Nieuwe chat! Zie dit topic.

Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Bericht door Maurits »

Hi guys,

Op een ander forum las ik over transmannen die na het starten van testosteron ernstige pijn ondervinden tijdens seks/orgasme wegens atrofie van de baarmoeder. Sommigen omschrijven het als een sterke, stekende pijn die soms enige tijd (minuten, uren) aanhoudt.

Voor velen is dit een reden voor baarmoederverwijdering. Maar wat doet dat met de seksuele beleving? Is het nog goed qua intensiteit?

De website bekritiseert verder de onderbelichting van dit onderwerp in aanloop naar de transitie.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van transmannen op dit forum. Herkennen jullie dit?

https://www.transgendertrend.com/severe ... male-body/
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Bericht door Vethrvolnir »

dit is nieuw voor mij. ik ben nog niet aan de testo.
benieuwd. :shock:
:shock:
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Bericht door Jer158 »

Ik heb dit ook nog nooit gehoord, laat staan dat het voor "velen" een reden is voor baarmoederverwijdering. Ik merk zelf nul verschil met pre-T, pre-op en post-op.

Overigens is dit een TERF website, dus goed dat je hier komt vragen ipv hun woord voor waarheid aanneemt.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Bericht door Maurits »

Hai Jer,

Inderdaad, daarom kom ik hier even checken of al die boude beweringen wel kloppen. Ik ben het nog nooit op een FTM-forum tegengekomen en lees al heel wat jaartjes mee.

Heb jij overigens al een hysto gehad? En hoeveel jaar aan de testo?
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Bericht door Jer158 »

Ik ben 1,5 jaar post-hysto en 2,5 jaar aan de testo.

Zelf heb ik wel een gehoord dat mensen wat discomfort ervaren, maar letterlijk nooit dat mensen daarom voor een hysto gaan. Ik merk eerder juist dat steeds minder mensen voor een hysto gaan omdat blijkt dat de langetermijngevolgen van testo eerder schromelijk overdreven waren (met name het kankerrisico).
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Bericht door Freedom »

Zo'n soort verhaal kwam ik ooit tegen op YouTube van Aydian Dowling. Wel pas na heel wat jaren testo.
Ik heb zelf steeds minder last gekregen van krampen, eerst had ik deze maandelijks (niet orgasme gerelateerd, ook zonder verdere maandelijkse klachten, dus ik was allang blij). Nu, na 2 jaar en wat maanden testo, heb ik die krampen niet of nauwelijks nog.

Dit is het filmpje:
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Lux
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 mei 2019, 15:52
Gender: Trans FtM

Re: Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Bericht door Lux »

Dit was ook nieuw voor mij tot ik deze Instagram-post van Buck Angel las. Schokerend, als je er niks aan doet (hysterectomie of oestrogeensupplementen nemen) kan het levensgevaarlijk worden.

Waarschuwing: geen prettige foto's

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Bericht door Jer158 »

@Lux Als we het hebben over 20 jaar testo, is het inderdaad een groot vraagteken. Juist omdat men voorheen bijna altijd wel een hysto kreeg op lange termijn vanwege het vermeende kankerisico of andere redenen (tot 2014 was het in NL verplicht als je je geslacht wilde veranderen). Dus ja, er zijn een hoop trans mannen probleemloos 20+ jaar aan de testo, maar hoeveel daarvan hebben hun baarmoeder nog? Ik denk weinig. Dat mensen in vrij grote getale geen hysto nemen is pas recent, dus daarvan hebben we nog geen idee van de lange termijn
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Bericht door Benjamin »

Lux schreef: 26 sep 2019, 16:19 Waarschuwing: geen prettige foto's
Bedankt voor de waarschuwing.

:crying-green:
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Testo en pijn in baarmoeder bij orgasme

Bericht door Maurits »

Wow! Dank voor de (heftige) :o bijdragen! Ik ben blij dat er nu bewustwording omtrent dit thema op gang komt zodat de transgenderklinieken hierop eventueel hun voorlichting/beleid kunnen afstemmen.

Zelf heb ik in het verleden dergelijke krampen op minuscule basis na een orgasme ervaren, maar ik weet dat aan oestrogeendaling door de naderende menopauze (waar ik inmiddels in zit). Een zeer lage dosis oestrogeen loste de pijnscheuten op.
Uit onwetendheid heb ik nooit eerder de link gelegd met de lage dosis testosteron die ik al zo'n 10 jaar gebruik. Maar uit de getuigenissen van het andere forum (TERF inderdaad, helaas) en wat jullie hier delen, concludeer ik nu dat de pijn dus door de testo veroorzaakt/versterkt KAN zijn...

Gelukkig ervaar ik geen problemen van de combi oestro + testo - behalve waarschijnlijk meer gewichtstoename (door aromatase) maar dat kan ook komen door de antidepressiva die ik gebruik.

Mijn bedoeling is de transitie in te gaan ZONDER hysto. De vraag is nu of een hogere testosteronspiegel de lage dosis oestrogeen totaal zal onderdrukken en er toch atrofie en pijn optreedt?? 't Maakt me wel een beetje huiverig. 't Liefst heb ik zo min mogelijk snijwerk in mijn lichaam.

Alternatief is dan toch een hysterectomie, maar ik zou graag willen weten of de seksuele beleving dan aan kwaliteit inboet? Seksueel plezier is - hoe banaal misschien ook - toch wel belangrijk voor mij...
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding