Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Bericht door Maurits »

Hoi allemaal,

Ik weet niet of er uberhaupt een norm is, maar krijg het gevoel dat de meeste FTM-transities geschieden tussen de 20- en 40-jarige leeftijd. Nu ben ik zelf niet meer zo'n piepkuiken - heb onlangs mijn 1/2e eeuwfeest gevierd en vroeg me af of transitie op mijn leeftijd (of later) nog wel voorkomt?

Heb wel een beetje spijt dat ik het proces niet op mijn 40ste heb doorgezet. Vooroordelen weerhielden me toen. Nu ben ik iets wijzer, grijzer en eigenwijzer!

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Bericht door anon20181206 »

Welkom Maurits :)

Komt zeker wel voor, al dan niet met behulp van de wachttijden hier in NL :lol:
Ik ben 48,5 , zal na mijn 50ste wel redelijk compleet zijn naar het beeld waar ik naar toe wil. (Zoiets als mijn foto)
Er zijn er hier meer die al redelijk op leeftijd zijn, al is het niet echt een goed idee na je 80ste in transitie te gaan.
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Bericht door Fay »

Ach, wat is op leeftijd, ik 47 , voel me absoluut geen 47, in transitie gaan kan ook na je 70ste, wat wel is, hoe ouder hoe meer risicos en hoe minder verwachtingen, hoe langer de testo de werking heeft kunnen doen hoe lastiger dat teniet te doen

Fay
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Bericht door Jer158 »

@ Fay: Maurits is FTM.

Ik heb wel eens gehoord dat het voor een FTM niet zo veel uitmaakt voor het resultaat hoe oud de persoon is bij het beginnen van T (na de puberteit, 20 of 60 maakt voor het resultaat/passing/veranderingen niet uit). Daar heb ik geen wetenschappelijke onderbouwing voor, maar het is blijven hanggen omdat het wel aansluit bij wat ik in de praktijk zie.

Het enige aandachtspuntje is idd dat gemiddeld genomen de gezondheid niet vooruitgaat met de leeftijd, en de risico's van HRT en operaties dus wel. En sommige mensen die laat beginnen worden direct kaal. Niet dat dat een transitie moet tegenhouden, maar sommige mensen vinden het lastig dat ze nooit als man/zichzelf met haar hebben kunnen leven.
Hung her from the branches of a mango tree
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Bericht door Fay »

sorry niet goed gelezen, dan heb ik niks gezegd ;)

Fay
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Maurits,

Ik was 50j + bij mijn meta-operatie. Nu ben ik 54j en ken straks nog een correctie operatie. Maak je geen zorgen, ik ken persoonlijk een lotgenoot van 55j + die nu pas zijn transitie start. Geen probleem ( België).

Dat alles eventueel niet meer mogelijk is ( Der operatieve ingrepen) op deze leeftijd, is onzin. Deze is zeer individueel. Ik ken jonge gasten van minder dan 25j waar het gezondheid risico, hoger ligt dan bij iemand van 50j +.

Grtz Nick :character-oldtimer:
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Bericht door Anon20180311 »

Jer158 schreef: 15 jan 2018, 23:55 @ Fay: Maurits is FTM.


Het enige aandachtspuntje is idd dat gemiddeld genomen de gezondheid niet vooruitgaat met de leeftijd, en de risico's van HRT en operaties dus wel. En sommige mensen die laat beginnen worden direct kaal. Niet dat dat een transitie moet tegenhouden, maar sommige mensen vinden het lastig dat ze nooit als man/zichzelf met haar hebben kunnen leven.

Sorry Jer, onzin

De kans op eventueel kaal worden, hangt af van meerdere factoren. En MTF of FTM , maakt tegenwoordig nog weinig uit kwa leeftijd. Gezondheid is het belangrijkste.


@ Fay en Arlina, bedankt voor jullie bijdrage :wship:

Grtz Nick :hug:
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Bericht door Freedom »

Jer158 schreef: 15 jan 2018, 23:55 Ik heb wel eens gehoord dat het voor een FTM niet zo veel uitmaakt voor het resultaat hoe oud de persoon is bij het beginnen van T (na de puberteit, 20 of 60 maakt voor het resultaat/passing/veranderingen niet uit). Daar heb ik geen wetenschappelijke onderbouwing voor, maar het is blijven hanggen omdat het wel aansluit bij wat ik in de praktijk zie.
Toevallig las ik van de week een stukje online over de stemverlaging bij FtM transgenders. Qua stemverandering is er wel een verschil als je later begint, namelijk: vanaf je 25e wordt het weefsel van je strottenhoofd harder en dus minder flexibel. De kans dat je stem (genoeg) zakt is na die leeftijd kleiner. Je strottenhoofd geeft namelijk minder mee, dus zal minder groeien om dat diepere stemgeluid te kunnen produceren.
Geen idee of dit 100% klopt of wetenschappelijk bewezen is, logisch klinkt het wel.
Maar goed, ik ben nu 26 en ruim een half jaar aan de testosteron en mijn stem is wel degelijk gezakt. En mocht je stem niet voldoende zakken bestaat er nog altijd logopedie. :)
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Bericht door Anon20180311 »

Freedom schreef: 16 jan 2018, 12:14
Jer158 schreef: 15 jan 2018, 23:55 Ik heb wel eens gehoord dat het voor een FTM niet zo veel uitmaakt voor het resultaat hoe oud de persoon is bij het beginnen van T (na de puberteit, 20 of 60 maakt voor het resultaat/passing/veranderingen niet uit). Daar heb ik geen wetenschappelijke onderbouwing voor, maar het is blijven hanggen omdat het wel aansluit bij wat ik in de praktijk zie.
Toevallig las ik van de week een stukje online over de stemverlaging bij FtM transgenders. Qua stemverandering is er wel een verschil als je later begint, namelijk: vanaf je 25e wordt het weefsel van je strottenhoofd harder en dus minder flexibel. De kans dat je stem (genoeg) zakt is na die leeftijd kleiner. Je strottenhoofd geeft namelijk minder mee, dus zal minder groeien om dat diepere stemgeluid te kunnen produceren.
Geen idee of dit 100% klopt of wetenschappelijk bewezen is, logisch klinkt het wel.
Maar goed, ik ben nu 26 en ruim een half jaar aan de testosteron en mijn stem is wel degelijk gezakt. En mocht je stem niet voldoende zakken bestaat er nog altijd logopedie. :)

Hoi Freedom,

Onzin, ik heb een zeer zware stem en begon niet op mijn 25j met testo ( Na mijn 30j).

Grtz Nick :lol:
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Is transitie nog mogelijk boven de 50?

Bericht door Eva »

Zullen we stoppen met het woord onzin?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Plaats reactie