Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hormonen voor of na de operatie?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Kristijan
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2017, 21:23
Gender: Trans FtM

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Kristijan »

Hey Maurits
Afgelopen november voorlichting bij de Transmannen groep in Utrecht
Na min 6 maanden Real Life en groen licht door je behandelaar, kan je ingeschreven worden voor borstoperatie (wachtlijst voor intake, vervolgens wachtlijst voor operatie)
De meesten hebben er dan al een aantal maanden T opzitten
Spiermassa is leuk, maar niet meer noodzakelijk
Leuk want litteken valt eerder weg onder je borstspieren
Eerder noodzaak trainen om lijn van bespiering beter te zien -> richtlijn voor opereren
Inmiddels heeft de chirurg Slotervaart/UMC zoveel ervaring dat ze t ook zonder kan

Succes met jouw traject

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Maurits »

Hoi Kristijan,

Da's heel duidelijk uitgelegd - dank daarvoor!

Ik wilde eigenlijk ook naar die voorlichtingsbijeenkomst in Utrecht maar dat kwam toen even onhandig uit voor mijn verjaardag. Op 13 feb. 2018 ga ik naar de bijeenkomst in de VU. Ik zie er naar uit!
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Vogel
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2017, 19:02
Gender: Trans FtM

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Vogel »

Ik ben hier ook nieuwsgierig naar. Ik denk niet dat ik aan de hormonen wil, maar ik weet honderd procent zeker dat ik de borstoperatie wil. Zal ik dan ooit groen licht krijgen?
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Nick1703 »

Vogel schreef: 17 jan 2018, 14:05 Ik ben hier ook nieuwsgierig naar. Ik denk niet dat ik aan de hormonen wil, maar ik weet honderd procent zeker dat ik de borstoperatie wil. Zal ik dan ooit groen licht krijgen?
Spannende vraag ,die ik niet met 100% zekerheid durf te beantwoorden. Ik twijfel ook nog over hormonen, stel dat ze niet aanslaan, averechts effect hebben, ga maar zo door. Mijn lijf is raar wat dat betreft. Maar die borstoperatie: 100% zeker weten. Ik heb zelfs al de afspraak gemaakt met iemand dat zodra ik in mn blote borst kan zwemmen, ik de nieuwjaarsduik ga doen.
Bovenstaande berichten wijzen erop dat de borstoperatie zonder, of iig voor de HRT kan. Ik weet niet hoe de psychologen van T VU, Stepwork, UMCG, de Vaart, PII etc hiertegenover staan. Het lijkt me geen reden voor rood licht, want rood licht betekent toch echt iets anders in mijn optiek. Maar ja, ik ben geen psycholoog..
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Jer158 »

De borstoperatie kan ook zonder HRT, maar wordt daardoor niet eerder dan met HRT. Je moet dus eerst het "groene licht" voor HRT/RLE krijgen, en dan 6+/12+ maanden later (afhankelijk van je behandelaar) nog eens het "groene licht" voor de operatie. Natuurlijk zal een psych het wel interessant vinden waarom je geen HRT wil en zeker vragen naar je beweegredenen maar dat zou geen effect moeten hebben op je verdere traject, aangenomen dat je inderdaad weloverwogen tot die beslissing bent gekomen.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Maximus1991
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 jan 2017, 22:32
Gender: Trans FtM

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Maximus1991 »

mweh... ik geef straks gewoon heel duidelijk aan wat ik graag wil en met de algemene intake, zeiden ze meteen dat ze de noodzaak wel zagen en dat ik gewoon geholpen moet worden... toen ik dat zo deed... sta sindsdien op de wachtlijst voor t genderteam UMCG... (normaal duurt hun algemene voortraject 3 maanden en meerdere gesprekken om je naar de goede afdeling te sturen en de evt wachtlijst daarvoor... ik ben gelijk mn 1e gesprek op die wachtlijst gezet) en ben als het goed is in Februari aan de beurt... ik heb verder nog geen idee of hun werkwijze t zelfde is als VU, maar kan voorbeelden genoeg noemen en laten zien wereldwijd waarbij de resultaten net zo nice zijn met een andere volgorde dan hun willen... mja ik ben gewoon zeker van mn zaak en ik ben heel eigenwijs... ik geef niet gauw toe, naar hun plannen... Ik zal wel zien! Toch een goeie vraag hoor
:whistle: Intelligence is sexy :whistle: :hbeat: you need 2 sides of a story to make conclusions that makes sense :think:
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Nick1703 »

Ik heb het vrijdag aan de psychiater van Stepwork gevraagd Hij zou het voor mij navragen of een mastectomie zonder testo mogelijk is. Het kan natuurlijk zijn zei hij, en dat klonk best aannemelijk in mijn oren, dat als die vrouwelijke hormonen door je lichaam blijven gieren, dat je borsten vrolijk weer teruggroeien. en dat willen we niet hebben lijkt me.
I am, who I am.
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door stella »

Nick1703 schreef: 29 jan 2018, 19:21 Ik heb het vrijdag aan de psychiater van Stepwork gevraagd Hij zou het voor mij navragen of een mastectomie zonder testo mogelijk is. Het kan natuurlijk zijn zei hij, en dat klonk best aannemelijk in mijn oren, dat als die vrouwelijke hormonen door je lichaam blijven gieren, dat je borsten vrolijk weer teruggroeien. en dat willen we niet hebben lijkt me.
Ryan Cassata heeft ook een mastectomie gedaan zonder hormonen (in de VS), volgens zijn blog zou het moeten kunnen.

http://ryancassata.tumblr.com/post/4020 ... s-regrowth
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Hormonen voor of na de operatie?

Bericht door Nick1703 »

stella schreef: 29 jan 2018, 19:36
Nick1703 schreef: 29 jan 2018, 19:21 Ik heb het vrijdag aan de psychiater van Stepwork gevraagd Hij zou het voor mij navragen of een mastectomie zonder testo mogelijk is. Het kan natuurlijk zijn zei hij, en dat klonk best aannemelijk in mijn oren, dat als die vrouwelijke hormonen door je lichaam blijven gieren, dat je borsten vrolijk weer teruggroeien. en dat willen we niet hebben lijkt me.
Ryan Cassata heeft ook een mastectomie gedaan zonder hormonen (in de VS), volgens zijn blog zou het moeten kunnen.

http://ryancassata.tumblr.com/post/4020 ... s-regrowth
Die had ik idd ook gezien, maar hij heeft wel de dubbele incisie, niet de keyhole. Als het even kan wil ik voor de keyhole gaan (heb maat AA)
I am, who I am.