Nieuwe chat! Zie dit topic.

Te hoog oestrogeen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Freedom »

@Nate_0
Als operaties voor jou traumatisch waren dan begrijp ik extra dat je jezelf dit niet onnodig wil aan doen ja. Naast psychisch, is het ook lichamelijk een klap.
Heb jij het idee dat er überhaupt verschil zit tussen prikken en gel qua betere T-waarden?
Zo te zien in mijn bloeduitslagen zijn de T-waarden wel wat omhoog gegaan, van 22 (gel) naar 29 (injecties). Je overwegingen kan ik begrijpen, ik was ook huiverig voor injecties vanwege hormoonschommelingen. Uiteindelijk toch geprobeerd omdat het smeren vervelend werd, en ik hoopte op meer veranderingen.
Met Nebido vallen die schommelingen mee, maar aan het einde van de drie maanden voel ik wel dat het "op" is, dan heb ik ruim een week last van mijn stemming. In de zin van, meer labiel. (En nou ben ik al niet de meest stabiele persoon op deze aardkloot). Dat wordt dus een gespreksonderwerp voor de volgende keer bij de endo. Sustanon durf ik niet aan, dat werd me ook zachtjes afgeraden.
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Mijn T-waarde zit nu op 17 (mijn endo houdt een maximumgrens van 23 aan). De laatste keer voor switchen in gels was het ook 17 maar was mn oestro 240 (ipv 230); ertussenin was mn T iets van 20 en mn oestro iets van 150. Dat zijn dus flinke schommelingen in de oestrogeen en een lager T niveau terwijl ik op hetzelfde moment na smeren heb laten prikken.

Ja, dat van het niet zo heel stabiel zijn herken ik. Vandaar ook dat ik dat risico het liefst zoveel mogelijk inperk, maar 1x per 3 maanden is alsnog beter dan 1x per 3 a 4 weken PMS-verschijnselen (zeker wanneer de oorzaak bekend is enzo). Sustanon zou ik inderdaad ook überhaupt niet willen om die reden dus dat snap ik ook heel goed.

Endo gaf iig tijdens de laatste afspraak dat ik haar face-to-face zag (tussentijds contact is per email geweest) dat de T-boost van een injectie wellicht mijn eigen systeem beter zou platleggen dan de gel (wat dus blijkbaar ook niet altijd het geval is als ik jou zo hoor) en dus inderdaad wellicht op de langere termijn orgametril oid.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Nog even een update: terwijl ik nog niet terug gehoord heb van mijn endo (ik heb inmiddels gemaild) was ik gister bij mijn psychiater voor wie een hoop kleine dingetjes nu opeens op hun plek vielen. Hij had wel door dat ik de afgelopen periode steeds wat labieler werd, met ups en downs, en had niet door hoe heftig die hormoonschommelingen waren (ikzelf overigens ook niet, voor die laatste bloedtest).

Gezien hij voor Stepwork werkt, is hij ook degene die verantwoordelijk is voor mijn doorverwijzing aan een endo. Dus terwijl ik nog steeds gigantisch op kijk tegen weer een operatie (naast redenen die ik hier niet zal noemen) gaan we kijken of het mogelijk is die tijdens mijn zomervakantie in te plannen, o.a. vanwege mijn psychische gezondheid. Daarnaast adviseerde hij (aangezien mijn testo niveau op zich prima is maar hoger zou nog steeds gezond zijn) om dat alsnog met mijn endo te overleggen--ze neemt een erg conservatief beleid aan op een moment dat dat niet meer voldoende is/de situatie tekort schiet.

Op het moment laat de buikboel zich in ieder geval weer eens gelden, maar het idee van een plan hebben maakt me wel wat rustiger ook al heb ik een hekel aan operaties.

Verder merk ik wel dat ik tot de afspraak bij m'n psych niet door had hoe diep deze frustraties zitten. Niet zozeer met de endo, die doet haar best, maar het voelt alsof mijn lichaam gewoon niet doet wat ik wíl dat het doet en me nog steeds de verkeerde kant op blijft duwen in de meest verschrikkelijke manieren--en daar schaam ik me voor. Dit is waar ik bang voor was; dit is waarom ik jarenlang niet in transitie durfde te gaan, het idee dat de ultieme "vrouwelijkheid" van mijn lichaam tóch niet weg te krijgen zou zijn. In de spiegel zie ik nog steeds een vrouwelijk figuur, zie ik nog steeds wie ik was, en het is hels.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Hielke »

Nate_0 schreef: 27 nov 2019, 13:42 Dit is waar ik bang voor was; dit is waarom ik jarenlang niet in transitie durfde te gaan, het idee dat de ultieme "vrouwelijkheid" van mijn lichaam tóch niet weg te krijgen zou zijn. In de spiegel zie ik nog steeds een vrouwelijk figuur, zie ik nog steeds wie ik was, en het is hels.
Dat kan ik me helemaal voorstellen, @Nate_0 ! Klinkt echt zwaar.

Ik heb die angst ook een beetje: dat mijn lijf me zal blijven tegenwerken, zelfs nu ik eindelijk in transitie ben.

Maar ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Zeker wanneer je eierstokken er eenmaal uit zijn.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Ik bedoel, met de eierstokken weg stabiliseren idd hopelijk m'n hormoonniveaus. Het stomme is ook gewoon dat alles het eerste jaar prima was; pas rond deze tijd afgelopen jaar begon de boel op te spelen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Te hoog oestrogeen

Bericht door Nate_0 »

Dus, inmiddels heb ik een bloedtest laten doen na een week of 3 aan een hogere dosis (3 pompjes androgel ipv 2). Mijn oestradiol is goed gedaald, van 680 oid naar 60. Dat verschil is trouwens ook flink te merken, ik ben een stuk stabieler dan het hele afgelopen jaar, en zowel ik als mijn psychiater staan versteld over precies hóe groot dat verschil is. Nu pas heb ik het idee dat ik het hele afgelopen jaar met PMS-achtige klachten te maken heb gehad (met nog steeds wel wisselingen in hoe instabiel ik me voelde). Het voelt in ieder geval als een opluchting, niet alleen qua stemming maar ook in de hoop dat een aantal veranderingen (haargroei, vetverdeling) hopelijk nu weer gaan doorzetten.

Het bijzondere is alleen wel dat mijn testosteron van 17 naar 10 is gedaald. Wat ik daar van moet maken... Ik weet het niet.
meerdere zakken met zaagsel