Nieuwe chat! Zie dit topic.

meta / fallo operaties

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: meta / fallo operaties

Bericht door Citizen Erased »

Dean schreef: 22 feb 2019, 11:16 De colpectomie was/is eigenlijk min of meer een vereiste voor de fallo of meta, omdat het helpt bij de urinebuisverlenging (als in ter ondersteuning).
In VUmc zien ze daar lagere complicatiegehaltes mee, ja.. in UZ Gent niet.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: meta / fallo operaties

Bericht door Jer158 »

De antwoorden hierop gaan wrsch verschillen voor Nederland en Belgie. Ieder team gebruikt weer andere technieken.

Je wil sowieso voor keyhole / vaginale hysto gaan. Nu is dit ook de standaard omdat het herstel daarvan 100x makkelijker is dan van een open hysto, maar dit is ook specifiek belangrijk om de optie voor een fallo van de buik / lies open te laten. (Dit zeg ik zonder clue over welke technieken in Belgie worden gebruikt, maar die technieken kunnen in de toekomst ook veranderen.) Een open hysto gebeurt eigenlijk alleen nog als er complicaties zijn, maar het kan geen kwaad om dit specifiek bij je chirurg aan te kaarten.

Dat je een gyn hebt gevonden die bereid is om zonder groen licht van een genderteam op je te opereren is goed nieuws voor je! In Nederland zou dat niet gebeuren. Wel zou ik opletten dat je chirurg niets gaat doen dat buiten zijn expertisegebied ligt. Dus wel een hysto (die is hetzelfde voor iedereen, trans of niet), maar geen colpec / vaginaverwijdering als hij die nooit eerder gedaan heeft. Dat is vragen om problemen.

Overigens werd er bij mij na de hysto niets "in gestopt". Sterker nog, ik had niet eens verband ofzo daar beneden, gewoon een onderbroek. En ik had daarbij het geluk dat ik geen spatje bloed heb gezien, maar dat is niet standaard. In principe is het bloedverlies niet anders dan een ongesteldheid, maar het is dan wel je laatste. ;) En als je enige vorm van SRS / benedenoperatie laat doen, ga je daar bloed zien.

Of er bij meta onthaard moet worden, hangt af van waar ze de urinebuisverlenging vandaan halen. Dat is het enige dat haarvrij moet zijn. Daar heb je nu nog niets mee te maken.

TL;DR: Als je nu al die hysto moet hebben, ga ervoor, maar het is nog veel te vroeg om je druk te maken over fallo en meta. Een hysto (tenzij een open hysto) gaat daar 0,0 invloed op hebben. Een colpec moet je niet willen van een chirurg die er niet bekend mee is.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
SamSilver
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 dec 2018, 10:17
Gender: Trans FtM
Locatie: belgie

Re: meta / fallo operaties

Bericht door SamSilver »

Jer158 schreef: 22 feb 2019, 13:46 In principe is het bloedverlies niet anders dan een ongesteldheid, maar het is dan wel je laatste. ;) En als je enige vorm van SRS / benedenoperatie laat doen, ga je daar bloed zien.
Ja dat bloedverlies, kan ik nog "even" mee leven :p, al is het wel heel lomp, ligt misschien van ziekenhuis tot ziekenhuis, maar ik heb ooit bij een operatie mijn regels gekregen (operatie aan schouder, dus had niks vanonder te maken), en ze waren daar toen niet echt proper mee, was echt afschuwelijk, ze lieten me daar maar liggen in een bloederige zooi :s wil je niet weten...gelukkig is dat verleden tijd.

Ik kan natuurlijk dat zeggen van te voren: GEEN tampon! maandverband mag wel, maar als ik ze uitleg waarom, zullen ze dat wel snappen zeker.

Ik ga vragen of hij die colpec ook kan doen, als hij dat al heeft gedaan, anders laat ik het misschien even zo (tot meta of fallo),
maar ik wilde dat ook voornamelijk omdat ik daar veel.....witverlies heb (ga al bena over men nek van t woord alleen al!) anyway en ik weet niet of het met alleen eierstokken en baarmoeder weg te halen, dat probleem ook opgelost is, ik dacht dat iemand eens zei van niet. :s
Ik wil doodgraag van die stomme inlegkruisjes vanaf, dat irriteert me al heel men leven, heeft veel in mijn leven verpest.
En is nu nog irritanter omdat mijn packer en de lijmlaag van inlegkruisjes dus NIET samengaan! kruisje komt los en dan hangt er een hoop lijmresten waar het niet hoort, en ik krijg het er ook niet meer uitgewassen (uit men ondergoed, zelfs niet op kookwas).
En komende lente zomer, zoek ik maar 1 onderbroek aan te doen, helaas gaat dat dus niet met dat witverlies, Ik kan zelfs niet eens gaan zwemmen :( of ik moet continu in het water blijven...........anyway dat was effe gewoon hart luchten :p.
*Live and let live*
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: meta / fallo operaties

Bericht door Nathan90 »

Weet niet of je misschien overmatig last van vocht hebt (witverlies?) maar na de colpectomie zit er nog steeds iets van weefsel wat vocht afgeeft bij opwinding.

Colpectomie kan echt niet door een half ervaren of onervaren chirurg gedaan worden. Tijdens de operatie bestaat kans dat ze bv een lek prikken in je blaas, of nog erger, je darmen. Weet van een jongen die maanden en maanden bezig is geweest met infecties en dergelijk omdat ze tijdens de operatie zelf niet hadden gemerkt dat er een lek in de darm zat. Dan kan de situatie zelfs levensbedreigend worden.

In Gent werken ze het tegenwoordig inderdaad weg tot een heel klein gaatje, na de phallo/meta achter de balzak. VU geeft nog de optie tot colpectomie + hysto in één keer (dmv robot operatie) of losse colpectomie.
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: meta / fallo operaties

Bericht door Freedom »

SamSilver schreef: 25 feb 2019, 11:23
maar ik wilde dat ook voornamelijk omdat ik daar veel.....witverlies heb (ga al bena over men nek van t woord alleen al!) anyway en ik weet niet of het met alleen eierstokken en baarmoeder weg te halen, dat probleem ook opgelost is, ik dacht dat iemand eens zei van niet. :s
Late reactie op deze post, dus ik hoop dat je het ziet.
Mijn psycholoog van het genderteam vroeg mij of ik, gecombineerd met de hysto, de colpectomie wilde. Juist om af te zijn van eventueel afscheiding ('witverlies'). Gelukkig heb ik daar nauwelijks tot niet mee te maken sinds testosteron.

Ik zou je adviseren om iets minder op de zaken vooruit te lopen en het stapje voor stapje te doen. Dus eerst de hysto. Je probleem zou daarmee al verholpen kunnen zijn. Bij mij was het al 90% opgelost door alleen testosteron (ik ben nog in afwachting van de hysterectomie).

Toevoeging: ik sluit me ook aan bij de anderen hier; laat de colpectomie alleen uitvoeren door een chirurg die hier al ruimschoots ervaring mee heeft! Ik begrijp dat het heel urgent voor je is, dat kennen we (bijna) allemaal. Maar denk ook aan je gezondheid. In elk geval wil ik je succes wensen!
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: meta / fallo operaties

Bericht door Sander »

Ik ben op zoek naar meer informatie over phallo operaties. Niet de standaard info, maar meer gedetailleerd.

- Ik wil graag willen weten welke chirurgen deze operaties uitvoeren in binnen- en buitenland

- Welke technieken en fasering ze toepassen

- wat de resultaten zijn

- en meer informatie over complicaties en herstelingrepen


De website van transbucket en bijv de keuzehulp van het VU zijn me bekend. Ik zoek echt meer up to date en uitgebreid wetenschappelijk onderzoek.

Ik begrijp ook dat er Facebook pagina’s zijn, kan iemand me daarnaar verwijzen?
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: meta / fallo operaties

Bericht door Milan070 »

Dan zou ik naar de voorlichtingsbijeenkomst gaan in het VU. Daar krijg en zie je de antwoorden op jouw vragen.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: meta / fallo operaties

Bericht door Nathan90 »

Er is geen volledige samenvatting te vinden, aangezien het gros van de jongens nogal spaarzaam zijn in wat ze naar buiten brengen. Een deel kan je misschien vinden op het internationale Susans transgender forum. Op fb zit ik enkel in een Nederlandse groep, met vooral ervaringen van VU en Gent, en één van Belgrado.

Up to date informatie per chirurg/techniek krijg je pas na contact met desbetreffende chirurg/ziekenhuis. Dit kan zo per paar maanden veranderen en verschilt ten dele ook gewoon heel erg per patient. Is wat dat betreft dus ook niet zomaar online te vinden.

Resultaten, nog spaarzamer dan verhalen. Daarbij zijn foto's die je kan vinden vaak redelijk vers. Een beetje zo als dat veel oordelen op borstoperaties jonger dan 1 jaar. Is niet reëel en duidelijk voor het werkelijke resultaat. Ook voor dit gaat op, op afspraak met betreffende chirurg krijg je mogelijk up to date 'werk' te zien.

Complicaties is een heel breed begrip, hersteloperaties worden geregeld bedacht per patient. Omdat weer geldt, heel afhankelijk van de precieze complicatie, mogelijk meerdere complicaties, wensen van de patiënt, manier van heling en mogelijke nieuwe complicaties.

En wetenschappelijk onderzoek, phalloplasty als zoekterm op Google scholar misschien proberen?

In het kort, zelf heel veel googelen, namen opschrijven en je eigen verzameld werk er van maken. De totaliteit die je zoekt is naar mijn weten niet te vinden, en zo wel betwijfel ik hoe up to date en daarmee betrouwbaar.