Nieuwe chat! Zie dit topic.

vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Bericht door Benjamin »

Ik vraag me af in hoeverre huilen en gevoeligheid echt vrouwelijke kenmerken zijn (beetje wat Nate zegt dus). Ik heb een beetje moeite met het labelen van gevoel en gedrag als dit of dat gender, omdat het ook dingen zijn die aangeleerd kunnen zijn, of van buitenaf gestuurd. In onze westerse cultuur is huilen voor mannen nog steeds een beetje niet de bedoeling. Vrouwen huilen meestal vaker dan mannen. In sommige Afrikaanse culturen is het verschil tussen mannentranen en vrouwentranen minimaal.
 http://journals.sagepub.com/doi/abs/10. ... 7111404519

Dus ik weet niet zo goed of ik huilen nu typisch 'mannelijk' vind, eigenlijk.

Tot zover het rationele gedeelte.

Er zijn legio mannen die vrouwelijker zijn, en vrouwen die mannelijker zijn. Zijn zulke mannen dan minder man en zijn zulke vrouwen dan minder vrouw? Zoiets beweren zou ik een belediging vinden. Ik heb een goede vriend die homo is, en in zijn gedrag nogal vrouwelijk. Ik maak soms mee dat sommige vrouwen daar grappig over doen, hem behandelen als 'one of the girls'. Ze labelen zijn gedrag als vrouwelijk en ontzeggen hem zijn mannelijkheid eigenlijk. Dit doet hem pijn. Om deze reden heb ik ernstig moeite met het benoemen van zulke dingen; het maakt me zelfs een beetje pissig. Huilen (om maar bij het voorbeeld te blijven) is niet typisch vrouwelijk of mannelijk, maar menselijk.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Bericht door Benjamin »

Ik volg dit topic overigens met grote interesse, omdat ik in de situatie zit van het niet-vrouw-niet-man-zijn. Ik heb het heel lang verwarrend gevonden om ook iets van mannelijkheid te voelen naast de vrouwelijkheid en ging dat onderdrukken. Ik heb tijden gehad dat ik me supervrouwelijk kleedde, borsten en benen ging benadrukken (korte jurkjes, push-ups en diepe decolletés), mezelf naar (potentiële) partners toe dociel/onderdanig opstellen. Ik ben nu de kunst aan het leren mannetje en vrouwtje in hun waarde te laten. Eigenlijk dus gewoon ontdekken wie ik zelf ben. Ik ben nu aan het experimenteren met beha's; voel me niet prettig bij typische meisje-meisje-lingerie, en zoek een alternatief waarin ik me prettig kan voelen en bewegen. Ik hou van mijn tieten maar wil ze verpakken op een manier die past bij hoe ik ben. Kortom ik zoek een beha die een man niet misstaat.

Hoe dan ook, ik denk dat je je niet blind moet staren op wat 'hoort'. Wil jij janken? Gewoon doen. Wil jij make-up dragen? Gewoon doen. Real men can eat quiche.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Bericht door Mr.X »

Wat betreft huilen: Dit lijkt toch wel wat hormoon gedreven.
Disclaimer: dit zijn ervaringen. Ik heb er geen onderzoek over opgezocht.
Mijn eigen ervaring is dat ik echt moeite heb met huilen sinds testo. As in, ik moet er eigenlijk moeite voor doen om een traantje te laten. Voor testo huilde ik absoluut ook niet vaak, maar het ging wel wat makkelijker.
Ik hoor ook vaak van transvrouwen dat ze emotioneler zijn nadat ze oestrogenen hebben gekregen, en dat ze vaker huilen. Natuurlijk kan dit ook cultuur zijn ('ik ben nu vrouw voor de buitenwereld, dus ik -mag- huilen') maar sommige gaan zo ver dat ze er ook last van hebben om zich zo emotioneel te voelen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Bericht door Emma »

Geen idee hoe het met mijn hormoonspiegels zat destijds, maar ik had niet veel nodig om vol te schieten bij een film of zo. Nog steeds niet trouwens. Ik probeerde het destijds inderdaad wel te onderdrukken. Of dat een cultuurdingetje is, misschien. Ik weet wel dat ik overcompenseerde, om mijn toenmalige partner terwille te zijn en dus al het vrouwelijke probeerde weg te drukken. Ik ben daar op een gegeven moment wel mee gestopt. Met transitie had het in mijn geval niet zo veel te maken, al kan ik nu natuurlijk nóg minder redenen bedenken om een huilbui in te slikken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Bericht door Nick1703 »

Toen ik de pil nog slikte (vrouwelijke hormonen) huilde ik heel snel. Zonder pil, heb ik al moeite om te huilen. Soms wil ik het wel, als ik me echt rot voel, maar lukt t gewoon niet, komt er 1 traantje ofzo en dan is t alweer klaar..
I am, who I am.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Bericht door Anon20190712 »

Mr.X schreef: 20 mei 2018, 19:40 Wat betreft huilen: Dit lijkt toch wel wat hormoon gedreven.
Disclaimer: dit zijn ervaringen. Ik heb er geen onderzoek over opgezocht.
Mijn eigen ervaring is dat ik echt moeite heb met huilen sinds testo. As in, ik moet er eigenlijk moeite voor doen om een traantje te laten. Voor testo huilde ik absoluut ook niet vaak, maar het ging wel wat makkelijker.
Ik hoor ook vaak van transvrouwen dat ze emotioneler zijn nadat ze oestrogenen hebben gekregen, en dat ze vaker huilen. Natuurlijk kan dit ook cultuur zijn ('ik ben nu vrouw voor de buitenwereld, dus ik -mag- huilen') maar sommige gaan zo ver dat ze er ook last van hebben om zich zo emotioneel te voelen.
Huilen is voor mij ook echt zo lastig geworden, fysiek voelt het soms alsof ik moet huilen, maar de tranen komen gewoon niet. En ik merk dat ik niet meer zo emotioneel reageer op situaties, niet dat dingen me niet raken, maar een brok in m’n keel, tranen van verdriet of geluk, kippenvel als iets mooi is of andere fysieke uitingen van emotie, dat gebeurt niet meer om het minste geringste. Volgens mij is dat toch echt wel de testosteron. Er is wel een taboe op uiten van emoties, dat zeker, maar dat fysieke, lijkt me erg stug dat dat een maatschappelijk ipv hormonaal issue is.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Bericht door Nate_0 »

Ik merk ook wel iets van verschil tussen pre-T en nu, en het is een of twee keer voorgekomen dat ik dacht dat ik zonder T absoluut had gehuild, maar voor de rest kan ik het nog steeds wel. Fysieke uitingen van emotie ervaar ik ook nog steeds, maar bij mij zijn die emotionele uitschieters altijd al vrij heftig geweest?

Maar hoewel het hormoongerelateerd is dat mannen minder snel huilen (en ik las ergens dat bio mannen traanbuizen hebben met meer inhoud maw die lopen nog wat minder snel over?) zie ik het nog steeds niet als een vrouwelijk iets om meer te huilen?

En wat Benjamin zegt--er zijn genoeg gedragsdingetjes die mensen als mannelijk of vrouwelijk bestempelen zonder dat het echt gegenderd is, en voor mijzelf heeft het mijn dysforie altijd al geholpen om bijvoorbeeld menstruatie te zien als iets wat mijn lichaam doet. In mijn hoofd is het echter niet "vrouwelijk" omdat mijn lichaam het doet, en mijn lichaam man is. En het hebben van eierstokken is niet zichtbaar. Dat is het grote verschil tussen dat aspect en borsten/heupen, die zijn er wél en doen niet alleen iets met mij maar ook in sociale zin, en in wat als aantrekkelijk in mannen wordt gezien. Een soort van sociale dysforie, dus.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Bericht door Anon20190501 »

Pre-HRT kan ik me tijdens mijn volwassen leven slechts twee situaties herinneren waarbij ik echt heb gehuild: Na de zelfdoding van mijn jongere broer en toen mijn sambo voor mijn ogen van haar fiets - en bijna uit het leven - werd gerukt door een automobilist die met van alles bezig was behalve met het verkeer.

Post-HRT is het een heel ander verhaal geworden. Helaas vind ik huilen een heel onprettige gewaarwording, dus probeer ik het zo vaak mogelijk te onderdrukken.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Bericht door Alice »

Mr.X schreef: 20 mei 2018, 19:40Ik hoor ook vaak van transvrouwen dat ze emotioneler zijn nadat ze oestrogenen hebben gekregen, en dat ze vaker huilen. Natuurlijk kan dit ook cultuur zijn ('ik ben nu vrouw voor de buitenwereld, dus ik -mag- huilen')
Dat het een cultuur kan zijn is ook mijn gedachte, een soort van valse dwangmatigheid. Om als vrouw te functioneren (te zijn) moet ik emotioneler zijn, moet ik huilen. En word veelal doorgetrokken naar, ik moet een rok/jurk dragen, ik moet op hoge hakken kunnen lopen, ik moet mijn gezicht vol smeren met chemicaliën, ik moet…. anders ben ik geen, word ik niet gezien als vrouw. Dit zal zeker niet van toepassing zijn bij alle MtF maar ze zijn er wel.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: vrouwelijkheid bij voor transitie en met testosteron

Bericht door Anon20190516 »

Ik ben zeker wel veel emotioneler geworden en het gebeurt zelfs wel eens als ik heel vermoeid na een zware werkdag thuiskom,ik een huilbui krijg. Of bij een romcom(Bridget Jones)of zomaar nergens om.
Offline