Nieuwe chat! Zie dit topic.

Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Arthas »

Hallo allemaal
ik krijg waarschijnlijk januari/februari mijn combi operatie (subcutane mastectomie en hysterectomie)

Nu heb ik een boek gelezen van Alex Bertie, een britse transjongen die omschrijft dat hij na de operatie veel hulp nodig had, zelfs bij het aantrekken van zijn ondergoed omdat hem dat zelf niet lukte
(al is de herstel periode daar wat korter, namelijk maar 1 week nog een binder dragen na de operatie)

Nu vroeg ik mij af hoe jullie dit hebben gedaan, in hoeverre je echt niks kunt doen (of beter niks kunt doen zodat je geen grotere littekens krijgt)
En heb je het zelf gedaan of hulp ingeschakeld?
Verder zijn andere tips natuurlijk welkom! Ik heb sowieso al kleding geregeld; zoals overhemden en vesten zodat ik niks over mijn hoofd hoef aan te trekken.
Maar sinds ik weer thuis woon bij mijn moeder maar zij fulltime werkt vroeg ik mij af hoe ik het moet inschatten qua hulp die ik nodig ga helpen,
want een week met dezelfde onderbroek is misschien niet zo'n fijn idee.

Ik heb ook een redelijk hoog bed (zelf gemaakt) op ongeveer 80 cm instap/schuif/rol/spring hoogte. zou dat een probleem kunnen zijn?

Alvast bedankt guys : D
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Milan070 »

Hey Arthas,

Zorg in eerste instantie dat je twee hesjes hebt, want 1 hesje voor 6 weken is te weinig. Je wilt het immers ook een keer of wat wassen.

Technisch gezien zeggen ze 6 tot 8 weken herstel. In de praktijk is dat langer. Je hebt 1 kans om te herstellen; til absoluut niks. En het zou fijn zijn als er iemand is die de eerste weken helpt met onder andere het weer vastmaken van het hesje, eten maken, drinken inschenken, douchen.
Kleding met knoopjes aan der voorkant is zeker een goed idee. Ga geen shirts of truien over je hoofd doen. Het is niet wenselijk dat jij je armen flink omhoog gaat doen. Een hoog bed is denk ik een voordeel, omdat je dan makkelijk in en uit kunt stappen.

Groet,
Milan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Mr.X »

Ik heb niet de combi gehad. Wel beide operaties apart. Dus voor mij is het even een optelsommetje. Ik had aan het begin wel wat hulp nodig, vooral bij de mastectomy. En als ik me indenk dat ik daar dan ook nog de hysto bij had (heb je ook de colpectomy erbij?) dan doet alles echt pijn. Tijdens de mastectomy had ik nog mazzel dat ik mijn buikspieren (die gebruik je meer als je denkt bij opstaan ed) kon gebruiken om mezelf omhoog te krijgen. Met de hysto gaat dat allemaal wat moeilijker.

Ga er maar van uit dat je hulp nodig hebt. Uit bed zul je wel komen. Jezelf aankleden zou ook wel lukken, maar erg langzaam. Naar de wc moet ook wel lukken, maar ook dat zal in slakkentempo gaan. Je moeder is er wel in de ochtend en avond, toch? Dan zou ze je kunnen helpen met omkleden ed, en zorgen dat ze je achterlaat met genoeg water en voedsel.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Jer158 »

Ik ben in maart/april aan de beurt dus ik volg je topic. Te meer omdat ik afhankelijk van de datum wrsch al vrij snel een weekend alleen ben.

Mij is i.i.g. door de chirurgen duidelijk gemaakt dat de hysto leidend is in wat je wel/niet mag, en dat het heel verleidelijk is om te snel te veel te gaan doen omdat het weliswaar keyhole is en daardoor wel mee lijkt te vallen maar er binnenin een boel overhoop is gehaald (in tegenstelling tot de borstoperatie wat toch vrij oppervlakkig is allemaal).
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Jer158 »

Dat je moeder fulltime werkt lijkt me niet zo'n bezwaar. Ze kan je helpen bij aan- en uitkleden en laat in de ochtend voldoende eten en drinken binnen handbereik achter.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Arthas »

Thanks voor de tips : D ik heb inderdaad al 2 hesjes Milan ik moet ze alleen nog ff samen met mn ma vermaken en er klittenband in naaien oid.
Verder idd goed idee om zoiets met haar af te spreken dat ze me smorgens even helpt met aankleden enzo, moet ik er elke ochtend hald 8 uit, krijg ik na jaren misschien ook eindelijk eens een normaal ritme haha!

Ik krijg zelf geen keyhole maar ben best paranoid voor grote littekens, en aangezien mijn drukke karakter had ik zelfs al maffe ideeen om na 3 weken ofzo
(als de pijn me niet meer tegenhoud) touwtjes om mijn polsen te doen en die aan een riem te knopen zodat ik niet zoveel met mijn armen zwaai hahaha
Maar nu ik het zo uit typ is dat misschien wel een tikkeltje overdreven, het komt vast goed xD
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Jer158 »

Met keyhole hierboven had ik het over de hysto, he? Als je daar geen keyhole voor krijgt zal het herstel nog veel langer duren... Voor keyhole (hysto dus) is mij verteld 1 week de deur niet uit en 6 weken geen inspanning.

Ik vrees dat het herstel mij ook niet goed zal bevallen. Ben ook niet iemand die stil zit. Dat was om eerlijk te zijn ook een factor om toch voor de combi te gaan, slechts een keer ellende i.p.v. twee keer.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Arthas,

Maak je niet teveel zorgen. Mijn operatie liep jammer genoeg fout (Al wat toen kon fout lopen, liep ook fout).

Maar, dat was eind jaren negentig ! En alles kwam :D gelukkig weer goed. Zoals ik al eerder Milan, te kennen gaf, zorg voor kledij met knopen vooraan ( Niets die over je hoofd moet).

Verder doe het,best zeer rustig aan, til vooral niet en draag zeker je hesje ( Bij mij was dat eerder toen een drukverband) zolang mogelijk.
Deze is trouwens zeergoed der lettekens en herstel . Als alles goed is genezen, geen draadjes of wondjes meer, draag indien mogelijk toch nog even je hesje door ( Vooral bij het tillen, voor je buik: Een stevige riem of verband).

Geniet vooral met volle teugen, van deze operatieve ingrepen. Achteraf kun je, het best een tijdje uit de zon blijven en je borstkas vaak insmeren met bodylotion of Bio-olie. Zelf zal je persoonlijk wel voelen, wat al kan en wat nog even moet wachten. Neem, zeker voldoende de tijd.
Als je eventueel, na voldoende herstel kunt en durft gaan zwemmen, doe dit zo snel mogelijk ( Een aanrader).

Gefeliciteerd Arthas ( Ps. je bed zal geen probleem zijn, integendeel eigen ervaringen, volledig eens met Milan. Een verse onderbroek aantrekken, zal wel lukken).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Milan070 »

Arthas schreef:Thanks voor de tips : D ik heb inderdaad al 2 hesjes Milan ik moet ze alleen nog ff samen met mn ma vermaken en er klittenband in naaien oid.
Verder idd goed idee om zoiets met haar af te spreken dat ze me smorgens even helpt met aankleden enzo, moet ik er elke ochtend hald 8 uit, krijg ik na jaren misschien ook eindelijk eens een normaal ritme haha!

Ik krijg zelf geen keyhole maar ben best paranoid voor grote littekens, en aangezien mijn drukke karakter had ik zelfs al maffe ideeen om na 3 weken ofzo
(als de pijn me niet meer tegenhoud) touwtjes om mijn polsen te doen en die aan een riem te knopen zodat ik niet zoveel met mijn armen zwaai hahaha
Maar nu ik het zo uit typ is dat misschien wel een tikkeltje overdreven, het komt vast goed xD

Heb je de hesjes die het ziekenhuis adviseren? Dat is namelijk wel belangrijk voor het uiteindelijke resultaat. Er moet een bepaalde, constante druk op je torso staan na de operatie.

Mijn ervaring na de combi operatie is dat ik zeer weinig pijn had. Ik had van tevoren wel flink buikspieroefeningen gedaan en dat heeft mij flink geholpen met in en uit bed komen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verzorging/Hulp Na de combi operatie [mastectomie en hysterectomie]

Bericht door Jer158 »

Milan070 schreef: 29 dec 2017, 17:18Heb je de hesjes die het ziekenhuis adviseren? Dat is namelijk wel belangrijk voor het uiteindelijke resultaat. Er moet een bepaalde, constante druk op je torso staan na de operatie.
Dat zal dan wel weer van ziekenhuis en chirurg afhangen, want mijn chirurg (Van Loenen) had het over dat klittenband in je gewone binders (laten) zetten het goedkoopst/makkelijkst is. Voor haar maakt het blijkbaar niet zo veel uit.
Hung her from the branches of a mango tree