Hormonen voor of na de operatie?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Maurits »

Hallo Transmannen,

Ik ben nieuw hier en nog zoekende naar de juiste informatie. Zo zou ik graag willen weten of het verstandig is al voor de borstveranderingsoperatie met T te starten? En hoe zit het met kweken van spieren? Ik ben nu al mijn schouders en armen aan het trainen maar vraag me af of het opgebouwde spierweefsel dadelijk niet een belemmering kan vormen bij de operatie.

Binnenkort mag ik op mijn eerste informatie-avond in de VU komen, hoop daar ook nog het één en ander te leren.

Groet,
Maurits
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Mr.X »

Hey Maurits.
In Nederland moet je wel met T beginnen voordat je een mastectomy mag ondergaan. Hoe lang je al hormonen moet gebruiken verschilt per behandelaar, maar varieert van een paar maanden tot een jaar.

Qua opbouwen van spierweefsel heb ik zelfs wel eens gelezen dat sommige chirurgen liever hebben dat je al wat pecs hebt, want dan kunnen ze de spierlijn volgen. Dus ik denk dat je niet bang hoeft te zijn, tenzij je echt gaat bodybuilden (en de spieren dus extreem kunnen zijn). Maar zoals met alles geldt: When in doubt, ask your surgeon. De ene chirurg is de andere niet, dus ze hebben andere technieken en voorkeuren.
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Nick1703 »

Mr.X schreef: 03 jan 2018, 00:38 Hey Maurits.
In Nederland moet je wel met T beginnen voordat je een mastectomy mag ondergaan. Hoe lang je al hormonen moet gebruiken verschilt per behandelaar, maar varieert van een paar maanden tot een jaar.

Qua opbouwen van spierweefsel heb ik zelfs wel eens gelezen dat sommige chirurgen liever hebben dat je al wat pecs hebt, want dan kunnen ze de spierlijn volgen. Dus ik denk dat je niet bang hoeft te zijn, tenzij je echt gaat bodybuilden (en de spieren dus extreem kunnen zijn). Maar zoals met alles geldt: When in doubt, ask your surgeon. De ene chirurg is de andere niet, dus ze hebben andere technieken en voorkeuren.
Moet je verplicht met T beginnen voor de mastectomy? Wat als je, stel alleen een mastectomy wil? Kan dit niet?
I am, who I am.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Anon20180311 »

Maurits schreef: 02 jan 2018, 22:55 Hallo Transmannen,

Ik ben nieuw hier en nog zoekende naar de juiste informatie. Zo zou ik graag willen weten of het verstandig is al voor de borstveranderingsoperatie met T te starten? En hoe zit het met kweken van spieren? Ik ben nu al mijn schouders en armen aan het trainen maar vraag me af of het opgebouwde spierweefsel dadelijk niet een belemmering kan vormen bij de operatie.

Binnenkort mag ik op mijn eerste informatie-avond in de VU komen, hoop daar ook nog het één en ander te leren.

Groet,
Maurits
Nick1703 schreef: 03 jan 2018, 09:58
Mr.X schreef: 03 jan 2018, 00:38 Hey Maurits.
In Nederland moet je wel met T beginnen voordat je een mastectomy mag ondergaan. Hoe lang je al hormonen moet gebruiken verschilt per behandelaar, maar varieert van een paar maanden tot een jaar.

Qua opbouwen van spierweefsel heb ik zelfs wel eens gelezen dat sommige chirurgen liever hebben dat je al wat pecs hebt, want dan kunnen ze de spierlijn volgen. Dus ik denk dat je niet bang hoeft te zijn, tenzij je echt gaat bodybuilden (en de spieren dus extreem kunnen zijn). Maar zoals met alles geldt: When in doubt, ask your surgeon. De ene chirurg is de andere niet, dus ze hebben andere technieken en voorkeuren.
Moet je verplicht met T beginnen voor de mastectomy? Wat als je, stel alleen een mastectomy wil? Kan dit niet?
Goeie vraag !

Persoonlijk vind ik dat ieder transgender, zelf mag en moet kunnen bepalen wat wel of niet operatief noodzakelijk is. Ook het wel of niet hormonen gebruik.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Mr.X »

Moet je verplicht met T beginnen voor de mastectomy? Wat als je, stel alleen een mastectomy wil? Kan dit niet?
Ik moet bekennen dat ik het antwoord daar niet op weet. Wat ik wel weet is dat de VU wil dat je 1 jaar een 'Real life fase' bent doorlopen. Volgens het protocol begint deze zodra je met hormonen begint. Vanaf dat moment mag je na een jaar op de wachtlijst voor operaties. Ik heb geen idee of je ook een Real life fase mag doorlopen zonder hormonen. Dit zou je toch echt met hen moeten bespreken.

De andere behandelaars (PIG, Stepwork etc) lijken wat makkelijker in het afwijken van de stricte protocollen van de VU, dus misschien kan het daar wel of wat makkelijker zonder hormonen. Waarom niet even een belletje naar de VU/Stepwork etc??
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Nick1703 »

Mr.X schreef: 03 jan 2018, 12:57
Moet je verplicht met T beginnen voor de mastectomy? Wat als je, stel alleen een mastectomy wil? Kan dit niet?
Ik moet bekennen dat ik het antwoord daar niet op weet. Wat ik wel weet is dat de VU wil dat je 1 jaar een 'Real life fase' bent doorlopen. Volgens het protocol begint deze zodra je met hormonen begint. Vanaf dat moment mag je na een jaar op de wachtlijst voor operaties. Ik heb geen idee of je ook een Real life fase mag doorlopen zonder hormonen. Dit zou je toch echt met hen moeten bespreken.

De andere behandelaars (PIG, Stepwork etc) lijken wat makkelijker in het afwijken van de stricte protocollen van de VU, dus misschien kan het daar wel of wat makkelijker zonder hormonen. Waarom niet even een belletje naar de VU/Stepwork etc??
Ga ik zeker vragen als ik binnenkort bij Stepwork ben.
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Maurits »

Dank voor alle antwoorden!
Mr.X schreef: 03 jan 2018, 12:57 Wat ik wel weet is dat de VU wil dat je 1 jaar een 'Real life fase' bent doorlopen. Volgens het protocol begint deze zodra je met hormonen begint.
Wat ik mij dan afvraag is of ik dan direct al kan worden aangemeld voor de operatiewachtlijst? Ik gebruik namelijk al jaren testosteron (lichte dosis). Echter, mijn verschijningsvorm is nu nog vrouwelijk, dus misschien wil VU dan toch dat ik ook eerst de 'real life fase' doorloop....

En hoe lang moet je voordat de 'real life fase' begint met het genderteam in gesprek? Maanden?
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Mr.X »

Wat ik mij dan afvraag is of ik dan direct al kan worden aangemeld voor de operatiewachtlijst? Ik gebruik namelijk al jaren testosteron (lichte dosis). Echter, mijn verschijningsvorm is nu nog vrouwelijk, dus misschien wil VU dan toch dat ik ook eerst de 'real life fase' doorloop....

En hoe lang moet je voordat de 'real life fase' begint met het genderteam in gesprek? Maanden?
Worden deze hormonen voorgeschreven door een arts, of heb je geen medische supervisie? Als het laatste het geval is, dan kun je zeker niet meteen op de operatie wachtlijst komen te staan. De VU is erg strict in het handhaven van hun protocollen. Ik zelf was ook 2-3 maanden begonnen met testo voordat ik officieel was begonnen (de wachtlijst bij de endocrinoloog was me te lang bij de VU, dus ik begon zelf al. Niet aan te raden!) maar toch hielden ze hun eigen start datum aan, en negeerden dat ik eerder was begonnen.

Hoe lang je in gesprek moet hangt van je psycholoog en jezelf af. Het gemiddelde is zo'n 6 gesprekken, met 1 gesprek per maand, dus een half jaar.
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Freedom »

Nick1703 schreef: 03 jan 2018, 09:58
Mr.X schreef: 03 jan 2018, 00:38 Hey Maurits.
In Nederland moet je wel met T beginnen voordat je een mastectomy mag ondergaan. Hoe lang je al hormonen moet gebruiken verschilt per behandelaar, maar varieert van een paar maanden tot een jaar.
Moet je verplicht met T beginnen voor de mastectomy? Wat als je, stel alleen een mastectomy wil? Kan dit niet?
Inmiddels niet meer :clap: , zie onderstaand filmpje (vanaf ongeveer 0.30 seconden)
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
jessi3
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2017, 02:51
Gender: Trans MtF
Locatie: Friesland

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door jessi3 »

Freedom schreef: 08 jan 2018, 17:53 Inmiddels niet meer
Gelukkig. Ik stond al klaar met mijn jerrycan olie en advocaat.