Bijwerkingen testosteron

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Sven
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2017, 21:22
Gender: Trans FtM

Bijwerkingen testosteron

Bericht door Sven »

De laatste tijd merk ik dat het psychisch allemaal een beetje raar gaat. Terugkijkend is dit begonnen vlak na het starten van de sustanon. Iemand ervaring, die weet of er een link kan zijn.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Bijwerkingen testosteron

Bericht door Anon20190122 »

Wat bedoel je met psychisch raar omschrijf je problemen eens beter?
Sven
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2017, 21:22
Gender: Trans FtM

Re: Bijwerkingen testosteron

Bericht door Sven »

In de war , tijd kwijt, de weg kwijt, geen idee waar ik mee bezig ben. Onrust, niet slapen, erg vermoeid. Geheugen problemen, depressies. Enz.
De endicrinoloog noemde dat er een kans bestaat dat ik overgevoelig ben voor testosteron, maar ja wat dan?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Bijwerkingen testosteron

Bericht door Jer158 »

Je endocrinoloog lijkt me bij uitstek de persoon die je hierover kan informeren. Wat had die er over te zeggen? Hoe lang ben je al aan de testo / Sustanon? Hoe zijn je hormoonlevels (niet alleen testo, maar ook oestrogeen e.d.)? Had je voor het starten van testo in enige mate last van de problemen die je nu ervaart?

De (bij)effecten van testo kan je in grofweg drie categorieen indelen:
- Effecten van de testo zelf
- Effecten van de hormoonschommelingen als gevolg van HRT / de vorm van toediening
- Effecten van het weten-dat-je-nu-aan-de-testo bent

Daarnaast hebben sommige mensen ook nog last van de oude cyclus die ondanks testo nog steeds voor effecten zorgt (zelfs als er niets zichtbaars/fysieks gebeurt!). Verder kan het sowieso erg lang duren (6 maanden moet je jezelf wel gunnen) voordat je lichaam een beetje kalmeert na het starten van testo. Je moet ook niet vergeten dat je in feite door de puberteit gaat. Dat gezegd hebbende, klinken je symptomen wel dusdanig serieus dat je er iets mee moet/wil, dus goed dat je je inleest.

Van alle soorten testo is Sustanon degene die voor de grootste hormoonschommelingen zorgt. Het kan de moeite waard zijn om over te schakelen naar een gel (Androgel is vaak favoriet). Hierdoor zijn je testolevels wat constanter, en daardoor je andere hormonen hopelijk ook. Zo kun je i.i.g. uitsluiten dat dat een factor is. (Aangenomen dat je problemen geen opstartproblemen zijn.)
Hung her from the branches of a mango tree
Sven
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2017, 21:22
Gender: Trans FtM

Re: Bijwerkingen testosteron

Bericht door Sven »

Ik gebruik sinds november sustanon, daarvoor was ik wel redelijk stabiel ben wel eerder depressief geweest maar de dingen die nu gebeuren zijn wel heel gek en ik voel me nu niet depressief .in december begon deze gekkigheid die steeds erger wordt. Mijn eigen endicrinoloog is pas in oktober weer bereikbaar en de vervanger had er niet heel veel verstand van. Die zei dat ik ik eerst maar een poosje moest stoppen met hormonen en dat ik het dan zelf wel zou merken, maar dit klinkt mij ook niet heel verstandig in de oren
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Bijwerkingen testosteron

Bericht door Jannet V »

Sven, je zou even kunnen proberen om te stoppen en kijken (voelen) wat er gebeurt. Je kunt snel genoeg weer beginnen. Luister naar je lichaam (en geest in dit geval).
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Bijwerkingen testosteron

Bericht door Emma »

Tja, in deze fase echt stoppen weet ik niet hoor. Schuif je weer terug diezelfde puberteit in, ik denk dat je daarmee het proces vooral alleen maar rekt.

“Meten is weten” gaat niet helemaal op als het om hormoonhuishouding gaat, maar ik zou toch op een bloedonderzoekje aandringen. Stoppen en niet weten wanneer je weer verder kan lijkt me veel te radicaal,
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Bijwerkingen testosteron

Bericht door Jannet V »

Emma schreef: 11 jul 2018, 19:55 Tja, in deze fase echt stoppen weet ik niet hoor. Schuif je weer terug diezelfde puberteit in, ik denk dat je daarmee het proces vooral alleen maar rekt.

“Meten is weten” gaat niet helemaal op als het om hormoonhuishouding gaat, maar ik zou toch op een bloedonderzoekje aandringen. Stoppen en niet weten wanneer je weer verder kan lijkt me veel te radicaal,
Misschien heb je gelijk Emma, ik ga enkel af op mijn ervaringen met medicatie. En dan heb ik het niet over paracetamol.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Sven
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2017, 21:22
Gender: Trans FtM

Re: Bijwerkingen testosteron

Bericht door Sven »

Ben ik ook mee bezig een zo uitgebreid mogelijk mogelijk bloedonderzoek voor elkaar te krijgen, het moet toch ergens wegkomen?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Bijwerkingen testosteron

Bericht door Jer158 »

Sven schreef: 11 jul 2018, 23:21 Ben ik ook mee bezig een zo uitgebreid mogelijk mogelijk bloedonderzoek voor elkaar te krijgen, het moet toch ergens wegkomen?
Dat kan dus van alles zijn. Stoppen lijkt me op dit moment voorbarig, want daar leer je ook niet van wat de oorzaak precies is en Emma merkt terecht op dat je het probleem wrsch alleen maar verschuift. Goed dat je bloedtests laat doen. Aan de hand daarvan kun je weer verder kijken of eventueel je dosis of shotfrequentie moet worden aangepast, of je moet overschakelen naar bijv. gel, of dat hormoonblokkers of anticonceptie eventueel nuttig zouden kunnen zijn.
Hung her from the branches of a mango tree