Nieuwe chat! Zie dit topic.

Maar wat kost het nu eigenlijk?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Maar wat kost het nu eigenlijk?

Bericht door Anon20190508 »

Hoi!
Nu ja, de titel zegt het al wel waar dit draadje over gaat. Ik vraag het voornamelijk omdat ik persoonlijk nu eenmaal niet al de centen van de wereld heb en niet echt zo goed weet waar ik heen moet en hoe transitie werkt ivm verzekeringen en al dat, dus ik was eigenlijk wel benieuwd naar wat de transitie van vrouw naar man eigenlijk kost? Maandelijks, ruwe inschatting algemeen... alles is welkom! Hoe hebben jullie dit deel ervan ervaren?

(Ik snap dat het een nogal ongemakkelijk onderwerp kan zijn en ik weet niet 100% zeker of ik dit wel in het juiste topic heb gezet... dus voel je vrij om me te vertellen dat ik dit niet mag plaatsen/vragen etc, no hard feelings!)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Maar wat kost het nu eigenlijk?

Bericht door KeepzD »

Over het algemeen wordt de volledige transitie vergoed vanuit de basisverzekering... MAAR....
Testo heeft volgens mij vrijwel altijd een eigen bijdrage die je moet betalen, en materialen zoals binders, packers etc zijn niet te declareren, dus voor eigen kosten.
Ik ben zelf nog wachtende, dus ik kan je geen bedragen noemen.
Forever myself
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Maar wat kost het nu eigenlijk?

Bericht door Mr.X »

Dit is inderdaad lastig te beantwoorden, en zal zeker van persoon tot persoon verschillen.

Zoals Keepz al aangeeft is de behandeling zelf kosteloos. De verzekering vergoedt de behandeling, operaties en de meeste hormonen. Dit zou je dus niks hoeven te kosten (afhankelijk van je wensen).

Maar er komt meer bij een transitie kijken. Denk aan het omzetten van je kleding kast (veel nieuwe kleren kopen dus). Het kopen van accessoires zoals luchtjes, sieraden, pruiken etc (lijkt me wat kostbaarder voor MtFs). Het reizen van en naar het ziekenhuis. Als je geopereerd wordt, eventueel familie die in de buurt gaat verblijven, je verzorgen etc.

Je kan het dus zo duur of goedkoop maken als je wilt, maar zult toch ook wel wat basis kosten maken voor het brood nodige (zoals kleding).
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Maar wat kost het nu eigenlijk?

Bericht door Anon20190712 »

Het zijn inderdaad de dingen rondom een transitie waar het geld in gaat zitten. Kleding, het vele reizen naar het ziekenhuis. Maar ook of je familie/ partner wanneer die voor je wil zorgen thuis na operaties wel zorgverlof kunnen krijgen of dat ze vrije dagen moeten opnemen. Het kan ook dat je zelf een financiële buffer moet creëren om de tijd dat je er tussenuit bent op te vangen als je geen regulier werk met werknemersverzekeringen hebt bijvoorbeeld of als loondispensatie of ziekengeld je vaste lasten niet dekt. En dan is er natuurlijk ook het eigen risico wat sowieso betaald dient te worden.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Maar wat kost het nu eigenlijk?

Bericht door Anon20190516 »

Ik hoop dat ik als transvrouw ook mijn zegje mag doen?
In principe worden de meeste kosten vergoed uit de basisverzekering,maar vergeet niet dat je ook nog eigen risico hebt van:ik dacht,385€
Das dus algemeen,niet alleen op transitie,maar over alle zorgkosten die je maakt. En verder:tja of het voor een vrouw meer kost qua kleding enzo, dat ligt denk ik een beetje persoonlijk. De ene vrouw is de andere niet. Net als bij Cis vrouwen geeft de 1 een hoop geld uit aan make up,kapper,nagels,wenkbrauwen ,kleding en tassen en de ander is er niet zo mee bezig👩🏻
Offline
LionMan
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 okt 2018, 13:07
Gender: Man

Re: Maar wat kost het nu eigenlijk?

Bericht door LionMan »

Voor de Sustanon injecties betaal je per keer (dus per 2 weken) een bijbetaling van €3,31, dus dat kun je uitrekenen. AndroGel wordt, als ik me niet vergis, wel volledig vergoed. Ga er ook maar vanuit dat je door je eigen risico heen vliegt wanneer je met operaties begint.
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Maar wat kost het nu eigenlijk?

Bericht door Milan070 »

Wat hebben de operaties met je eigen risico te maken als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Maar wat kost het nu eigenlijk?

Bericht door Alice »

Alles, niet iets om je zorgen over te maken als transgender ben je die sowieso kwijt.
https://tinyurl.com/y9u67gtq
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Maar wat kost het nu eigenlijk?

Bericht door Milan070 »

Operaties hebben geen extra invloed op het eigen risico....hormonen wel
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Maar wat kost het nu eigenlijk?

Bericht door Alice »

Jammer dat ze bij Rijksoverheid dit nog niet weten,
https://tinyurl.com/hhqfm2o
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.