. Waarom, moeten trans-mannen ( Ookal, wetende dat inspuitingen schommelingen veroorzaken) inspuitingen gebruiken. Waarom, werd Undestror van de markt genomen voor de trans-mannen ? Dagelijks gel gebruik is een sleur, een paar pilletjes dagelijks nemen is iets totaal anders. En kent of kende totaal geen schommelingen ( Persoonlijke ervaring).

Grtz Nick :roll:
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Nate_0 »

Mijn vraag heeft niet zoveel te maken met de vorm testosteron die gebruikt word... Eerder met een lichaam dat van oestrogeen naar testosteron gaat. De eerste "wenperiode", dus.

Het kan wel zo zijn dat iemand die bij het wennen aan testo last heeft, en die PMS heeft, inderdaad meer problemen ervaart bij het gebruik van bepaalde soorten injecties... Ik gebruik gel, omdat ik weet dat ik gevoelig ben voor dat soort dingen, en alsnog ervaar ik deze instabiliteit.

Mocht iemand verder willen discussiëren over hoe stabiel/instabiel bepaalde vormen van testo zijn, of waarom we geen pillen meer kunnen kiezen, dan nodig ik die persoon van harte uit om een nieuw topic te openen zodat dit draadje on topic kan blijven :)
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

Nate_0 schreef: 11 okt 2017, 23:11 Mijn vraag heeft niet zoveel te maken met de vorm testosteron die gebruikt word... Eerder met een lichaam dat van oestrogeen naar testosteron gaat. De eerste "wenperiode", dus.

Het kan wel zo zijn dat iemand die bij het wennen aan testo last heeft, en die PMS heeft, inderdaad meer problemen ervaart bij het gebruik van bepaalde soorten injecties... Ik gebruik gel, omdat ik weet dat ik gevoelig ben voor dat soort dingen, en alsnog ervaar ik deze instabiliteit.

Mocht iemand verder willen discussiëren over hoe stabiel/instabiel bepaalde vormen van testo zijn, of waarom we geen pillen meer kunnen kiezen, dan nodig ik die persoon van harte uit om een nieuw topic te openen zodat dit draadje on topic kan blijven :)
Hoi Nate,

Wenperiode ?

Die kende ik totaal niet. Iets wat ik al zo lang had moeten hebben, vraagt geen gewenning ( Dat ben je). Net zoals, eventueel de gewenste borst-, buik- of kruisoperatie. Deze vragen geen gewenning, deze zijn een :wship: :dance: bevrijding als trans-man . Het niet meer hebben, van je maandstonden. Dat is een droom ( Idem, geen borsten meer en eventueel " indien gewenst" staande kunnen plassen), dat is een ongewenst gemis, een tekort of verlangen eindelijk kunnen invullen. Dat kende bij mij persoonlijk, totaal geen wenperiode ( Integendeel :D ).

Testo, brengt geen stabiliteit maar mannelijkheid.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Jer158 »

Nick schreef: 12 okt 2017, 10:34Wenperiode ?

Die kende ik totaal niet. Iets wat ik al zo lang had moeten hebben, vraagt geen gewenning ( Dat ben je). Net zoals, eventueel de gewenste borst-, buik- of kruisoperatie. Deze vragen geen gewenning, deze zijn een :wship: :dance: bevrijding als trans-man . Het niet meer hebben, van je maandstonden. Dat is een droom ( Idem, geen borsten meer en eventueel " indien gewenst" staande kunnen plassen), dat is een ongewenst gemis, een tekort of verlangen eindelijk kennen. Dat kende bij mij persoonlijk, totaal geen wenperiode ( Integendeel :D ).

Testo, brengt geen stabiliteit maar mannelijkheid.
Nate heeft het over de effecten van hormoonschommelingen op de psyche. Dat er hormoonschommelingen optreden bij het starten van testo is voor de meeste mensen een feit. Dat er mensen zijn die daar heftig op reageren is een ander feit. Dat staat volledig los van de psychische euforie/rust/vrede die ontstaat door "eindelijk het juiste hormoon in je lichaam hebben", zoals Nate aangeeft:
Nate_0 schreef:Eventuele positieve effecten of gevoelens van euforie omdat je aan de testosteron mag is niet het punt van deze poll. Het gaat echt specifiek om negatieve effecten op je humeur.
Het kan een paar maanden duren na het starten van testo voordat je oestrogeenproductie voldoende is platgelegd en tot die tijd "vechten" testo en oestrogeen met elkaar. Sterker nog, bij sommige mensen gaat dit niet (snel) uit zichzelf over (en die blijven bijv. langer dan 6 maanden nog menstruatie houden) en die hebben blokkers of andere medicijnen nodig. Dit "vechten" uit zich in hormoonschommelingen. En voor sommige mensen heeft dat emotionele gevolgen.

Nates vraag is of er een verband is tussen PMS/PMDD (veroorzaakt door hormoonschommelingen) en heftig reageren op de hormoonschommelingen door het starten van testo. Niet meer, niet minder.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

En ik gaf al te kennen,

Yep Nate

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

Nick schreef: 11 okt 2017, 19:57
Nate_0 schreef: 11 okt 2017, 19:54 De vraag is niet zozeer of je nog last had van PMS, maar of de testosteron zelf je rot liet voelen.
Yep Nate

Grtz Nick ( Gaf ik te kennen, maar minder veel minder).
Begin testo ( Kort na mijn inspuiting en kort voor mijn nieuwe inspuiting).
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Effecten testosteron op humeur (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

Pas na mijn buikoperatie, werden die schommelingen veel minder. Maar na zo'n 20 jaar testo gebruik, kan ik nu nog steeds mijn vrouwelijke periode voelen ( Veel minder door mijn leeftijd, maar nog ).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .