Hoe lang zorgverlof?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Plaats reactie
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Hoe lang zorgverlof?

Bericht door Maurits »

Bij mij is het waarschijnlijk nog lang niet zover, want wacht nog op eerste gesprek VU.

Maar toch wel nieuwsgierig: krijg je zorgverlof voor de operaties? Is dit standaard of per werkgever verschillend? Ik kan me voorstellen dat je voor bijvoorbeeld een mastectomie toch wel enige weken uitgeschakeld bent.

Wie weet hier meer van?
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Hoe lang zorgverlof?

Bericht door Milan070 »

Mijn werkgever heeft mij "gewoon" ziek gemeld toen ik de combi operatie kreeg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hoe lang zorgverlof?

Bericht door Mr.X »

Zal toch van je type werk afhangen. Doe je erg fysiek werk, dan heb je vaak toch wel 4-6 weken vrij nodig. Maar doe je desk werk, dan kun je na 3 weken toch vaak wel weer wat beginnen te werken. Dat verlof zou de werkgever wel moeten geven. Het kan wel zijn dat ze vragen naar een medische indicatie van de VU. De VU kan die gewoon geven (in de vorm van een brief).

Ik ben overigens toendertijd wel ontslagen nadat ik langer ziek was door complicaties. Maar goed, ik was toen ook maar een 'temp' en die zetten ze zo de deur uit. Het zal dus inderdaad ook heel erg van je werkgever afhangen.
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Hoe lang zorgverlof?

Bericht door Ylse »

Maurits schreef: 08 sep 2018, 22:30 Maar toch wel nieuwsgierig: krijg je zorgverlof voor de operaties?

Wie weet hier meer van?
Zorgverlof is als je hulp moet/wilt bieden aan iemand die zorg nodig heeft. Daar hebben we het in dit geval niet over dus krijg je geen zorgverlof.

Je ondergaat een operatie waarna je enige tijd niet aan het arbeidsproces kan deelnemen. Hiervoor is het gewoon mogelijk om je ziek te melden. Werkgevers moeten daar gewoon aan meewerken.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Hoe lang zorgverlof?

Bericht door Danielle »

Mr.X schreef: 09 sep 2018, 00:20 Zal toch van je type werk afhangen. Doe je erg fysiek werk, dan heb je vaak toch wel 4-6 weken vrij nodig. Maar doe je desk werk, dan kun je na 3 weken toch vaak wel weer wat beginnen te werken. Dat verlof zou de werkgever wel moeten geven. Het kan wel zijn dat ze vragen naar een medische indicatie van de VU. De VU kan die gewoon geven (in de vorm van een brief).

Ik ben overigens toendertijd wel ontslagen nadat ik langer ziek was door complicaties. Maar goed, ik was toen ook maar een 'temp' en die zetten ze zo de deur uit. Het zal dus inderdaad ook heel erg van je werkgever afhangen.
Werkgevers mogen niet vragen naar de aard van je ziekte en al helemaal niet om verklaringen van je behandelend arts, hooguit de bedrijfsarts mag dat. En die is arts met een medisch beroepsgeheim en mag enkel aan je werkgever doorgeven welke werkzaamheden je wel of niet kan uitvoeren en voor hoelang. Afhankelijk van hoe open je bent tegenover je werkgever kan je dit in overleg doen. Dat laatste zou ik je wel aanraden, maar dat is afhankelijk hoe je werkgever is over dit soort zaken.

Wees voorbereid dat een bedrijfsarts je belt of zelfs uitnodigt om langs te komen voor een gesprek. Ik ben destijds door mijn werkgever gewoon ziek gemeld en kreeg na twee weken ziek een telefoontje van de bedrijfsarts over de aard van mijn ziekmelding. Nadat ik vertelde dat ik een operatie had ondergaan was de mededeling dat er bij deze arbodienst daar een rusttermijn van 6 weken voor stond en dat ze me 4 weken later wel weer zouden contacten over reïntegratie. Zo geschiedde en ik heb het met een paar telefoontjes af kunnen doen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Hoe lang zorgverlof?

Bericht door Maurits »

Ylse schreef: 09 sep 2018, 13:08
Maurits schreef: 08 sep 2018, 22:30 Maar toch wel nieuwsgierig: krijg je zorgverlof voor de operaties?

Wie weet hier meer van?
Zorgverlof is als je hulp moet/wilt bieden aan iemand die zorg nodig heeft. Daar hebben we het in dit geval niet over dus krijg je geen zorgverlof.

Je ondergaat een operatie waarna je enige tijd niet aan het arbeidsproces kan deelnemen. Hiervoor is het gewoon mogelijk om je ziek te melden. Werkgevers moeten daar gewoon aan meewerken.
Thanks, goed verduidelijkt. Inderdaad ziekteverlof / ziekmelding. Even zoeken naar juiste terminologie want ben nog nooit langdurig 'buiten bedrijf' geweest.
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Hoe lang zorgverlof?

Bericht door Maurits »

Danielle schreef: 09 sep 2018, 13:31 Werkgevers mogen niet vragen naar de aard van je ziekte en al helemaal niet om verklaringen van je behandelend arts, hooguit de bedrijfsarts mag dat. En die is arts met een medisch beroepsgeheim en mag enkel aan je werkgever doorgeven welke werkzaamheden je wel of niet kan uitvoeren en voor hoelang. Afhankelijk van hoe open je bent tegenover je werkgever kan je dit in overleg doen. Dat laatste zou ik je wel aanraden, maar dat is afhankelijk hoe je werkgever is over dit soort zaken.

Wees voorbereid dat een bedrijfsarts je belt of zelfs uitnodigt om langs te komen voor een gesprek. Ik ben destijds door mijn werkgever gewoon ziek gemeld en kreeg na twee weken ziek een telefoontje van de bedrijfsarts over de aard van mijn ziekmelding. Nadat ik vertelde dat ik een operatie had ondergaan was de mededeling dat er bij deze arbodienst daar een rusttermijn van 6 weken voor stond en dat ze me 4 weken later wel weer zouden contacten over reïntegratie. Zo geschiedde en ik heb het met een paar telefoontjes af kunnen doen.
Hoi Danielle,
Dank voor de info, het is nuttig om te weten dat het bedrijf niet naar de aard van het ziekteverlof mag vragen.
Ben er zelf nog niet uit of ik open of gesloten moet zijn naar de werkgever toe en of ik er na de transitie nog wel wil blijven werken.
Heb jij destijds wel aan de bedrijfsarts verteld waarom je de operatie onderging? Hoe reageerde hij/zij?

En werk je overigens nog steeds bij hetzelfde bedrijf?
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Hoe lang zorgverlof?

Bericht door Danielle »

Tegenover de bedrijfsarts, althans de assistent-van die me belde ben ik gewoon eerlijk geweest. De bedrijfsarts heeft gewoon een medisch beroepsgeheim, en de mensen die namens de arts bellen vallen daar ook onder. (Vraag het ze als je er zeker van wilt zijn.) Het gesprek kreeg nog wel een bijzondere wending waarover ik nadien ook een klacht in heb gediend.

De reden van mijn ziekteverzuim was vooraf bij mijn werkgever al bekend. Ik ben in dat bedrijf open geweest over mijn transitie. Toen ik de operatiedatum van het VUmc door kreeg heb ik dat ook verteld. De boekhouder heeft nog een en ander voor me uitgezocht en wist me te vertellen dat dit gewoon ziekteverzuim was en dat de arbodienst/bedrijfsarts waarschijnlijk wel contact zou opnemen over de aard van mijn verzuim.

Zo geschiedde inderdaad en na een kleine twee weken ziekmelding kreeg ik een telefoontje van de bedrijfsartsmedewerker. Wat vragen waarom ik al twee weken ziek was en vervolgens wat de aard van de operatie was. Daarop kreeg ik te horen dat ze voor zware operaties een rustperiode van 6 weken aanhouden voor er gekeken wordt naar hervatten van werkzaamheden (tenzij je zelf eerder wil natuurlijk). En dat ze 4 weken later opnieuw contact met me op zouden nemen om te zien hoe het dan zou gaan.

Tot zover het professionele deel van het gesprek. Vervolgens begon de persoon aan de telefoon wat persoonlijke vragen over mijn transitie te stellen. Nieuwsgierigheid die werd bevredigd. Ik ben daardoor overvallen en besefte me na het gesprek pas dat het over de schreef was. Over dat deel heb ik dan ook een klacht ingediend bij de bewuste arbodienst.

Latere gesprekken met de bedrijfsarts waren ook allemaal telefonisch. Dat was overleg over de opbouw van werkuren en de beperkingen die ik daarbij had. Dat is allemaal professioneel en volgens het boekje gegaan.

Ik heb nadien nog een paar jaar bij die werkgever gewerkt en ben vertrokken om mijn carrière een nieuwe impuls te geven. Mijn collega's bij dat bedrijf waren volledig op de hoogte en hebben me in mijn transistie altijd gesteund. Ik had qua openheid niet veel keus, ben daar als 'man' in dienst gekomen en heb mijn hele transistie min of meer op de werkvloer doorgemaakt. Op zich vond ik dat niet zo erg en maakte ik gebruik van de gelegenheid om flauwe grapjes over mijn transitie te maken. Nu ik een andere baan heb ben ik wel minder open over mijn transitieverleden. Het is geen geheim, maar ik praat er minder over.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Hoe lang zorgverlof?

Bericht door Mr.X »

Werkgevers mogen niet vragen naar de aard van je ziekte en al helemaal niet om verklaringen van je behandelend arts, hooguit de bedrijfsarts mag dat. En die is arts met een medisch beroepsgeheim en mag enkel aan je werkgever doorgeven welke werkzaamheden je wel of niet kan uitvoeren en voor hoelang.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook met medische indicatie. Daar staat niet in wat er precies gaat gebeuren (tenzij je aangeeft dat dit wel okay is), maar wel dat je op medische gronden x tijd vrij moet krijgen om te helen. Daar kunnen ze gerust om vragen (tenzij het in Nederland echt anders is dan in Engeland).
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Hoe lang zorgverlof?

Bericht door Danielle »

Dat is in Nederland dan inderdaad anders dan in Engeland. De aard van je ziekteverzuim is een zaak tussen jou en je bedrijfsarts. Een werkgever heeft geen enkel recht te weten wat je mankeert en mag nooit vragen om een verklaring van je behandelend arts. Alleen de bedrijfsarts mag dat, en die mag dat alleen na jouw nadrukkelijke toestemming. Van die verklaring mag de bedrijfsartsgeen enkele informatie doorspelen naar je werkgever. Technisch gezien mag een bedrijfsarts alleen zeggen welke werkzaamheden je wél op medisch verantwoorde wijze kan/mag uitvoeren.

Houdt wel in gedachten dat het niet afgeven van een machtiging aan de bedrijfsarts voor het opvragen van informatie bij je behandelend arts kan worden gezien als niet meewerken aan je reïntegratie. Daaraan meewerken ben je wel verplicht. Zie hier voor wat meer uitleg: https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... rstrekken/

In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Het Is het natuurlijk wel praktisch als je werkgever een beetje weet wat er aan de hand is. En helemaal niets zeggen over de aard van je ziekteverzuim zal niet bijdragen aan de vertrouwensband tussen jou en je werkgever. Maar je staat volledig in je recht als je de oorzaak van je verzuim geheim wilt houden.

Beetje tegenstrijdig is wel dat van goed werkgeverschap wordt verwacht dat de werkgever het initiatief neemt om bij verzuim dat wat langer duurt af en toe te informeren hoe het met je gaat.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Plaats reactie