Nieuwe chat! Zie dit topic.

Masectomie hulp nodig

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
goluckydanny
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2019, 01:46
Gender: Trans FtM
Locatie: Zwolle

Masectomie hulp nodig

Bericht door goluckydanny »

Hallo, ik heb 2 weken terug de operatie gehad bij dokter van Loenen en ik genees voor het meeste gedeelte prima! Maar mijn linkerzijde heeft een flink groot gat in de wond zitten die hoewel hij gezond is er best eng uitziet. Heeft een van jullie daar ervaring mee? Want de dokters maken zich geen zorgen maar ik wel heel erg. :?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Masectomie hulp nodig

Bericht door Jer158 »

Hoe groot is groot?

Als Van Loenen het zelf heeft gezien (in persoon of als foto), dan is er oprecht niets om je zorgen over te maken. :) Waarschijnlijk zal je litteken op die plaats wat breder worden. Ik had bij een van de draingaten dat het niet echt dicht wilde omdat de wondranden te ver weken, maar dat was een kwestie van geduld (en als de korstjes er omheen verder weg zijn, dan kun je ook zelf wat doen met siliconentape aan de randen, maar voor dat kan ben je wel een paar weken verder)
Hung her from the branches of a mango tree
goluckydanny
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2019, 01:46
Gender: Trans FtM
Locatie: Zwolle

Re: Masectomie hulp nodig

Bericht door goluckydanny »

Jer158 schreef: 08 aug 2019, 16:17 Hoe groot is groot?

Als Van Loenen het zelf heeft gezien (in persoon of als foto), dan is er oprecht niets om je zorgen over te maken. :) Waarschijnlijk zal je litteken op die plaats wat breder worden. Ik had bij een van de draingaten dat het niet echt dicht wilde omdat de wondranden te ver weken, maar dat was een kwestie van geduld (en als de korstjes er omheen verder weg zijn, dan kun je ook zelf wat doen met siliconentape aan de randen, maar voor dat kan ben je wel een paar weken verder)
Ze is op vakantie dus ik wil haar niet teveel storen! Ongeveer de grote van mijn duim. Ik ben ook naar Amstelveen geweest en toen hebben ze er naar gekeken en was er verder niks waar zij zich zorgen over maakte maar vind het toch wel een beetje eng haha vind het ook niet erg als het litteken iets groter is aan die kant aangezien het bijna onder mijn oksel zit maar stress hem wel een beetje
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Masectomie hulp nodig

Bericht door Nathan90 »

Nah, als het niet gek stinkt, geen pus, geen warme plek en jij geen koorts (oftewel, geen onsteking), plus als artsen/verpleging het heeft gezien en geen paniek heeft. Dan is dat prima. De hechting zal daar gewoon zijn losgeraakt waardoor het is gaan open staan voordat het vast is gegroeid, gebeurt soms.

Ik had een openstaande wond onderkant phallo van zeker 2 bij 1 cm, moet gewoon langzaam dicht groeien. Tweemaal daags schoonspoelen onder de douche. Ik deed zelf overdag bedekken met vetgaasjes en daarover een gewoon gaasje. Maar als dat niet nodig is bij jou ook prima.

Mocht je toch het idee hebben dat het niet lekker heelt of je wel last krijgt van iets wat een ontsteking kan betekenen (of je blijft twijfelen) gewoon even bij de huisarts binnen lopen. Die kan je ook evt weer doorsturen/AB geven/gerustgesteld naar huis laten gaan.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Masectomie hulp nodig

Bericht door Nate_0 »

Als je zegt dat het de "grootte van je duim" is, is dat het hele oppervlakte van je duim (dus lengte x breedte) of betreft alleen een incisie die niet helemaal dicht is langs de lengte of breedte van je duim?

Iedere dag schoonspoelen onder de douche is inderdaad sowieso een goed idee om de boel schoon te houden/geen infectie te ontwikkelen + wat Nathan verder al omschreef betreffende de wondverzorging. Ik had complicaties waar van Loenen op de hoogte was maar die verder vooral emotioneel heftig waren, en waarvoor ik een paar dagen na mijn check-up bij van Loenen alsnog ff naar de huisartsenpost ben geweest omdat ik het niet vertrouwde. Die zeiden dat de boel er prima uit zag maar gaven ook aan dat dat iedere dag goed schoonmaken inderdaad een goed idee was. Verder waren zij ook van mening dat een keer extra laten checken door een huisarts/bij een HAP voor je eigen gerustzijn beter is dan in paniek rond blijven lopen (ook voor je genezing overigens!), dus voel je je morgen nog steeds zo, ga dan sowieso wel even langs!! Beter een keer te vaak, dan een keer te weinig!

Verder--na twee weken heb je waarschijnlijk net de pleisters die op de wonden zaten er af gehaald? Ik had zelf ook op een paar plaatsen dat het niet helemaal lekker dicht zat (rechts zelfs een stukje dat wondvocht bleef lekken) maar dat was verder ook geen issue en ging na een week of twee vanzelf over waarna het prima geheeld is.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Masectomie hulp nodig

Bericht door Anon20210626 »

En gewoon een bezoekje aan de huisarts? Die kan in iedergeval een inschatting maken of actie nodig is .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
goluckydanny
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2019, 01:46
Gender: Trans FtM
Locatie: Zwolle

Re: Masectomie hulp nodig

Bericht door goluckydanny »

De huisarts gaf aan dat ik eerst bij de kliniek aan moest kloppen en dan kon ik daarna bij hun terecht. Maar ik voel mij al heel dramatisch omdat de artsen aangaven dat er niks was.. en met de grote van mijn duim bedoel ik net zo breed en net zo lang als mijn duim!

Bedankt voor alle reacties jongens, het helpt wel met geruststelling!