Nieuwe chat! Zie dit topic.

waar begin je in je transitie?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door Anon20190508 »

kana schreef: 28 jan 2019, 23:15 ik zag niet dat iemand het hier over had, maar je kan toch ook een borst operatie hebben zonder dat je testosteron neemt? ik heb er wel eens wat over gezien op youtube maar ik weet niet hoe dat gaat in europa.
ik ben noch aan het bedenken of ik testosteron wil nemen en miss wil ik dan wel een double mastectomy
Dat kan, maar volgens mij is het dan een kwestie van

- heb je last van medische problemen door je borsten (zere rug, echt medische aandoeningen door je borsten)?
- is er een grote kans op borstkanker?
- en volgens mij kan het ook met een verklaring mbt gender-problemen, zoals bijv. iemand die non-binair is maar niet aan de testosteron wilt

GEEN VAN DEZE IS 100% BEVESTIGD, ik DENK dit, ik kan geen van deze drie garanderen. Voordat ik weer dat gezeik krijg.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door Jer158 »

kana schreef: 28 jan 2019, 23:15 ik zag niet dat iemand het hier over had, maar je kan toch ook een borst operatie hebben zonder dat je testosteron neemt? ik heb er wel eens wat over gezien op youtube maar ik weet niet hoe dat gaat in europa.
ik ben noch aan het bedenken of ik testosteron wil nemen en miss wil ik dan wel een double mastectomy
Dat kan gewoon in Nederland via de reguliere genderteams. Wel zullen ze wrsch (erg) geinteresseerd zijn in waarom wel een operatie en geen testo, dus wees voorbereid op een uitgebreide diagnostiek
Hung her from the branches of a mango tree
LionMan
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 okt 2018, 13:07
Gender: Man

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door LionMan »

Als je er nog niet uit bent of je wel met de hormoonbehandeling wil starten, zou ik ook niet te snel achter die operatie aangaan..

Huisarts kan je eventueel enige ondersteuning bieden, bijv. in mijn geval werd er medicatie voorgeschreven die de menstruatie onderdrukt. Dat kan toch alweer helpen terwijl je op de wachtlijst staat.
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door Vethrvolnir »

Hoi ik sta op de wachtijst van vumc. Ik wilde niet wachten en heb endocrinoloog van lokale ziekenhuis zover dat hij t zal voorschrijven als psych bevestigt dat ik trans ben. Hij heeft overleg met VUMC. Dus nu wachten tot psych poortwachter overtuigd is. Bleh! Ik haat poortwachters. Ik ga 11 juni naar De Vaart.
:shock:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: waar begin je in je transitie?

Bericht door Anon20200101 »

Voor mij was de eerste stap (aug'16) in mijn transitie dat ik mijzelf leerde te accepteren zoals ik ben, heel in het klein, en in mijn eigen koppie en hart.
En eindelijk vielen bijna alle puzzelstukjes waar ik zo lang mee had geworsteld op hun plaats.

Mijn nu ex verloofde was de eerste en enige met wie ik het deelde, en meteen hierna was ik 6 weken in de VS en Azie op tour met een band.
Met haar 'goedkeuring' * ben ik op m'n eerste vrije dag op tour een kledingzaak ingedoken en heb in een pashokje een jurk gepast (en gekocht), en nam die tijd om heel dicht bij mijzelf te blijven, en te voelen, en te denken; zonder dat ik verder publiekelijk uiting gaf aan mijn trans-zijn; in mijn hotelkamers was het echter 'hehe, eindelijk mijzelf', en tweedehands winkels afstruinen.

In die winkels heb ik eigenlijk mijn complete garderobe ongezien omgewisseld (elke dag gingen onderbroek, sokken, en shirt eruit na het douchen, en werd mijn tas steeds voller en kleurrijker), en vloog vanuit Taiwan in een vrouwenmodel jeans en met blanke nagellak terug naar huis (en een duffelbag met vrouwenkleding).
Vanaf dat moment (oct'16), en ik was al aangemeld voor therapie en zou op 14 feb'17 mijn eerste gesprek hebben, ben ik me met baby steps steeds wat vaker en meer en completer in vrouwenkleding gaan presenteren. Het weekenduitje naar Budapest met mijn verloofde was de eerste keer dat ik volledig als vrouw presenteerde; tijdens de heenvlucht nog redelijk androgyne, maar wel vrouwenkleding, in Budapest zelf, en tijdens de terugvlucht volledig als vrouw, inclusief borstprothesen. En ik wild eniet meer 'terug naar vroeger'.

In zekere zin was mijn sociale transitie al een feit op het moment dat ik later die dag voor het eerst met mijn therapeute sprak (letterlijk van schiphol langs hondenhotel gegaan om onze hond en kat op te halen en door naar therapie).

Alleen mijn zoon wist (op verzoek van z'n moeder) nog van niets; en mijn estranged broer ook niet. Verder waren vrienden, familie, collegae al op de hoogte van mijn transitie, maar wisten mijn naam nog niet (ik zelf ook niet; die had ik zelf pas 2 maanden na die eerste therapiesessie).

* = (tot die tijd had ik vanaf mijn vroege puberteit thuis in het geheim af en toe vrouwenkleding - voornamelijk ondergoed - aan, maar ik voelde me atlijd schuldig. Nu, met haar 'goedkeuring' was dat schuldig voelen ineens verdwenen)