Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door AJpoekie »

Interessant topic!
Het valt mij tegen hoe weinig informatie hier over bekend is..
Er wordt veelal alleen informatie gegeven op de fysieke veranderingen van hormoongebruik i.p.v. de psychische.

Fijn om de ervaringen te lezen, zowel positief als negatief.
Waarschijnlijk verschilt dit inderdaad erg per persoon, wat Eros al zegt.
Valt dus niet van te voren te voorspellen hoe het bij jezelf gaat uitpakken.

Zijn er ook mensen met ASS die testosteron gebruiken?
Ik ben ook benieuwd naar die ervaringen, gezien ik altijd het idee heb dat medicijnen bij mij nauwelijks invloed uitoefenen.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Invloed testosteron op psychische gesteldheid?

Bericht door Nate_0 »

Ik denk dat het niet zozeer is dat er weinig informatie bekend is, eerder dat de persoonlijke situaties zoveel verschillen dat er niet zoveel over te vinden/zeggen is. Laten we ook niet vergeten dat comorbiditeit bij transgender personen dit soort onderzoek ook zal bemoeilijken. Daar komt nog bij dat in Amerika bijvoorbeeld de hormoonspiegel langzaam wordt opgebouwd, wat ook weer tot andere gevolgen kan leiden (zowel mensen die minder instabiel zijn als langer instabiel, naar ik aanneem).

Ik denk wel dat je van te voren kunt stellen dat als jij geen last van PMS/hormonale schommelingen hebt, je in het algemeen ook minder last zult hebben van instabiliteit als gevolg van het begin met testosteron, en vice versa. Zeker omdat het je cyclus niet per direct 100% onderdrukt, dat duurt een tijdje. Milde irritatie e.d. is afgaande op wat ik hoor ook vrij gebruikelijk, en zal ook deels zijn omdat testosteron meer energie geeft, maar dat hoeft natuurlijk ook niet bij iedereen tot instabiliteit of depressie te leiden.

Ik heb zelf geen ASS, maar ik weet dat een onderdeel daarvan minder intens ervaren emoties kán zijn, in welk geval ik inderdaad denk dat testosteron je ook minder zal doen. Als je het echter over andere medicatie hebt is het om het even, en vrij inconsequentieel, zelfs al gaat het om antidepressiva, aangezien die op receptoren in je hersenen werken en die los staan van testosteron/oestrogeen.
meerdere zakken met zaagsel
Plaats reactie