Nieuwe chat! Zie dit topic.

mastectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: mastectomie

Bericht door Nate_0 »

jonathanlev schreef: 24 jul 2019, 17:36
Late reactie, sorry! Ben druk bezig met verhuizen. Maar bedankt voor de tips! Hoe lang duurde het ongeveer voor jou om genoeg te genezen om weer allerdaagse dingen te doen? ik heb namelijk 10 dagen na de operatie m'n introductie week van mijn nieuwe school die ik wel graag wil bijwonen 😬

En ik ben ook gevraagd voor het pico-experiment ja, maar ik heb m'n twijfels erover. Hoe heb jij het ervaren?
Allereerst zou ik een introductieweek zeer zeker geen "allerdaagse dingen" noemen. Ik ben 3 weken na mijn operatie bij welgeteld 1 seminar van 2,5 uur geweest, en dat was ook wel genoeg voor die week. Echt opletten lukte ook niet bepaald. Na 10 dagen kon ik zelf nog geen kop thee zetten noch koken. Na 5 weken heb ik een enkel tentamen gemaakt en ook dat viel me tegen qua pijn en energie die het kostte.

Het ding met zo'n operatie is dat het niet alleen om de pijn gaat. Je lichaam is aan het herstellen dus dat kost sowieso een hoop energie, veel meer dan je normaal verbrandt. Daarnaast ben je beperkt in je bewegingsvrijheid (je mag je ellebogen niet boven je schouders strekken, je mag niet zwaar tillen, etc.). Het 24/7 een binder dragen is ook niet mals, en hindert je slapen (naast dat je niet per se lekker kunt liggen) wat het hele energiegebeuren ook niet ten goede komt. En dat alles geldt alleen mits je geen complicaties oploopt. Bovendien is het risico op sommige complicaties de eerste paar weken (+- 14 dagen) het grootst (bv het ontstaan van een seroom, wat leeggezogen kan moeten worden en wat bovendien tot littekenweefsel en een minder mooi resultaat kan leiden).

Op basis daarvan raad ik je af om mee te doen met de introductieweek. Je zou kunnen kijken of je bij de allereerste algemene introductie kunt zijn, maar je gaat jezelf en anderen er hoogstwaarschijnlijk géén plezier mee doen om er bij te zijn.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Karel
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2019, 13:19
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door Karel »

Meedoen hangt ervanaf wat voor introductieweekactiviteit het is. Bij mij ging het herstel prima, na vier dagen was ik weer aan het werk (niet fysiek inspannend, veel computerwerk en overleggen), dus als je herstel gaat zoals bij mij, kan je wel rondlopen enzo. Maar stoeien of lichamelijke spellentjes waarbij je moet rennen oid zou ik persoonlijk niet zo snel doen. Maar bijvoorbeeld rustig fietsen kan wel (op een fiets waar je niet teveel op je armen hoeft te leunen). Dus ik zou kijken wat voor activiteiten er zijn, en als je het niet vervelend vind dat je alleen kan toekijken bij spellentjes, zou ik wel gaan. Het hangt er denk ik ook vanaf hoe snel je thuis kan zijn, voor als je je opeens veel vermoeider voelt.

Slapen is inderdaad minder lekker, ik ben niet gewend op mijn rug te slapen, maar in mijn geval was het niet onmogelijk om redelijk normaal te functioneren.

Qua pico-experiment merkte ik geen verschil in pijn, maar dat had ik nauwelijks, meer dat je voelt dat er wat gedaan is. Het apparaatje maakt geluid alsof je telefoon trilt (dus als je naar stilteruimtes wil, zou ik het niet doen). Voordeel is dat het verband een extra laag is, en daardoor voelde het voor mij beter beschermd (puur mentaal denk ik). Zelf woon ik vlak bij VUmc, dus qua bezoeken maakt het voor mij niet uit.

Nog een tip, trim je okselhaar (maar niet scheren de dag ervoor), in mijn geval zit het litteken (waar ze de eerste week tape over doen) vlakbij en dan (vooral bij weghalen) vond ik het fijn dat er geen haar aan geplakt zat.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door Jer158 »

Karel schreef: 25 jul 2019, 10:50Maar bijvoorbeeld rustig fietsen kan wel (op een fiets waar je niet teveel op je armen hoeft te leunen).
Fietsen is een heeeele grote nee een week post-op! Je moet niet alleen rustig kunnen fietsen, maar ook plotseling kunnen remmen e.d. zonder jezelf te beschadigen. Ik moest 6 weken post-op een keer vol in de remmen, en dat voelde ik behoorlijk. (En nee, ik heb helemaal geen pijn gehad van de operatie zelf.)

Zelfs fietsen op een hometrainer zullen de meeste chirurgen je afraden tot een paar weken post-op, omdat het tot uitrekken van je littekens/incisies kan leiden.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Karel
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2019, 13:19
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door Karel »

Jer158 schreef: 25 jul 2019, 11:10 Fietsen is een heeeele grote nee een week post-op! Je moet niet alleen rustig kunnen fietsen, maar ook plotseling kunnen remmen e.d. zonder jezelf te beschadigen.
Dr. van Hout had tegen mij was gezegd dat, "indien mogelijk" ik na 2 weken weer mocht fietsen. Erg hard remmen lijkt me inderdaad niet fijn, daarom ook rustig.

En nog over de pico, als je besluit het wel te doen, zorg er dan voor dat je ook een pyjamabroek hebt met zakken, dan kun je het daarin doen als je rond wil lopen 's nachts.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: mastectomie

Bericht door Nate_0 »

Karel schreef: 25 jul 2019, 11:20
Jer158 schreef: 25 jul 2019, 11:10 Fietsen is een heeeele grote nee een week post-op! Je moet niet alleen rustig kunnen fietsen, maar ook plotseling kunnen remmen e.d. zonder jezelf te beschadigen.
Dr. van Hout had tegen mij was gezegd dat, "indien mogelijk" ik na 2 weken weer mocht fietsen. Erg hard remmen lijkt me inderdaad niet fijn, daarom ook rustig.
Dit zijn situaties die per persoon beoordeeld dienen te worden. Dat dit voor jou geldt, betekent niet dat dat een algemene regel is.

Bv: Ik mocht na een paar weken fietsen, maar dat was omdat ik mijn fiets gebruik om überhaupt ook maar ergens te komen (ik ben slecht ter been). Betekent dit dat fietsen voor iedereen oké is? Nee. Het betekent dat in mijn geval, wel fietsen (met alle mogelijke gevolgen van dien) meer voordelig is dan 6 weken niet fietsen.

Maar allereerst: 2 weken is niet 1 week. Groot verschil! 2 weken is ook nog steeds geen 10 dagen.

Bovendien ben je zo gefocust op voorzichtig doen dat de kans groot is dat je minder op het verkeer let. Het gevolg? Een normaal gesproken overzichtelijke verkeerssituatie wordt sneller gevaarlijk... Om nog maar niet over de gevolgen op een onveilige situatie te spreken.
Laatst gewijzigd door Nate_0 op 25 jul 2019, 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door Jer158 »

PS: Een van de bekendste/beste top chirurgen in de wereld (Garramone) zegt dat hij eigenlijk nooit hersteloperaties hoeft te doen op zijn werk, behalve als iemand een ongeluk o.i.d. heeft gehad niet heel lang post-op. Er kan een heleboel heel erg mis gaan als je zo snel post-op dingen gaat doen met het risico op vallen/gelanceerd worden.

Een voorbeeld: ik ga wel eens klimmen. Ja, dan kan ik doen alsof ik toch niet ga vallen (en zeker niet van grote hoogte), maar het risico is er wel. De eerste keer dat ik een boom in klom (7 weken post-op) , viel ik minder dan een meter naar beneden en dat deed verrot zeer. Achteraf: heel, heel, heel erg dom om zo snel al weer te gaan klimmen. Don't be like Jer, guys.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie

Bericht door Jer158 »

Karel schreef: 25 jul 2019, 11:20
Jer158 schreef: 25 jul 2019, 11:10 Fietsen is een heeeele grote nee een week post-op! Je moet niet alleen rustig kunnen fietsen, maar ook plotseling kunnen remmen e.d. zonder jezelf te beschadigen.
Dr. van Hout had tegen mij was gezegd dat, "indien mogelijk" ik na 2 weken weer mocht fietsen. Erg hard remmen lijkt me inderdaad niet fijn, daarom ook rustig.
Oh, maar ik fietste ook heel rustig! Vol in de remmen met 10 km/h tot stil is nog steeds een behoorlijke klap op je armen + borst. Bovendien heb je ook het risico dat je valt of gelanceerd wordt, en dan ben je HEEL ver van huis.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
jonathanlev
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2018, 19:59
Gender: Non-binair
Locatie: Zuid-Holland

Re: mastectomie

Bericht door jonathanlev »

Nate_0 schreef: 24 jul 2019, 18:29
jonathanlev schreef: 24 jul 2019, 17:36
Late reactie, sorry! Ben druk bezig met verhuizen. Maar bedankt voor de tips! Hoe lang duurde het ongeveer voor jou om genoeg te genezen om weer allerdaagse dingen te doen? ik heb namelijk 10 dagen na de operatie m'n introductie week van mijn nieuwe school die ik wel graag wil bijwonen 😬

En ik ben ook gevraagd voor het pico-experiment ja, maar ik heb m'n twijfels erover. Hoe heb jij het ervaren?
Allereerst zou ik een introductieweek zeer zeker geen "allerdaagse dingen" noemen. Ik ben 3 weken na mijn operatie bij welgeteld 1 seminar van 2,5 uur geweest, en dat was ook wel genoeg voor die week. Echt opletten lukte ook niet bepaald. Na 10 dagen kon ik zelf nog geen kop thee zetten noch koken. Na 5 weken heb ik een enkel tentamen gemaakt en ook dat viel me tegen qua pijn en energie die het kostte.

Het ding met zo'n operatie is dat het niet alleen om de pijn gaat. Je lichaam is aan het herstellen dus dat kost sowieso een hoop energie, veel meer dan je normaal verbrandt. Daarnaast ben je beperkt in je bewegingsvrijheid (je mag je ellebogen niet boven je schouders strekken, je mag niet zwaar tillen, etc.). Het 24/7 een binder dragen is ook niet mals, en hindert je slapen (naast dat je niet per se lekker kunt liggen) wat het hele energiegebeuren ook niet ten goede komt. En dat alles geldt alleen mits je geen complicaties oploopt. Bovendien is het risico op sommige complicaties de eerste paar weken (+- 14 dagen) het grootst (bv het ontstaan van een seroom, wat leeggezogen kan moeten worden en wat bovendien tot littekenweefsel en een minder mooi resultaat kan leiden).

Op basis daarvan raad ik je af om mee te doen met de introductieweek. Je zou kunnen kijken of je bij de allereerste algemene introductie kunt zijn, maar je gaat jezelf en anderen er hoogstwaarschijnlijk géén plezier mee doen om er bij te zijn.
Introductieweek heeft zover ik weet geen activiteiten behalve letterlijk een introductie van de vakken en docenten. Er was wel een introductie kamp maar dat viel samen met m'n operatiedatum dus dat werd 'm niet 😅
Dus ik zal het ff aankijken hoe het gaat met het herstellen. De school weet ervan dus het is niet heel erg als ik het mis. Is reizen met het OV (voornamelijk trein) te doen 1 of 2 weken na de operatie of kan ik daar ook beter mee wachten?

En bedankt voor het advies iedereen!