Nieuwe chat! Zie dit topic.

Bloedtest: lage testosteron waarden?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Bloedtest: lage testosteron waarden?

Bericht door DylanKing1999 »

Ik heb pas een bloedtest uit laten voeren door de huisarts als "nul meting". Ik was ongeveer 9 maanden aan T, toen ben ik 4 weken gestopt, voordat deze bloedtest genomen was. De huisarts zij dit over mijn uitslag:
Glucose, nier, lever, vetten: alle g.b. De witte bloedcellen zijn licht verhoogd met 11,6 (dat is maar licht verhoogd en niet zo bijzonder), het testosteron is wat laag.
Ik heb de lijst waarden meegekregen zodat ik het mee kan nemen naar de endocrinoloog. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit vergeleken is met standaard mannelijke waarden of standaard vrouwlijke waarden.

Afbeelding

Volgens labuitslag.nl moet testosteron tussen de 0.5-3.0 zijn voor vrouwen en 12-35 voor mannen, wat me laat denken dat het met mannelijke waarden is vergeleken (?). Is mijn testosteron dus echt te laag vergeleken met vrouwen?

Ik ben overigens niet meer ongesteld geweest sinds kort nadat ik begon met HRT. Zelfs niet toen ik 4 weken stopte. Dus ik neem aan dat de testosteron mijn baarmoeder "gesloopt" heeft, waardoor ik niet meer ongesteld kan worden (?). Heeft dit invloed op mijn bloedtest waarden? En zou dit dus ook mijn te lage testosteron levels kunnen verklaren (als het überhaupt te laag is)?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Bloedtest: lage testosteron waarden?

Bericht door Jer158 »

Je testosteron is laag voor een man, hoog voor een vrouw.

Of je baarmoeder 'gesloopt' is (je eierstokken eerder, die verantwoordelijk zijn voor je hormonen) is niet te zeggen. Een lichaam doet er niet zelden langer over dan 4 weken om te normaliseren na het beginnen of stoppen van HRT. De kans dat testosteron nu al blijvende schade heeft aangericht is klein (aangenomen dat je levels aan de testo binnen de mannelijke normaalwaarden vielen). Steeds vaker blijkt dat zelfs jarenlang testogebruik toch niet zo'n steriliserend effect heeft als gedacht/gehoopt.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: Bloedtest: lage testosteron waarden?

Bericht door DylanKing1999 »

Ik heb inderdaad ook gevonden dat mijn testosteron tussen die van de normaalwaarden van man of vrouwen zit (Ik heb 4,06. Vrouw: 0,5-3,0. Man: 12-35). Ik vraag me dus af wat dit betekent. Aangezien ik geen HRT gebruikte op dit moment zouden mijn waarden weer 'vrouwelijk' moeten zijn, en daarvoor is mijn waarde te hoog. Kan dit komen omdat ik daarvoor 9 maanden HRT heb gebruikt? Dat het nog niet helemaal uit mijn systeem was? Of is dit een teken dat ik PCOS of iets dergelijks heb? Ik had btw altijd zeer onregelmatige menstruatie voordat ik met HRT begon. Dat is volgens mij een teken van PCOS.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Bloedtest: lage testosteron waarden?

Bericht door Jer158 »

Je lichaam kan nog maanden van de leg zijn, dus of dit daadwerkelijk je nulwaarden waren is niet te zeggen. En dan nog hoeft het niets te betekenen.

PCOS is een diagnose die doorgaans alleen wordt gesteld als je symptomen ondervindt. Als je nergens last van hebt, heeft het dus geen zin om je daar druk over te maken. Bovendien is je lichaam nu sowieso compleet de weg kwijt door het goochelen met je hormonen. Ter info, de criteria voor PCOS diagnose zijn:
- Geen of onregelmatige menses/eisprong
- Hoge testo-/androgeenwaarden en/of overmatige lichaamsbeharing
- Veel cysten op de eierstokken

Mijn nulwaarde was 5.5, en behalve een 'oh, apart' van endo's (en vaak de aanname dat ik toen aan het self-medden was) heeft dat verder geen gevolgen voor wat dan ook. Mijn cyclus was voor de testo regelmatig, eens per drie maanden. Na de hysto bleken mijn eierstokken volkomen gezond te zijn.

Er is hier ook ergens een gast op het forum die voor de HRT een testowaarde van 10 had.

Overigens komt PCOS en/of een hogere testowaarde vaker voor bij trans mannen dan bij cis vrouwen.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Bloedtest: lage testosteron waarden?

Bericht door Anon20190712 »

Zou pcos kunnen zijn, ik had dat en m'n testo pre-t was rond de 4 a 5, had cysten en 1 verschrompelde eierstok. Maar goed, misschien zijn deze waarden afwijkend omdat je eerder wel aan testo zat en wat maakt de pcos verder ook uit in dit traject. Wat menstruatie betreft, ik had dat al snel niet meer en dacht dat het wel weg zou blijven. Had het pre-t ook amper. Dat had ik goed mis, ineens was het 3 maanden achter elkaar feest . Endo legde destijds uit dat je lijf in een soort cyclus-fase blijft hangen met de testo en dat nadat mijn dosis was veranderd m'n lijf in de 'bloeding' fase was vastgelopen, heb daar toen decapeptyl tegen gehad. Zou er dus niet vanuit gaan dat de boel daar nu gesloopt is, maar meer tijdelijk ontregeld.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Bloedtest: lage testosteron waarden?

Bericht door Mr.X »

4 weken stoppen is zo heel lang nog niet. Het hangt ook zeker af van welke vorm van testo je gebruikte. Met nebido, dan zou je zeker na 4 weken nog hogere waarden moeten zien. Met sustanon ook nog wel. Gel gaat wat sneller (dat moet je dan ook elke dag smeren) en dan is een waarde van rond de 4 nog zo raar nog niet, dacht ik. Maar ik ben geen dokter.

Dit soort vragen kun je beter bij je dokter neerleggen, want wij kunnen alleen maar speculeren wat hij denkt/vindt en waarom.