Nieuwe chat! Zie dit topic.

mastectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: mastectomie

Bericht door Vethrvolnir »

Ik vind ook dat de volgorde raar is en extra onnodige stress geeft.
Je gedragen als man en kleden als man terwijl je stem en je lijf vrouw zijn is awkward.
Persoonlijk zou ik liever pronouns doen zodra ik de baard in de keel krijg. Maar goed.
Ik blijf me steeds afvragen of ik genoeg doe. En of ik het snel genoeg doe.
:shock:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: mastectomie

Bericht door Anon20200101 »

Dat de lichamelijke dysforie er is zal ook niemand ontkennen, ook de geleerden die er zelf geen last van hebben.
Dat is voor AMAB en AFAB hetzelfde, al komen we vanuit tegengestelde richtingen elkaar hier op het forum en in het leven tegen.

De RLE is door de geleerden nodig bevonden om daarmee te kunnen observeren dat je je (met je oude dysforische lichaam, maar alvast in je nieuwe identiteit) kan redden. Zodat je niet in een 'van kwaad tot erger' spiraal terechtkomt waar je dan nog moeilijker uit kan komen dan tijdens je RLE. En ja, dat is in zekere zin gate-keeping, en dat is niet goed.
Maar, dit gate-keeping is niet om te beslissen of jij wel of niet trans genoeg bent, maar om te kunnen zien of jij het als transgender gaat kunnen redden in deze wereld. Als je alleen nog maar als kluizenaar in je eigen huisje zou leven en niet meer buitenkomt en alles online bestelt en laat bezorgen, dan is die RLE misschien overbodig, maar omdat je uiteindelijk een sociaal dier bent, ga je dus moeten interageren met de buitenwereld. En dat zul je als het goed is, in je gekozen identiteit en in je wensgeslacht doen.

Een succesvolle 12+ maanden RLE is nog steeds geen garantie dat het niet na je operatie alsnog fout zou gaan, maar je hebt wel een verwachtingspatroon.
En ja, het oude lichaam, de oude geslachtsdelen kunnen (en zullen, in sommige gevallen) je verschrikkelijk belemmeren in je doen en laten (zwembad, seks, om maar twee zijstraten te noemen).
Maar je bent een heel stuk verder van huis als je (kort door de bocht gezegd) zomaar goedkeuring krijgt voor hormonen en operaties, maar je sociale transitie gewoon niet voor elkaar krijgt.

Neem nu het voorbeeld van (en wordt op dit forum ook herhaaldelijk door die personen zelf aangedragen) een AMAB die met een heel mannelijke baan, in een mannenwereld het niet voor elkaar krijgt sociaal die transitie in te gaan op het werk, want redenen... (vul maar in, je zou nooit geaccepteerd worden, je krijgt er op je werk last mee, je zou buiten de boot vallen, enz.)
Dan zijn borsten en een vagina niet zomaar de oplossing van je sociale transitie. Sterker nog, dat geeft je misschien nog meer problemen op je werk dan je al had.
En dan heb je ineens - terwijl je nog steeds niet 'om' bent op je werk, door HRT borsten, en heb je door SRS geen penis maar een vagina, maar op je werk ben je nog steeds Bert de stoere vent... Au.

Als je dat 'omgaan' al niet voor elkaar krijgt terwijl je nog in je RLE bent, vind je het dan gek dat een behandelaar er niet happig is om aan te nemen dat je dit ineens WEL kan als je borsten en een vagina hebt? borsten en een vagina zijn in die zin niet je get-out-of-jail-free card, maar zijn de cherry on the pie.

Ja, het verfoeilijkte "gate-keeping" is hiermee niet goedgepraat, uiteindelijk moet jij die vrijheid hebben om te gaan en staan, en te doen en laten, wat jou het beste dunkt...
Maar, als je door die vrijheid jezelf nog meer in de knoop werkt dan je al was, heb je dan 'gewonnen'?

Het nu weer op mijzelf betrekkend, want daar heb ik volledige 'waarheid' en 'ervaring', de rest is maar YMMV...
Ik heb in de tijd tussen zelf-acceptatie (het uit de kast komen naar mijzelf toe, en naar mijn verloofde) en therapiestart uit eigen beweging geoefend met RLE, me maar al te bewust van het feit dat mijn stem, mijn lichaamsbouw, mijn 5 o'clock shadow, mijn grote voeten, mijn wettelijke naam en geslacht me zouden 'verraden' als zijnde AMAB.
Maar door die RLE oefeningen; gaan winkelen als vrouw (in het begin met 1 vrouwelijk kledingstuk aan, de rest nog mannelijk, en langzaam steeds vrouwelijker, en toen ook met borstprothesen, enz..), en het stukje bij beetje te delen met vrienden en familie, heb ik voldoende zelfvertrouwen gekweekt en getankt dat ik het weekend voor mijn therapiestart, samen met mijn verloofde naar Budapest ben gegaan, voor het eerst full-time als vrouw; inclusief door iedereen ge-mevrouw'd te worden.
In het hotel, de koffer inpakkend voor de terugreis, had ik besloten me niet meer terug naar man om te kleden, en ben zo terug gevlogen, hebben we onze hond en kat opgehaald uit dierenhotel, en zijn we doorgegaan naar mijn eerste therapiesessie, waar ik kon aangeven "oh, ik ben vandaag RLE gestart".
Op dat moment was ik op mijn werk en bij de familie ook al om, en omdat mijn vrienden over de hele wereld verspreid zijn, heb ik daar de maand erna hard aan gewerkt dat iedereen die het wilde weten het ook te weten kwam. En zodra ik mijn naam had gekozen, ben ik ook op social media uit de kast gekomen.
En de rest is geschiedenis.
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: mastectomie

Bericht door Vethrvolnir »

Weet je. Het kleden en gedragen en uiterlijk. Ook het binden ( oncomfortabel!) Lijkt echt maar minimaal uit te maken. Ik krijg complimenten. Het effect van ftm rle is echt minimaal. Het is gewoon niet zichtbaar.
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: mastectomie

Bericht door Vethrvolnir »

Afgezien van mijn partner lijkt het niemand iets te doen.
Weird maar ivm binder ook oncomfortabel. Mijn collegas en familie zijn echt erg relaxed.
:shock:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: mastectomie

Bericht door Anon20200101 »

Het gaat er niet om dat het voor de buitenwereld wat uitmaakt; of hoe veel of weinig; het gaat er om dat JIJ door de RLE komt.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: mastectomie

Bericht door Sander »

@AJpoekie
Ik heb ook te maken met lange wachttijden bij mijn huisarts (niet bij spoed)
Ik kan gelukkig verwijzingen aanvragen via een e-consult. Ik krijg dan altijd de volgende dag bericht/ verwijzing terug

Is dat voor jou toevallig ook een optie?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door Jer158 »

Vethrvolnir schreef: 06 jun 2019, 15:08 Weet je. Het kleden en gedragen en uiterlijk. Ook het binden ( oncomfortabel!) Lijkt echt maar minimaal uit te maken. Ik krijg complimenten. Het effect van ftm rle is echt minimaal. Het is gewoon niet zichtbaar.
Een groot voordeel: als FTM kun je je hele leven zo mannelijk kleden en gedragen zonder dat mensen je daar (over het algemeen) voor veroordelen of benadelen.
Het bijkomende nadeel: je kunt niet zo makkelijk "signaleren" naar je omgeving dat je gender misschien anders is.

RLE was voor mij letterlijk niets anders dan een andere naam, andere voornaamwoorden, en uit de kast bij iedereen.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: mastectomie

Bericht door Anon20200101 »

Ja, daar heb je helemaal gelijk in, @Jer158.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door AJpoekie »

Sander schreef: 06 jun 2019, 16:53 @AJpoekie
Ik heb ook te maken met lange wachttijden bij mijn huisarts (niet bij spoed)
Ik kan gelukkig verwijzingen aanvragen via een e-consult. Ik krijg dan altijd de volgende dag bericht/ verwijzing terug

Is dat voor jou toevallig ook een optie?
Niet aan gedacht.
Korte vragen stel ik soms inderdaad ook via e-consult, maar denk dat ze me hier wel voor wil zien en niet zomaar zo'n verwijzing gaat sturen.
Misschien verkeerde aanname haha. Maar het maakt niet uit. Ik wacht gewoon geduldig. (Sinds ik aan de testo ben is het voor mij mentaal makkelijker om om te gaan met wachten, ondanks dat het grootste gedeelte van mijn dysforie wel mijn borsten beslaat. Er gebeuren gelukkig fysiek ook andere dingen en dat helpt enorm). Had eerder zoiets van: huh, hoezo zijn de wachttijden bij de huisarts zo lang en wat moeten al die mensen dan die echt iets hebben.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door AJpoekie »

Vethrvolnir schreef: 06 jun 2019, 15:08 Weet je. Het kleden en gedragen en uiterlijk. Ook het binden ( oncomfortabel!) Lijkt echt maar minimaal uit te maken. Ik krijg complimenten. Het effect van ftm rle is echt minimaal. Het is gewoon niet zichtbaar.
Maar helpt het voor jou om je dysforie te verminderen?
Om je beter te voelen?
Want dat is het belangrijkste.

Als je daarin zelf geen verschil merkt is de vraag of genderdysforie hetgeen is wat er achter ligt. (Even voor de duidelijkheid: ik wil jouw genderdysforie niet in twijfel te trekken).
Ik merkte namelijk zelf meteen verschil in hoeveel gelukkiger ik me voelde en hoe de buitenwereld op mij reageerde deed er niet echt toe.
Ik deed de aanpassingen voor mezelf, niet voor hen.

En natuurlijk deden de reacties van anderen me wél wat toen ik uit de kast kwam enzo, maar ik ben geen aanpassingen gaan doen in de hoop dat iedereen het zouden zien en er iets van zouden zeggen.

Ik deed de RLE niet omdat het een vereiste was om met hormonen en weet ik het wat te mogen beginnen.
Wilde eerst mijn eigen identiteit ontdekken door te experimenteren en pas toen ik daar zeker van was heb ik me aangemeld bij Stepwork.
Maar ik deed het dus niet, omdat ik dacht: shit zeg, als ik al die dingen wil, moet ik AL deze dingen al gedaan hebben, ik moet ze afvinken.
Nee, bij mij kwam het gewoon natuurlijk. Ik vertrouw hierin op mijn intuïtie, het was het juiste moment.
IK DEED HET OMDAT IK EINDELIJK MEZELF WILDE ZIJN.
EN GOD, WAT EEN BEVRIJDING WAS HET.

Je hoeft dus geen lijstje erbij te pakken en te bekijken welke operaties wel/niet gebruikelijk zijn bij transmannen, wat regels zijn voor hormonen, operaties en wat de RLE is. Doe gewoon wat goed voelt voor jou ;-)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me