(afscheids)ritueel en top-surgery

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn
Contacteer:

(afscheids)ritueel en top-surgery

Bericht door Bas Jo »

Hello,

het is voor mij zover, ik heb eindelijk de operatie datum voor mastectomie, aka top-surgery, en het is al in een maand. Ik verheug me hier enorm op, ik wist al dat ik dit wilde voordat ik wist dat ik trans was.
Mijn lichaam en geest is er klaar voor, denk ik. Ik ben wel nerveus voor de pijn en de emoties die ik niet van te voren kan voorspellen.

Ik heb tijdens mijn hele transitie tot nu (ong. 1,5 jaar, T en alle papieren geregeld) nog niks gevierd of 'momentum' gegeven door bijv. een ritueel. Het was gecompliceerd en ik bewaar het voor een geschikt moment. Geschikte tijden beginnen ook zeker te komen. Mijn ex heeft zelfs vrij genomen om op onze zoon te passen en mij te helpen in de dagen na de operatie.

Wat ik eigenlijk wil aankaarten is: ik probeer een ritueel te bedenken voor het afscheid nemen van een deel van mijn lichaam. Mijn broer sloeg voor om het weefsel mee te nemen uit het ziekenhuis en te begraven (als dat überhaupt mogelijk is). Ik heb gezegd bedankt voor het meedenken... I'll think about it. Is dat heel crazy? Met placenta na een geboorte is het normaal...
Een vriendin sloeg voor mijn binder te verbranden.

Wat hebben jullie gedaan? Of zijn jullie van plan? Of heb je ideeen voor mij?
Ik wil dit bijzonder maken. :violin:

Groet.
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: (afscheids)ritueel en top-surgery

Bericht door Hrafn »

Ik vind het idee van je broer wel mooi om weefsel te begraven maar kan me voorstellen dat dat niet kan. Dan is het misschien een idee om iets dat voor jou symbool staat voor dat deel van jou te begraven, een beeldje maken ofzo. Ik zit zelf nog helemaal aan het begin van mijn transitie maar hiermee inspireer je me om ook iets met rituelen te doen.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: (afscheids)ritueel en top-surgery

Bericht door Nate_0 »

Wellicht niet helemaal hetzelfde, maar ik ben in ieder geval van plan een tattoo te nemen op mijn borstkas :)
meerdere zakken met zaagsel
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: (afscheids)ritueel en top-surgery

Bericht door Bas Jo »

OMG dat was ik helemaal vergeten. Duh! Natuurlijk was ik dat ook van plan! Dat wou ik al sinds ik 15 was maar op borsten gaat echt niet. Dat word geweldig. Maar beginnen met sparen...
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: (afscheids)ritueel en top-surgery

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Bas Jo,

Afscheid nemen of iets begraven, deed ik niet. Integendeel ik werd herboren en gaf eerder het :D geboorte feestje van de langverwachte Nick.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: (afscheids)ritueel en top-surgery

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Bas Jo,

En wat eventueel een tattoo betreft: Bij mij persoonlijk staat er een vlinder op mijn borstkas, met daar onder de tekst, " I'm just a guy".

Geniet vooral :dance: van je man zijn, Bas Jo en gefeliciteerd jongeman.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: (afscheids)ritueel en top-surgery

Bericht door Freedom »

Gefeliciteerd met je operatie in aantocht!
Je binder verbranden klinkt ook wel leuk; eindelijk bevrijd ;) al vind ik dat ergens ook zonde want een ander kan er nog zo veel aan hebben.. Het tattoo-idee is leuk om je nieuwe/gerenoveerde borstkas te vieren! Binder doorverkopen voor in de tattoo-spaarpot kan je ook nog doen dus.

Of je gaat een potje tennissen met van die fop-stressbal-tieten. Om je afkeer/onvrede voor je chest af te reageren op een grappige (doch ietwat lompe) manier ;) Weefsel begraven heeft ook wel wat, al vind ik die ook een beetje eng. Straks graaft een kat het op en zie je 'm nog net weglopen met een stuk borst in z'n bekkie... :lol:
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: (afscheids)ritueel en top-surgery

Bericht door Mr.X »

Ik weet niet of het een hele oude (en misschien dus niet echt meer bruikbare) binder is. Maar als hij nog vrij nieuw/netjes is, dan zou verbranden wel zonde zijn, lijkt me. Hij zou gedoneerd kunnen worden aan een beginnende transman, toch?
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: (afscheids)ritueel en top-surgery

Bericht door Ender »

Midden in de nacht in een zwembroek een duik in zee nemen? Nieuwe start = duik in zee, symbolisch door je nieuwe flat-chest, en midden in de nacht want heb ergens gelezen dat je de eerste zoveel maanden niet met je nieuwe borstkas in de zon mag zijn. En midden in de nacht heeft ook wel wat?
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: (afscheids)ritueel en top-surgery

Bericht door Nate_0 »

Met volle maan?
meerdere zakken met zaagsel
Plaats reactie