Info rond keuze combi-operatie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
RamuAiden
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2018, 21:17
Gender: Man

Info rond keuze combi-operatie

Bericht door RamuAiden »

Hallo allemaal,

Ik ben vorige week begonnen met hormonen en moet nu binnen 3 maanden mijn keuze maken over welke operatie ik wil en bij welk ziekenhuis zodat ik een verwijzing kan krijgen. Nou zit ik met wat vragen en ik dacht dat het het beste was om even te vragen wat voor ervaring/info andere mensen hebben. Ik zit namelijk een beetje te twijfelen of ik wel of niet een hysto wil, en zo ja wil ik dat dan tegelijk met de borstoperatie. En dan ook meteen de vraag waar ik dat dan wil, het liefst ga ik voor een ziekenhuis met goede resultaten en een korte wachtlijst, maar ik kan er maar moeilijk wat over vinden op het internet.
Nou is mijn vraag dus:Zijn er ook mensen die mij misschien wat meer kunnen vertellen over hun ervaring met borstoperatie, hysterectomie of de combi operatie? Waar heb je dit laten doen? En is dat verder allemaal goed gelopen met goede resultaten?

Alvast bedankt :)
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Info rond keuze combi-operatie

Bericht door Anon20190712 »

Hoi!

Wat betreft ziekenhuizen/artsen kan ik je niet heel erg op weg helpen, mijn traject was wat dat betreft wat afwijkend, maar volgens mij is de keuze nog steeds tussen van Loenen in Slotervaart en de artsen die in VUMC werken of daaraan verbonden zijn. Ik heb in elk geval veel goeds gehoord en gezien van van Loenen.

Wat betreft de hysto, er zitten veel voordelen aan die operatie. Zo is het zeker niet bij elke transman het geval dat de testo het menstrueren volledig stopt. Ook kun je baarmoeder krampen krijgen van het testo gebruik (had ik, geen pretje). Je krijgt later geen oproepen meer voor onderzoek ivm baarmoeder(hals)kanker en na de hysto krijgen veel mannen een extra boost wat betreft veranderingen.
Zelf zou ik de hysto alleen niet doen als je je eigen hormoonaanmaak graag wil behouden.
Ik vond het een zware operatie, vooral mentaal omdat het in 'dat gebied' is, maar had achteraf wel de combi gewild, dan ben je maar 1x lang bezig met herstel.
RamuAiden
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2018, 21:17
Gender: Man

Re: Info rond keuze combi-operatie

Bericht door RamuAiden »

Hallo Lucas,

Dankje voor je reactie. Ik heb zelf ook erg goede dingen gehoord over van Loenen maar zat wat op te kijken tegen de wachttijd. Nou denk ik dat ik toch maar voor van Loenen moet gaan omdat het de wachttijd wel waard is in mijn ogen. Wat je zegt over de hysterectomie zijn wel punten die mij overhalen om een hysterectomie te nemen, en om het dan ook meteen een comib operatie te maken. Dankje voor de info en je argumenten, het stelt me erg gerust en laat me zien dat ik de goede keuze voor mezelf maak.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Info rond keuze combi-operatie

Bericht door Anon20190712 »

Wachttijden zijn helaas iets waar je het hele traject tegen aan blijft lopen... Maar het is het dubbel en dwars waard, dus kies vooral voor de arts waar jij een goed gevoel bij hebt!