Obstipatie door testosteron

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Obstipatie door testosteron

Bericht door Maurits »

Hallo allemaal,

Zelfs op een lage dosis testosteron heb ik al last van obstipatie. Ik vrees dat deze bijwerking (en de daarmee gepaard gaande gewichtstoename) nog erger wordt als ik op een hogere dosis overstap.

Ik hou me al aan een 'schoon' dieet (geen suiker, witmeelproducten, zelden alcohol enz.), zet iedere dag minimaal 5.000 stappen en doe 3x per week gewichtstraining. 't Helpt iets, maar niet genoeg.

Heeft iemand tips & tricks tegen deze bijwerking?
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Obstipatie door testosteron

Bericht door Anon20190508 »

Lichte laxeermiddelen? Klinkt als iets waar je beter even een professional naar kunt vragen als het zo stug vol blijft houden, er kan best wel eens wat aan de hand zijn met je darmen of dieet.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Obstipatie door testosteron

Bericht door Anon20190516 »

Hoi,ik lees ff mee. Gebruik je pillen? Het kan namelijk ook een hulpstof in je medicijn waar je op reageert! Ik zou in elk geval idd even de huisarts bezoeken ...
Offline
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Obstipatie door testosteron

Bericht door KeepzD »

Gekke vraag miss, maar drink je ook genoeg? Ik bedoel dan dus zo'n 1.5 tot 2.5 liter per dag :) Veel mensen drinken namelijk te weinig waardoor de ontlasting veel te weinig vocht bevat.. Als dat het niet is, is een ritje naar de huisarts toch wel handig. Eventueel zelf extra magnesium gaan gebruiken kan ook nog helpen, maar die kun je ook op recept krijgen en wordt dan volgens mij vergoed. Anders kom je op de zakjes macrogol uit, via de huisarts ook.
Forever myself
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Obstipatie door testosteron

Bericht door Jer158 »

Dat is geen vaak voorkomende bijwerking van testo, voor zover ik weet, dus ik zou idd een arts laten meedenken hierbij.

Het enige wat voor mij helpt ter voorkoming is gaan zodra ik enigszins moet, niet nog even afmaken waar ik mee bezig was. Testo heeft bij mij geen invloed
Hung her from the branches of a mango tree
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Obstipatie door testosteron

Bericht door Alice »

Weet je wel zeker dat je verstopping het door die testo komt?
Geen suiker gebruiken, van sommige suikers krijg je juist diarree. Alcohol gebruik bevorderd je vochtafscheiding maar ook sporttraining mogelijk neem je na het sporten, wandelen te weinig vocht in om het balans te herstellen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Obstipatie door testosteron

Bericht door Jacob »

Bevat je voeding voldoende vezels? Dus bruinbrood, eventueel schepje gebroken lijnzaad door de yoghurt of kwark, groente etc? Daarbij dan zeker genoeg vocht nemen, 1- 1,5 liter per dag.
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Obstipatie door testosteron

Bericht door KeepzD »

Jacob schreef: 01 okt 2018, 14:19 Bevat je voeding voldoende vezels? Dus bruinbrood, eventueel schepje gebroken lijnzaad door de yoghurt of kwark, groente etc? Daarbij dan zeker genoeg vocht nemen, 1- 1,5 liter per dag.
1-1.5l is voor de meeste mensen te weinig. 1.5-2l is minimale wat aangeraden wordt.
Forever myself
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Obstipatie door testosteron

Bericht door Alice »

Meestal wordt aangeraden om 30 ml water per kilo lichaamsgewicht te berekenen. Vrouwen zouden gemiddeld 1,5 tot 2 liter per dag nodig hebben, mannen 2 tot 3 liter.
Handig trucje
Er is ook nog een andere manier om erachter te komen of je wel voldoende gehydrateerd bent. Ontspan je huid, grijp een stukje huid vast en trek eraan. Laat de huid vervolgens los en kijk wat er gebeurt. Veert je huid direct weer terug? Dan ben je goed gehydrateerd. Duurt het even en heb je een plooi? Dan ben je waarschijnlijk gedehydrateerd.
Let op welke voeding je normaal eet, als je veel voeding met vaste stoffen eet (bijvoorbeeld brood met extra zemelen, met grove granen, pitten etc.) moet je meer vocht tot je nemen. Eet je meer sappig fruit dan is minder extra vocht nodig. Ook is van belang om niet geheel vet, olie vrij te eten.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Obstipatie door testosteron

Bericht door Maurits »

Dank voor de goede adviezen allemaal.

Maar ik neem al 3 laxeerpillen per dag, 750 mg magnesium, vezels en een heleboel vocht.

Ik weet zeker dat het door de testo komt, want als ik ermee stop heb ik een normale stoelgang (en een beetje gewichtsverlies). Mogelijk is er nu een interactie met een angstremmer die de lever teveel belast....

Misschien dat ik met de angstremmer kan stoppen als ik de testo verhoog. Ik hoor dat transmannen dat soms na een paar maanden doen, maar ik durf dat nog niet...
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Plaats reactie