Androgel vragen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Androgel vragen

Bericht door AJpoekie »

Hoi,

Vind deze vraag niet belangrijk genoeg om aan mijn endo te stellen, maar om nou 3 maanden te wachten..
Dus ik stel hem maar even hier.
(Oké, bij nader inzien zijn het toch meerdere vragen geworden haha :whistle: )

De endocrinoloog had gezegd dat ik kon kiezen of ik 's ochtends of 's avonds wilde smeren.
Nu staat er op het voorschrift "smeer elke dag op dezelfde tijd".
Hoe belangrijk is het om elke dag op hetzelfde tijdstip te smeren?

Ik heb er om meerdere redenen voor gekozen om 's avonds te smeren, maar er zijn (net als 's ochtends waarschijnlijk) gewoon momenten dat je niet op dezelfde tijd kan smeren. Bijv. door werk/sport/uitstapjes.
Kan je dan beter later of eerder smeren?

Verder: klopt het dat je van testo géén herhaalrecept krijgt bij de apotheek?
(Moet de endo telkens het recept naar de apotheek sturen?)

Hoe lang doe je met 1 pompje? (Ik wil even berekenen of ik in augustus veilig op vakantie kan gaan hahaha).

En tot slot: ik zit nu een week aan de testo en heb het idee dat ik meer vermoeidheidsklachten heb, herkennen jullie dat? :shifty:
(Verder merk ik totaal geen effect, behalve nog extremere uitputting dan normaal).

Hartelijk bedankt alvast!! :D
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Androgel vragen

Bericht door Jer158 »

Je endo bedoelde wrsch of je het consistent 's ochtends of consistent 's avonds wilde smeren. Het komt niet aan op een uurtje, maar uiteraard hoe consistenter je smeren hoe consistenter je levels. Eerder of later maakt niet uit, zolang je het maar 1x per dag doet.

Ik dacht dat ik van Nebido wel een herhaalrecept heb (van Androgel nooit nodig gehad omdat het telkens ter overbrugging was), maar nu begin ik te twijfelen. Ik woon niet in NL en haal mijn testo daar meestal niet, dus ik weet het niet zeker. Ik had ook zakjes Androgel ipv een pomp, dus daar kan ik je ook niet bij helpen.

Vermoeidheid is niet gek aan het begin. Je hormonen doen rare dingen, en hebben even tijd nodig om te kalmeren.
Hung her from the branches of a mango tree
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Androgel vragen

Bericht door AJpoekie »

Thanks voor je reactie Jer!
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
kwax
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2018, 13:04
Gender: Trans FtM

Re: Androgel vragen

Bericht door kwax »

Het zal voor ieder persoon verschillend zijn, ik smeer 's ochtends en bij mij zitten er regelmatig een aantal uren verschil in, door reizen maar ook omdat ik soms sport 's ochtends of wat later opsta. Merk hier weinig van het ook niet echt als ik een dagje oversla.

Ik heb wel herhaal recepten gehad bij apotheek, mijn endo schrijft voor 3 maanden uit, apotheek kan dan meerdere male geld vragen als ze een herhaal recept geven. Nieuw recept is voor mij alleen kwestie van belletje naar secretariaat interne geneeskunde.

Flacon bevat 60 doseringen voor mij met 2 pompjes per dag dus 30 dagen.

Ikzelf kende geen vermoeidheidsklachten maar kreeg een juist een boost. (heb voordat ik aan de Testosteron mocht wel slechte ervaring gehad met hormonen voor de schildklier)
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Androgel vragen

Bericht door Nathan90 »

Ik raad je aan evt eens kennis te maken met je huisarts en te vragen of hij in de toekomst je hormonen wil voorschrijven. Dit mag hij gewoon doen en de meeste vindeb dit prima wanneer je ze eenmaal van de endo krijgt. Ik kan digitaal recept aanvragen, huisarts stuurt door naar apotheek, dag erna kan ik het ophalen. Eerste tijden netjes via het vu gedaan, maar dit is echt zo veel makkelijker ;)

Betreft de gel. Meest natuurlijke is sochtends smeren (Cisman zit overdag ook hoger in testo). Ik heb nooit echt verschil gemerkt of dit om 7 uur was voor werk of half 11 na uitslapen. Dus zo nauw loopt dat niet. (De dosering is zegmaar ook standaard genomen. Stel je breekt het sneller/langzamer af, dan is de waarde na 24 uur anders als bij een ander. Als je vergelijkt met injectie, dan is een paar dagen eerder/later geen ramp. Uurtje vroeger of later voor gel ook niet)

Verder, geen idee. Ik ben begonnen ooit aan de nebido (en nog steeds standaard eigenlijk) plus altijd enkel de zakjes (gehad), nooit de pompjes.;)
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Androgel vragen

Bericht door AJpoekie »

Nathan90 schreef: 24 mei 2019, 23:47 Ik raad je aan evt eens kennis te maken met je huisarts en te vragen of hij in de toekomst je hormonen wil voorschrijven. Dit mag hij gewoon doen en de meeste vindeb dit prima wanneer je ze eenmaal van de endo krijgt. Ik kan digitaal recept aanvragen, huisarts stuurt door naar apotheek, dag erna kan ik het ophalen. Eerste tijden netjes via het vu gedaan, maar dit is echt zo veel makkelijker ;)

Betreft de gel. Meest natuurlijke is sochtends smeren (Cisman zit overdag ook hoger in testo). Ik heb nooit echt verschil gemerkt of dit om 7 uur was voor werk of half 11 na uitslapen. Dus zo nauw loopt dat niet. (De dosering is zegmaar ook standaard genomen. Stel je breekt het sneller/langzamer af, dan is de waarde na 24 uur anders als bij een ander. Als je vergelijkt met injectie, dan is een paar dagen eerder/later geen ramp. Uurtje vroeger of later voor gel ook niet)

Verder, geen idee. Ik ben begonnen ooit aan de nebido (en nog steeds standaard eigenlijk) plus altijd enkel de zakjes (gehad), nooit de pompjes.;)
thanks! Goed plan om dat te vragen aan de huisarts.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Androgel vragen

Bericht door Ender »

Mijn endo maakt er niet zo'n punt van of ik 's ochtends of 's avonds smeer, als er maar 6+ uur tussen smeren en douchen zit. Het makkelijkst is voor mij om 's ochtends na het douchen/sporten te smeren, maar als het een keer niet uit komt smeer ik gewoon later op de dag. Merk er verder niks van.

Ik heb ook sachets ipv een pomp en ik moet steeds minder smeren want mijn waardes zijn telkens erg hoog (vorige meting 43, terwijl mijn endo wil tussen 12 en 20) maar zelfs deze waarde vond ze niet erg, als ik verder geen negatieve bijwerkingen had (die ik dus wel heb dus smeer ik minder xD).

Btw mijn huisarts wil geen androgel voorschrijven want ze heeft er zelf geen ervaring mee. En ik doe zo lang met de 3 doosjes androgel dat de endo het elke keer wel kan voorschrijven omdat ik haar toch elke 3 maanden zie.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Androgel vragen

Bericht door AJpoekie »

Oké top.
Dat van die zes uur ertussen wist ik niet.

Wordt tijdens het vliegen androgel pompje gezien als een vloeistof?
(Er staat nergens iets op over milliliter, alleen over hoeveel milligram testo erin zit).

Ik heb vanmorgen de huisartsenpraktijk gebeld of de assistente een medische verklaring wilde opsturen, zodat ik het mee kan nemen op vakantie en naar een concert (weet ook nog niet hoe ik dat ga doen qua smeren, maar ervoor is al in de middag en erna is óf om 3 uur 's nachts of om 9u 's ochtends als ik de laatste trein mis).
Maar ze wilde die verklaring dus niet sturen. Het was een erg onplezierig telefoongesprek..
Ze zei dat ik het maar in kleinere pompjes onder moest verdelen als ik het mee wilde nemen op vakantie, waarbij ik zei dat dat niet kon.
Ze zei: dan neem je het toch mee in je ruimbagage.
Ik: "kan niet, dat hebben we niet".
En ze vond het al helemaal dom was om zoiets mee te nemen naar een concert en weet ik het.
Ik zei: "ik moet elke dag rond dezelfde tijd smeren, dus heb geen keuze".
"Ja nou, ik kan je niet helpen en ga nu ophangen er zijn meer mensen in de wacht".
OKÉ STOM MENS.

Ik heb daarna meteen het ziekenhuis gebeld en zij ging navragen hoe en wat over het herhaalrecept én over of het mee mag met vliegen.
Dat ging ze aan de endo vragen, ik word nog een keer teruggebeld.
(In de tussentijd wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen met testo en vliegen).
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Androgel vragen

Bericht door Jer158 »

Meenemen naar een concert zou ik zeker niet doen, alleen misschien naar een festival als het de hele dag duurt. Het moet grofweg om dezelfde tijd, maar een paar uur eerder of later maakt niet uit zolang het maar eens per dag is. Je bouwt namelijke een spiegel op van het spul. Net als die 6 uur met douchen/zweten: als het soms eerder is, is het ook niet erg, zolang het maar niet structureel is.

Androgel is zeker een vloeistof voor vliegen. Dit is waarom zakjes dus handig zijn, want die kun je zonder problemen meenemen in je handbagage (in de vloeistof zak). Officieel heb je ook dan een verklaring (een recept voldoet in dit geval ook, meen ik) nodig omdat testo een gecontrolleerde substantie is, maar in de praktijk wordt daar niet naar gevraagd bij zulke kleine hoeveelheden.

Ik heb helaas ook geen oplossing voor je grotere Androgel container. Enige oplossing lijkt idd je pompjes onderverdelen. Hoewel je dan in theorie ook weer problemen kan krijgen met dat het niet in de originele verpakking zit. Hoe lang ga je?
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Androgel vragen

Bericht door Sander »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -vliegtuig

Je mag meer dan 100ml aan vloeistof meenemen als handbagage als het om medicatie of babyvoeding gaat.
Voor medicatie moet je een doktersrecept kunnen overhandigen, liefst ook in het Engels.


De assistentes bij mijn praktijk weten ook niet alles en kunnen daarom om bepaalde zaken ook moeilijk doen.
Ik maak dan altijd een afspraak bij de huisarts en leg het dan pas aan de huisarts voor. Tot nog toe geen problemen mee gehad. In mijn geval gaat het om ADD medicatie wat onder de opiumwetgeving valt