Lengte

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Lengte

Bericht door Nate_0 »

Ik denk niet dat dat voeding en sport is, Simao... Eerder genen.
meerdere zakken met zaagsel
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Lengte

Bericht door Jer158 »

Nate_0 schreef: 24 okt 2017, 20:44 Ik denk niet dat dat voeding en sport is, Simao... Eerder genen.
Dat. En een trans jongen die op zijn 16e nog veel meer dan 2 of 3 cm groeit? Zeldzaam. De kans is wel groter als hij pas laat/recent de eerste sharks heeft gehad.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Lengte

Bericht door Anon20180311 »

Voeding, nada,

Wij waren in het totaal met zeven thuis. Een x-aantal kenden dezelfde vader en moeder, maar iedereen de zelfde voeding en geen enkel meisje werd groter dan 1.72m.( Mijn Bio-zus).

Bij de jongens, 1.95m ( Die gelijkt enorm op onze pa) 1.87m en 1.82m. Ikke moet het doen met mijn 1.68m als tweede grootste onder de geboren "meisjes" ( Stilaan 1.65m, als ik mij een beetje uitrek). Maar, natuurlijk als kleinste onder de jongens ( Mijn stiefzus, is 1.56m, mijn pleegzus 1.70m).

En we moesten allemaal, ons bord leegeten.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Lau92
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2017, 23:28
Gender: Genderfluid
Locatie: Drenthe

Re: Lengte

Bericht door Lau92 »

Nate_0 schreef: 24 okt 2017, 20:44 Ik denk niet dat dat voeding en sport is, Simao... Eerder genen.
Volgens mij heb ik dan idd teveel melk gedronken en gesport met mijn 1,85m... En ik kan met een gerust hart aangeven dat dat niet het geval is geweest :mrgreen: w
Can we be just who we are?
Doesn't matter if the road is far
'Cause there are no regrets and there is no stress
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Lengte

Bericht door Dieuwertje »

Voeding heeft wel degelijk een invloed op lengte. Dat gaat wel heel langzaam, is een proces van jaren. Dus je eetpatroon aanpassen voor een paar maanden heeft vermoedelijk helemaal geen invloed.
Hoe verklaar je, zeker hier in het NW van Europa, dat we zoveel langer zijn geworden in de laatste honderden jaren. Of iemand moet mij kunnen verklaren waar die genen dan vandaan gekomen zijn in die tijd.
Soms zie je een geadopteerd kind, een boom van een persoon die dan op zoek is naar de oorspronkelijke familie in bijvoorbeeld Zuid-Amerika. Nadat de familie gevonden is en alle broers en zussen bij elkaar staan is het verschil in lengte ineens heel opvallend. Genen?
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Lengte

Bericht door Mr.X »

Lengte is both nature (genen, zie bijvoorbeeld Wood et al 2014, die bijna 700 genen konden aanwijzen die wat te maken hebben met lengte (https://www.nature.com/ng/journal/v46/n ... .3097.html) en nurture (omgeving, dus ook voedsel). De erfelijkheid in bijvoorbeeld een onderzoek van Silventoinen et al 2003 (http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/handle ... sequence=2) varieert van 0.68 tot 0.93 (afhankelijk van geslacht en andere factoren) en is dus vrij hoog. Maar dit laat dus ruimte over voor omgevings factoren.

Voedsel heeft effect op twee manieren:

1. Over generaties heen, dus de trend was dat kinderen altijd wat groter werden dan hun ouders. Dit begon vooral vanaf de vroege jaren van de 1800s. De laatste decades vlakt de toename af, potentieel omdat we onze maximale (optimale, misschien?) groote behaald hebben, en groter worden alleen maar negatief zou kunnen zijn. De toename werd verklaard door verbeterende omstandigheden, onder andere voedsel. Het idee is dan dat we genetisch altijd wel potentieel hadden om groter te zijn, maar dat de omgeving dit nog niet toe liet, tot begin 1800.

Zie https://ourworldindata.org/grapher/aver ... -countries voor een simpele chart van lengte over de jaren heen.

2. Binnen generaties. Wat te zien is in noord en zuid-korea. Noord en zuid koreanen zijn qua kenmerken hetzelfde ras. Maar noord-koreaanse kinderen zijn veel kleiner dan hun leeftijdsgenoten in zuid korea. Dit komt door hongersnood. Dus voedsel heeft binnen generaties ook effect. Maar! Dit effect treedt eigenlijk alleen maar op bij grote verschillen in voedsel. Dus ik vermoed dat, omdat wij Nederlanders allemaal wel voldoende voedsel hebben, dat lengte verschillen niet echt voort komen uit voedsel. Dat het ene kind net wat meer eet dan het andere maakt volgens mij qua lengte niks uit. Ik at ontzettend veel als kind, maar ben altijd klein gebleven. Omdat wij Nederlanders allemaal best wel in optimale voedsel omstandigheden zitten, denk ik dat onze lengte toch vrijwel voornamelijk voortkomt uit wat onze genen te bieden hebben.
Aydin
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 sep 2017, 13:20
Gender: Trans FtM

Re: Lengte

Bericht door Aydin »

Veel eiwitten eten, krachttraining doen en voldoende slapen, dan maakt je lichaam meer groeihormoon aan. Je bent nog niet uitgegroeid dus kijk het iig nog een paar jaar aan. Ik ben 40jr en 1m64. Zal het daar dus mee moeten doen. Maar ook voor jou lijkt het me verstandig wat de meesten hier al zeggen, werk aan je zelfbeeld zodat je je niet meer laat domineren. Je lengte zal daar weinig mee te maken hebben.
Plaats reactie