Nieuwe chat! Zie dit topic.

testosteron en ADHD?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: testosteron en ADHD?

Bericht door Jer158 »

SamSilver schreef: 13 dec 2018, 19:36anyway.....ik wilde ook helemaal niet zeggen dat ik ADHD heb, en heb ook nergens geen last van....sorry voor degene die het wel hebben.
Allee ik heb zoveel, ik kan me gemak zeggen dat ik overal last van heb, ma zon type mens ben ik niet, i'm thinking positive always!
Tja, dat is nu precies wat ADHD niet is. Het heeft niets te maken met een positieve instelling. Het is er altijd en overal en beperkt je in je functioneren. Vandaar dat het (net als de meeste psychiatrische diagnoses) ook makkelijker vast is te stellen als iemand goed/optimaal in zijn vel zit. Zijn er dan nog steeds aanzienlijke beperkingen (want daar hebben we het over), dan kan het ADHD zijn. Maar goed, heb jij ergens last van, dan is het zaak dat met iemand te bespreken als je er iets aan wil veranderen en dat je zelf niet lukt. Zo niet, dan ook prima.
Ik wilde gewoon ervaringen in hoever testosteron je karakter kenmerken versterkt....of misschien verzwakt.
Ik zei tegen mijn therapeut bv dat ik nu praktisch nooit kwaad word, ik kan mezelf goed tegenhouden (dat wil niet zeggen dat ik vanbinnen niet ben ontploft!) en ik vroeg aan haar wat dat dan gaat geven die testosteron, voort zelfde geld word ik gemakkelijker....minder geremd en ontplof ik dus niet alleen vanbinnen maar vooral vanbuiten....daar heb ik dus wel wat schrik voor.
Maar aan de andere kant, ik kan ook gemakkelijk iets nieuw aanleren, of een andere manier zoeken om ergens mee om te gaan.
Je bent geen slaaf van je hormonen, nu niet en dan ook niet. Je bent overal nog altijd zelf bij. Dus idd, je vindt wel een manier om met je nieuwe normaal om te gaan. De eerste tijd kunnen je hormonen wat schommelen en sommige mensen merken dat. Qua testotoediening is gel idd het stabiels (wat Hrafn zegt), Sustanon het minst stabiel, en Nebido zit daar tussenin.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: testosteron en ADHD?

Bericht door Daniet »

SamSilver schreef: 13 dec 2018, 19:36 Ja sorry als ik soms iemand op zen tenen trap, of mensen zich aangevallen voelen (je moet dit niet persoonlijk oppakken he, ik zeg het maar in het maar in het algemeen)


Ik keer deze quote terug naar jou "je moet de 'aanval' niet zo persoonlijk opvatten". Uit ervaring weet ik dat nogal veel mensen van de veronderstelling zijn: ADHD = druk. En persoonlijk irriteert mij dat nogal, omdat het niet klopt. Ik kan hier alleen voor mezelf spreken, maar met mijn vorige bericht wilde ik puur de misverstanden rechtzetten die hierover bestaan. Dus niet per se naar jou en ook niet omdat specifiek JIJ onwetend bent. Het is juist dat de meeste mensen die er geen ervaring mee hebben, dit hun enige associatie is met ADHD (even als autisme = anti sociaal, depressie = zielige mensen liggen in bed, etc.).

SamSilver schreef: 13 dec 2018, 19:36 Ik zei tegen mijn therapeut bv dat ik nu praktisch nooit kwaad word, ik kan mezelf goed tegenhouden (dat wil niet zeggen dat ik vanbinnen niet ben ontploft!)
Even voor de grap: dit stukje hierboven is dus typisch een geval van niet-ADHD. Niet te zeggen dat je het hierdoor niet kan hebben, zoals eerder gezegd, doe je onderzoek, ga naar psycholoog etc. Maar ADHD'ers hebben dus moeite met emotieregulatie. Hun 'rem' is niet aanwezig en als ze dus boos zijn, zijn ze boos en weet je dat ook xD Als ze voelen dat ze gaan ontploffen, zijn er al 3 atoombommen afgegaan. Maar ook andere emoties, zoals blijdschap en verdriet, zijn moeilijk te beheersen voor het ADHD soort.

In ieder geval, als je het idee hebt, dat ADHD (of welke andere mentale problemen dan ook) het labeltje voor jou is. Dan hoop ik dat je erin gaat duiken en jezelf iets nieuws leert :)


En verder, betreft ADHD + testo. Ik zal t binnenkort zelf ondergaan, dus dan stuur ik wel een update? :P