mastectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: mastectomie

Bericht door Sander »

Ik heb vanmorgen bij mijn huisarts een verwijzing gehaald voor v Loenen. Deze kreeg ik zo mee.
Zojuist met de receptie gesproken van het ziekenhuis.
Blijkt dat ze een extra dag heeft ingepland voor spreekuur op 11 juni. Of ik dan toevallig kan.

Ja natuurlijk!

Zo gaat het toch ineens veel sneller dan gedacht
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door AJpoekie »

Wow gaaf!
Lichtelijk jaloers, maar ook blij voor je ;-)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: mastectomie

Bericht door Sander »

Ik weet ook niet of mijn psycholoog hier al achter staat, al kan ik me niet voorstellen dat ze moeilijk zou doen.

Ben nog niet op de helft van de diagnostiek.

Maar het is mijn tijd en mijn leven dus dacht Go for it!
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door Ender »

Voordat Slotervaart failliet ging was het een eis van minstens 6 maanden RLE. Nu is van loenen zelf niet zo streng (en is het slotervaart failliet) maar ze moet het wel allemaal kunnen verantwoorden.
een consult kan altijd, met of zonder verwijzing. voor het goedkeuren voor het inplannen van de operatie heb je denk ik wel echt een verwijzing van een psych van een genderteam nodig.
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: mastectomie

Bericht door Sander »

Voor de operatie wel, maar tegen die tijd hoef ik noet nog eens 3 maanden extra te wachten
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door Ender »

ik wacht al bijna een jaar (vanaf consult), dus juich niet te vroeg (:
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: mastectomie

Bericht door Vethrvolnir »

RLE welke dingen moet je doen voor RLE?
Is er ergens een lijstje?
:shock:
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door AJpoekie »

Ik heb gisteren met mijn psych overlegd en besloten dat ik voor de intake alvast een verwijzing ga halen bij de huisarts.
Helaas was de eerste beste dag dat ze plek had pas 24-6 (dat vind ik serieus best veel wachttijd bij een huisarts, stel je hebt iets ernstigere klachten, maar niet ernstig genoeg om naar een ziekenhuis te gaan, dan zit je dan 3 weken te wachten).
Stel ik kan dan in september terecht voor de intake bij Van Loenen, dan heeft ze ook de verwijzing van mijn psych al binnen (hij mag die pas 9 augustus sturen) en kan ik meteen op de wachtlijst voor de operatie.
Scheelt in zijn totaliteit toch iets aan wachttijd en elk beetje minder wachten is mooi meegenomen.

Ik hoefde geen second opinion te doen, wat opzich normaal gesproken wel voor elke operatie nodig is, tenzij de psych overtuigd is dat er geen terugval is van wens. Dan wordt je gewoon besproken bij het multidisciplinair overleg. Dit scheelt dus ook :-)

Ik ben blij, met dank aan jullie info! Merci beaucoup! :dance:
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: mastectomie

Bericht door Anon20200101 »

Vethrvolnir schreef: 06 jun 2019, 12:18 RLE welke dingen moet je doen voor RLE?
Is er ergens een lijstje?
Er zijn geen keiharde lijstjes voor RLE. Voorheen, in WPATH Standards of Care 6 gestipuleerd, maar nu vervangen door SOC 7, en binnenkort door SOC 8 vervangen, werd nog wel gerefereerd aan expliciete voorwaarden, maar vanwege 'gate-keeping' is men daar van afgestapt.


RLE is de sociale transitie, die moet je ononderbroken doorgaan.
Voor AMAB is de verplichting dit 12+ maanden (en 12+ maanden HRT) te volbrengen voordat operaties toegestaan worden.
Bij AFAB is dit in zekere zin net iets anders als je puur technisch kijkt naar 'operaties', want mastectomie schijnt steeds vaker binnen die 12 maanden al te mogen plaatsvinden. Maar voor SRS staat wel de 12+ maanden vast.

Dus, de RLE.
Ben je AFAB of AMAB, dan ga je in je sociale leven (met name familie, werk, en vrienden, maar ook winkelen/telefoneren vreemden op straat en in het OV; dus alle sociale interacties) jezelf presenteren in je wensgeslacht; dit kan kleding, roepnaam, pronouns, kapsel, werkelijk van alles zijn; alles wat voor jou valt onder 'niet meer geboortegeslacht, maar wensgeslacht'.
Voor mij waren dat kleding, naam (ik had een naam gekozen ongeveer 1.5 maand na RLE start; maar gebruikte oude naam niet meer), pronouns (dat deed ik wel vanaf RLE start, dus HIJ werd ZIJ), kapsel, lichaamsverzorging (lange nagels, makeup), en dit ging probleemloos, zowel op m'n werk als bij m'n familie, vrienden, en 'gewoon op straat'

Het doel hiervan is, iedereen kan in een vacuum (thuis, zonder anderen) zich kleden en gedragen en presenteren in het wensgeslacht, maar wat het doel van die RLE is, is dat je dit ononderbroken in sociale setting kan doen, zonder dat dit je opbreekt.
Zie het maar als rijles of proefexamen. Kom je zonder kleerscheuren door les en proefexamen heen, dan is er vanuit de behandelaar genoeg reden om aan te nemen dat je na je examen je in het verkeer ook staande kan houden.
Ga je tijdens de lessen of proefexamens continu op je snufferd, dan is de kans dat je het examen haalt (laat staan daarna met redelijke aannemelijkheid zonder kleerscheuren blijft) laag, en dan zal je geen groen licht krijgen.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: mastectomie

Bericht door Marica »

LauraHeleneN schreef: 06 jun 2019, 13:06
Vethrvolnir schreef: 06 jun 2019, 12:18 RLE welke dingen moet je doen voor RLE?
Is er ergens een lijstje?
Er zijn geen keiharde lijstjes voor RLE. Voorheen, in WPATH Standards of Care 6 gestipuleerd, maar nu vervangen door SOC 7, en binnenkort door SOC 8 vervangen, werd nog wel gerefereerd aan expliciete voorwaarden, maar vanwege 'gate-keeping' is men daar van afgestapt.


RLE is de sociale transitie, die moet je ononderbroken doorgaan.
Voor AMAB is de verplichting dit 12+ maanden (en 12+ maanden HRT) te volbrengen voordat operaties toegestaan worden.
Bij AFAB is dit in zekere zin net iets anders als je puur technisch kijkt naar 'operaties', want mastectomie schijnt steeds vaker binnen die 12 maanden al te mogen plaatsvinden. Maar voor SRS staat wel de 12+ maanden vast.

Dus, de RLE.
Ben je AFAB of AMAB, dan ga je in je sociale leven (met name familie, werk, en vrienden, maar ook winkelen/telefoneren vreemden op straat en in het OV; dus alle sociale interacties) jezelf presenteren in je wensgeslacht; dit kan kleding, roepnaam, pronouns, kapsel, werkelijk van alles zijn; alles wat voor jou valt onder 'niet meer geboortegeslacht, maar wensgeslacht'.
Voor mij waren dat kleding, naam (ik had een naam gekozen ongeveer 1.5 maand na RLE start; maar gebruikte oude naam niet meer), pronouns (dat deed ik wel vanaf RLE start, dus HIJ werd ZIJ), kapsel, lichaamsverzorging (lange nagels, makeup), en dit ging probleemloos, zowel op m'n werk als bij m'n familie, vrienden, en 'gewoon op straat'

Het doel hiervan is, iedereen kan in een vacuum (thuis, zonder anderen) zich kleden en gedragen en presenteren in het wensgeslacht, maar wat het doel van die RLE is, is dat je dit ononderbroken in sociale setting kan doen, zonder dat dit je opbreekt.
Zie het maar als rijles of proefexamen. Kom je zonder kleerscheuren door les en proefexamen heen, dan is er vanuit de behandelaar genoeg reden om aan te nemen dat je na je examen je in het verkeer ook staande kan houden.
Ga je tijdens de lessen of proefexamens continu op je snufferd, dan is de kans dat je het examen haalt (laat staan daarna met redelijke aannemelijkheid zonder kleerscheuren blijft) laag, en dan zal je geen groen licht krijgen.
Ik blijf het een vreemde eis vinden die 12 maanden RLE voordat je iets mag laten opereren. Voor mij geldt als zwaarste dysforie juist die penis, want die ben ik liever kwijt dan rijk. Dat klingt vreemd in het FTM topic. Maar je kan het ook omdraaien. Als man in je vrouwenlichaam helemaal niets hebben met je vagina, en graag een penis zou willen hebben. Maar je moet 12 maanden als man gaan leven! Snappen ze niet dat dit juist heel zwaar is wat ze vragen? Allemaal regeltjes bedacht door mensen die er juist geen last van hebben.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie