Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Arthas »

Milan070 schreef: 29 dec 2017, 19:29

http://www.emdacare.nl/Webwinkel-Produc ... zwart.html

Kost wel wat, maar met de code “VUMC2017” krijg je 15% korting
De kortingscode werkt bij mij niet helaas
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Jer158 »

Arthas schreef: 02 jan 2018, 12:54De kortingscode werkt bij mij niet helaas
VUMC2018 geprobeerd?
Hung her from the branches of a mango tree
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Arthas »

Jer158 schreef: 02 jan 2018, 16:23
Arthas schreef: 02 jan 2018, 12:54De kortingscode werkt bij mij niet helaas
VUMC2018 geprobeerd?
Haha ja die werkt ook niet :C
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Jer158 »

Arthas schreef: 02 jan 2018, 16:40
Hey, Arthas, ik denk dat jij inmiddels ook een datum hebt? Het is 12 maart voor mij :D
Hung her from the branches of a mango tree
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Arthas »

Jer158 schreef: 22 jan 2018, 18:17 Hey, Arthas, ik denk dat jij inmiddels ook een datum hebt? Het is 12 maart voor mij :D
Oeh nice! Ja ik ook! voor mij is het 19 februari geworden!
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Citizen Erased »

Vrijdag 5 januari heb ik de hysterectomie gehad en alles overwegend kan ik nu toch wel melden dat ik er niet echt van onder de indruk ben (op een goede manier); zaterdag naar huis, 's avonds wel last, vooral omdat ik 's ochtends eigenlijk te veel gedaan had. Paracetamolletje geslikt. De volgende dag voelde ik me al weer een pak beter. Mijn zus heeft één keer banaantjes gehaald en dat was 't eigenlijk wel qua mantelzorg.
Dinsdag ben ik maar weer aan het werk gegaan, dat doe ik bij voorkeur zittend en zo nu en dan op de knieën (schijnt er bij te horen).
Afgelopen woensdag voor het eerst weer gefitnesst, heerlijk! Gaat prima. Mag eigenlijk niet. Heel stout.
Maar om nou op de bank te gaan zitten wachten op een arbitraire datum terwijl je je 100% fit voelt slaat ook als een tang op een varken, niet? Die 100% voelt trouwens meer als 120%; ik heb een energieboost gekregen en voel me sowieso veel lekkerder. Placebo allicht, maar je hoort mij niet klagen.
En nog altijd geen spatje bloed gezien.. daar was ik van te voren wel een beetje bang voor, om na zoveel jaar weer ongemak op die plek te hebben.
Heel tevreden dus :D

Met de mastectomie heb ik eigenlijk een vergelijkbare ervaring, alleen zul je wanneer je die twee combineert uiteraard wel meer last hebben in het begin.. vooral uit bed komen lijkt me nogal een ding, maar je bent geenszins invalide hoor. Die binder zorgt sowieso voor een inperking van je bewegingsvrijheid maar biedt ook steun, hoe vervelend het kreng ook is. Probeer je boodschappen van te voren goed te plannen (zorg dat je qua zware spullen in ieder geval twee weken voorzien bent), zet de dingen die je veel nodig hebt op 'pakhoogte'. Wellicht ook nog wat maaltijden van te voren klaar maken zodat je niet al te lang op je benen hoeft te staan en met pannen moet zeulen in het begin. Verschoon je mand voordat je weg gaat. En vergeet je tandenborstel niet :mrgreen:
Veel succes en beterschap alvast.
Chrisson
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2018, 23:03
Gender: Man

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Chrisson »

Hi,

Misschien ben ik inmiddels als 'te laat' en ben je geopereerd en dus zelf aan het ervaren hoe het herstel is. Ik heb deze combi in 2013 gehad en deels vond ik het allemaal erg meevallen en deels was het wat 'zwaarder' dan ik dacht.

Gelijk toen ik wakker werd uit de operatie, had ik honger en kon ik eten. De volgende ochtend ging het infuus eraf, katheter eruit, drains eraf en kon ik zelf plassen. Ik mocht gelijk naar huis. Grootste tegenvaller voor mij was toen dat ik het idee had dat ze aan een kant even vergeten waren de mastectomie uit te voeren. Dit kon nog bijtrekken werd mij verteld, maar dat is helaas nooit gebeurd. Ik weet niet meer precies het gewicht dat ze weggesneden hebben, maar dit was toch aan beide kanten ongeveer even veel (of weinig).

De reis naar huis was zo'n 1,5 uur en dit was toch niet al te plezierig om zo lang te zitten.

Als ik dit opnieuw zou mogen doen, zou ik zeker vragen of ik nog in het ziekenhuis mocht douchen. Thuis sliep ik toen nog op zolder en de badkamer was op de 1e verdieping. De eerste week stond er een bed benden zodat ik niet steeds op en neer hoefde. De volgende dag ging ik dus huis douchen, maar dat kostte me zeker 2 uur en daarna heb ik de rest van de dag geslapen.

Ik had zelf eigenlijk weinig pijn en heb dan ook geen pijnstilling gebruikt (gelukkig), maar alles ging gewoon erg langzaam en kostte veel energie. Ik had overigens vooral veel last van spierpijn in mijn armen en schouders. Ik ging in de douche op een krukje zitten zodat ik op mijn gemak alles af kon spoelen en af kon drogen. Douchen en aankleden kon ik dus gelukkig wel gewoon zelf en deed ik iedere dag. Ik ben nog wel heel lang roze gebleven van het ontsmettingsmiddel, dat was wel een apart gezicht.

Er werd veel voor mij gedaan betreffende de rest; gekookt, drinken pakken etc. Ik had zelf wel wat meer kunnen doen denk ik, maar niet alles. Niet omdat ik te veel pijn had maar vooral omdat ik zo moe was. En het is gewoon lastig dat je niet zo veel gewicht mag tillen. Dat was erg wennen. Ik kon niet eens mijn kat van mijn bed afzetten als dat nodig was bijvoorbeeld.

Ik kan niet zo goed stil zitten en ging me snel vervelen. Ongeveer 2 weken na de operatie ging ik voor het eerst weer wat lessen volgen op school (ik werd dan wel voor de deur afgezet en opgehaald en kon met de lift). In het begin kon ik maar één les per dag volgen, maar al vrij snel kon ik vaker en langer. Dat was dus een grote meevaller voor mij.

Succes voor als de operatie nog niet geweest is en anders succes met het herstel.


Chris
Plaats reactie