Nieuwe chat! Zie dit topic.

Roken en hormoongebruik

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Steppenwolf
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2018, 20:15
Gender: Trans FtM

Roken en hormoongebruik

Bericht door Steppenwolf »

Hey hey,

Ik ben een beetje verward wat de regels van het VU nu zijn over het roken met hormoongebruik..
Ik weet de regels wel omtrent de operaties, maar hier kan ik geen touw aan vast knopen. Ik heb al gehoord dat het er op nicotine wordt gecontroleerd
tijdens een bloedtest, maar geen idee of dit ook echt zo is. Verder vind ik eigenlijk alleen maar info over roken bij transvrouwen.
Weet iemand meer?
Less is more
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Roken en hormoongebruik

Bericht door Sander »

Ze willen sowieso dat je stopt met roken, omdat dat nu eenmaal beter is.
Als je door de hormonen in de overgang gaat kun je daar mogelijk door roken meer last van hebben.
Voor de mastectomie hoef je niet perse te stoppen met roken, maar de kans op slechte genezing en lelijk blijvende littekens is erg groot.
Voor de phalloplastiek moet je absoluut gestopt zijn met roken ivm de grote risico’s, bijvoorbeeld afsterven van de huid etc
Gebruikersavatar
Steppenwolf
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2018, 20:15
Gender: Trans FtM

Re: Roken en hormoongebruik

Bericht door Steppenwolf »

Oke, maar wordt er op gecontroleerd denk je?
Less is more
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Roken en hormoongebruik

Bericht door Sander »

Ja dat denk ik wel
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Roken en hormoongebruik

Bericht door Emma »

Op roken wordt gecontroleerd vanwege de negatieve invloed op het herstel bij operaties. Met de hormonen heeft dat niets te maken, dus als je niet wilt stoppen en geen operaties wilt is er niets aan de hand. Wil je wel operaties, zou ik beginnen met een stopstrategie bedenken. Er wordt vrij streng de hand aan gehouden.

(En laten we geen preken gaan geven over roken op zich, dat was de vraag niet)

Probleem is dat de doorbloeding een stuk slechter is als je rookt, dus littekens genezen minder goed, en stel je voor wat er gebeurt bij operaties waar doorbloeidng sowieso een issue is, zoals een phallo.

Wil je je kansen op goed herstel en een mooi resultaat zo groot mogelijk maken, zul je voor de operatie (en ook tijdens herstel!1!) het roken moeten laten, ongeacht wat de ingreep is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Steppenwolf
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2018, 20:15
Gender: Trans FtM

Re: Roken en hormoongebruik

Bericht door Steppenwolf »

Begrijp ik, maar ik vraag me af wanneer die controles gehouden worden en hoe lang ik van te voren
gestopt moet zijn om er door heen te komen.
Less is more
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Roken en hormoongebruik

Bericht door Milan070 »

Minimaal 6 weken van tevoren
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Roken en hormoongebruik

Bericht door Nathan90 »

Controles zijn niet standaard wat dat betreft.

Ik rookte nog gewoon tijdens diagnostiek en eerste jaar hormonen, was hier ook eerlijk over bij het VU. Ben zelf een paar maanden voor de eerste operatie gestopt, hierover ook eerlijk geweest. Sindsdien een sporadische roker (de gewoonte is voor mij verslavend, niet zozeer de nicotine), dit heb ik niet zozeer verzwegen als meer dat het nooit meer is gevraagd eigenlijk, waarschijnlijk omdat m'n dossier aangaf dat ik ben gestopt.

Dus ik zorg dat ik ruim voor operaties stop en wacht een aantal maanden er na minimaal. Ben nooit getest, of ze moeten het hebben gedaan met de standaars pre-op bloedafname, maar dan hebben ze het nooit gezegd dus betwijfel het.

Maar verder, officieel gezien zeggen ze 6 weken inderdaad in de pre-op instructie brieven.
Gebruikersavatar
Steppenwolf
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2018, 20:15
Gender: Trans FtM

Re: Roken en hormoongebruik

Bericht door Steppenwolf »

Ik vind het allemaal maar wazig haha
Less is more
Gebruikersavatar
Steppenwolf
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2018, 20:15
Gender: Trans FtM

Re: Roken en hormoongebruik

Bericht door Steppenwolf »

Mijn moeder heeft me een keer verteld dat ze een discussie ergens heeft gelezen waarin stond
dat ze tijdens de standaard bloedtesten ook daarnaar kijken... Ik moet zeggen dat ik het meteen nogal
sterk vond lijken, maar ze is er erg van overtuigd haha.
Less is more