Nieuwe chat! Zie dit topic.

T veranderingen gezicht

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: T veranderingen gezicht

Bericht door Vethrvolnir »

Het gaat me om het principe.

Passabiliteit is denk ik heel subjectief en lastig meetbaar. Afhankelijk van persoonlijke beleving van de aanvrager en de beoordelaars.
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: T veranderingen gezicht

Bericht door Vethrvolnir »

Ook: veranderingen gebeuren per definitie niet als je je neerlegt bij de status quo

Seid realistisch: fordert das Unmögliche

Zoals de persoon zei
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: T veranderingen gezicht

Bericht door Vethrvolnir »

Jer158 schreef: 05 jun 2019, 20:32 Een transitie gaat je een man maken, niet perse een hunk. Prima als je net als ik liever een foeilelijke man bent dan doorleeft als vrouw. Overigens valt dat foeilelijke wel mee :lol: , maar het is wel een overweging die je moet maken. "Wat als ik er niet bijzonder aantrekkelijk uitzie als het andere geslacht, ben ik dan nog steeds blij met mijn transitie?" Of je moet van te voren al bereid zijn tot cosmetische operaties (en daar bijbehorend voor dokken), maar ook dan vind ik het nogal riskant om dat zwaard van Damocles boven je hoofd te hebben hangen met "wat als".
Vethrvolnir schreef: 05 jun 2019, 19:16 Het wordt niet vergoed voor mannen in transitie maar wel voor vrouwen in transitie. De vraag ernaar zou geen rol moeten spelen. Het gaat om gelijke monniken gelijke kappen.
Maar toch lijkt het dat esthetiek voor mannen geen rol mag spelen.( Neem maar een baard . )
Maar voor vrouwen wel.
Wordt er van uit gegaan dat vrouwen in transitie worden aangevallen als ze een prominente kin en wenkbrauwboog hebben door agressieve cis mannen? En mannen met een vrouwenkaak worden niet aangevallen dus is het niet nodig?
Er is juist gelijkheid: alles wat passabiliteit in de weg staat, wordt vergoed. Dus voor vrouwen gelaatsoperaties (mits die idd passabiliteit in de weg zitten), en voor mannen de borstoperatie. Zoals LauraHeleneN terecht opmerkt, doet testosteron een boel meer "onomkeerbaars" aan het gezicht dan oestrogeen. Het is zeer zeldzaam voor een trans man om na X jaren niet passabel te zijn (vanwege het gezicht). Wij hebben wat dat betreft geluk (en minder geluk met andere zaken).
Eh...nope ... toch liever een man dan
:shock:
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: T veranderingen gezicht

Bericht door Jer158 »

Vethrvolnir schreef: 05 jun 2019, 22:32 Het gaat me om het principe.

Passabiliteit is denk ik heel subjectief en lastig meetbaar. Afhankelijk van persoonlijke beleving van de aanvrager en de beoordelaars.
Het principe dat trans mensen vergoeding moeten krijgen voor een operatie waar cis mensen niets voor krijgen?
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: T veranderingen gezicht

Bericht door Anon20200101 »

Ja, passabiliteit is grotendeels subjectief en daarom (bijna) niet meetbaar.
Met subjectieve zaken heeft de verzekering weinig tot niets te maken. Die kijken naar "is er afgesproken dit wel of niet te vergoeden".
FMS valt daar tot op heden niet onder.
Sommige details ervan zijn wel te kwantificeren, bijvoorbeeld de adamsappelreductie, die wordt pas vergoed bij 5mm+ zichtbaar deel.

Ik zeg zeker niet "leg je er bij neer". Ik moedig het aan dat je ervoor gaat, maar ik verwacht wel dat de kans hierop op korte termijn een positief geluid te krijgen, niet verwacht moet worden (al doet hoop wel leven).

De analoge situatie die je hier het best mee kan vergelijken, is borstvergroting voor transvrouwen.
Die is jarenlang (tientallen? wie van de ouderen onder ons is hiervan op de hoogte?) NIET vergoed. Pas per 1/2/19 is daarvoor een subsidie in het leven geroepen; buiten de verzekering om, want die stelt, en daar hebben ze gelijk in, dat het plastische chirurgie is. En dat na jarenlang vechten en overleggen door de belangenbehartigers.

Ik zou ook van m'n maat 45 voeten af willen; maat 42 zou ik een moord voor doen. Gesteld dat die operatie uberhaupt mogelijk is, gaat dat niet vergoed worden.

En mij lijkt het voor jezelf en je gemoedsrust handiger om niet nu al dit gevecht gewonnen te willen moeten hebben voordat je zelfs maar voor het eerst bij je sGGZ behandelaar bent geweest.
Door zo keihard bezig te zijn met je eindstation opties en wensen (meest erotische fallo, kin-implantaat) ga je voorbij aan de genderdysforie zelf, die eerst vastgesteld moet worden voordat je met HRT mag beginnen. En pas na HRT mag je aan fallo en voor jou hopelijk FMS beginnen.
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: T veranderingen gezicht

Bericht door Vethrvolnir »

Trust my rage

Zoals de persoon zei
:shock:
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: T veranderingen gezicht

Bericht door Nate_0 »

Vethrvolnir schreef: 05 jun 2019, 21:59 Idk
Als na 3 jaar T of zo nog steeds zo is dat je gemevrouwd zou worden als je je scheert een keer. Denk ik dat je een acceptabele case hebt voor plastische chirurgie aan je gezicht. Of je wel of niet de enige bent zou dan niet uit moeten maken voor de verzekering.

Volgens mij doen botten na een bepaalde leeftijd niet veel meer. Ook niet op T
Dit is onder de assumptie dat je überhaupt een baard kunt kweken ;) Dat geldt namelijk ook niet voor iedere man. Sommige van ons hebben geen keuze in het "geschoren" door het leven gaan (na inmiddels zo'n 2 jaar aan de T). Mr. X praat enkel over de angst om gemevrouwd te worden, maar in werkelijkheid is de kans klein dat dat gebeurt. Gebeurt het in mijn geval nog eens een enkele keer dat ik misgenderd word? Ja. Komt dat specifiek door mijn kaak? Nee. Ik wijt het aan andere factoren; de mannelijkste man zal ik in ieder geval nooit worden.

Botgroei is überhaupt niet echt afhankelijk van hormonen en veel meer van andere factoren; ook voor jongens die begin twintig aan de T gaan zal daar niks aan veranderen (en ik weet om eerlijk te zijn niet of het invloed zou hebben op iemand die enkel door de mannelijke puberteit zou gaan).

Passabiliteit zit in een heleboel meer dan je soms denkt. Je gezicht wordt hoekiger, inderdaad door je kaakspier die wat voller wordt maar ook door lichaamsvet dat zich verplaatst. Je huidstructuur wordt ook anders, en omdat je stem zakt zullen mensen alleen al op basis daarvan eerder "man!" denken. Als je je scheert zonder dat je baardgroei hebt raak je alsnog de "donshaartjes" kwijt, die dragen normaliter ook mee aan een "zachter" uiterlijk. Al die dingen samen zorgen er--zelfs zonder baard!--voor dat mensen je als man klokken.

FtM hebben vaak gezichten die wat ronder zijn, maar daarbij heb je het over gemiddelden. Genoeg cismannen die dat ook hebben.

En allicht dat ik "ja" had gezegd op je vraag re: plastische chirurgie voordat ik aan de testosteron begon. Mijn kaaklijn was wel iets waar ik me voorheen aan stoorde, maar tegenwoordig in ieder geval niet meer. En da's maar goed ook, want een operatie zou ik ook zeer zeker niet vergoed krijgen; die 3x per jaar dat ik wel misgenderd word vallen in het niets bij wat sommige MtF moeten doorstaan.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: T veranderingen gezicht

Bericht door MichelleB »

Baardgroei is overigens ook niet bij alle cis mannen hetzelfde. Ik had na een dag of 2 niet scheren een volle baard, en een goede vriend van me deed een maand over een plukje donshaar. Dus dat zal ook wisselen bij trans mannen.

Je ziet er vooral anders uit door de huidstructuur en en vetverdeling die verandert.

Bovendien, ik let zelf altijd meer op lichaamstaal. Erg stereotype natuurlijk, maar als ik iemand in een jurkje zie zwalken op hoge hakken denk ik eerder aan een trans vrouw dan anders. Op diezelfde manier bij een erg zwierige man.
(ja ik weet het, "mannen kunnen ook.." en "vrouwen kunnen ook..". )
Maar goed, 99% van de maatschappij lijkt het zo te zien.
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: T veranderingen gezicht

Bericht door Jer158 »

Overigens heb ik ook vrienden die cis man zijn en soms misgenderd worden, ondanks dat ze 2m zijn en een volle baard hebben, etc. Soms is het een raar automatisme van mensen. Dikke kans dat het voor een cis man die comfortabel is in zijn mannelijkheid minder hard aankomt dan voor een trans man. Of de angst ervoor zorgt dat een trans man liever niet scheert, terwijl de gedachte van misgendering bij de meeste cis mannen wrsch niet eens opkomt.

Er komt voor veel FTM's een punt in je transitie dat misgendering door een vreemde zo'n zeldzaamheid is dat de enige logische conclusie is dat het niets meer met je transitie te maken heeft. Je kunt wel bij jezelf blijven nagaan wat je eventueel kunt doen om het van een handvol keer per jaar tot nul te brengen, maar (1) daar help je jezelf niet mee en (2) helemaal nul gaat misschien niet eens lukken (kijk naar die cis mannen die ook wel eens misgenderd worden).

Cis passing houdt ook in dat je niet beter hoeft te passen dan een cis persoon.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: T veranderingen gezicht

Bericht door Nate_0 »

Dat inderdaad. Een van m'n vrienden is een butch lesbienne en vertelde vandaag nog een verhaal dat een gast achter d'r aan liep, zo het vrouwentoilet in. Hij was een beetje geshockeerd, zij vooral amused. Dat hangt ook samen met de combinatie uiterlijk/lichaamstaal.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er voor ons een emotionele lading aan misgenderd worden hangt die voor cismensen niet bestaat. Maar wat Jer zegt is 100% waar; op het moment dat ik misgenderd word is het vaak op locaties als de kassa van een supermarkt, waarin mensen aan de lopende band meneer/mevrouw zeggen en prima een fout kunnen maken. Of dat echt zo is weet ik niet, en daar ga ik ook niet te veel over na denken--het is in ieder geval de meest logische conclusie en dus ook de conclusie die ik trek en waar ik me het meest prettig bij voel.

En op het moment dat ik wél misgenderd word is er al een twijfel (bv. "sir... ma'am" op de ferry naar Engeland) en is er verder geen issue op het moment dat ik bevestig dat her "sir" is... Op zo'n moment is het even kak, maar omdat het zo'n zeldzaamheid is zou het alsnog geen indicatie zijn voor eventuele chirurgische maatregelen.
meerdere zakken met zaagsel