Nieuwe chat! Zie dit topic.

Kaalheid

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Kaalheid

Bericht door Maurits »

Nooit gedacht dat ik hier een topic over zou starten, maar er moet me iets van het hart.

Nu ik al een aantal jaren een zeer lage dosis testosteron gebruik, begint ook bij mij de zogeheten mannelijke kaalheid post te vatten. Vooral bij de inhammen bemerk ik een terugtrekkende haarlijn :fpalm:

Van nature heb ik al fijn haar maar om nu al kaal te worden nog voordat ik aan de echte dosis ben begonnen, zet toch wel een domper op de feestvreugde.

Heeft iemand tips wat hier tegen te doen?
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Kaalheid

Bericht door Nate_0 »

Aan kaalheid kun je jammer genoeg vrij weinig doen, zeker op het moment dat het door testosteron komt. Je kunt minoxidil oid gaan smeren, maar dat werkt alleen zolang de haarzakjes nog haren groeien.

Daarnaast is het wel de vraag of dit daadwerkelijk door die lage dosis testosteron komt, of gewoon door het ouder worden. Er zijn genoeg AFAB die géén extra testosteron gebruiken maar ook te maken krijgen met dunner wordend haar en een terugtrekkende haarlijn, zeker na de menopauze.
meerdere zakken met zaagsel
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Kaalheid

Bericht door Lise »

finasteride (blokkeert omzetting van testo in DHT, waar mannelijke kaalheid door veroorzaakt wordt) helpt bij de meeste mensen echt best goed, zeker als de kaalheid niet erg agressief is.
lees je wel vantevoren even goed in over de mogelijke bijwerkingen, er komt hierover de laatste jaren meer naar buiten dan vroeger.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Kaalheid

Bericht door Jer158 »

En ook: een terugtrekkende haarlijn is niet per se kaalheid. Mensen met (veel) testo in hun systeem hebben nu eenmaal een hogere haarlijn. De eerste verandering aan de testo is dan ook: vrouwelijke haarlijn -> mannelijke haarlijn. Pas later krijg je een keer kaalheid. Hoe laat hangt af van je genen.

Je kunt ook finasteride gebruiken (crosspost met Lise), maar dat is niet aan te raden voordat je uberhaupt met testo begint, omdat het meer veranderingen tegenhoudt dan alleen kaalheid. Het is namelijk een DHT-blokker, dus heeft wrsch ook effect op bijv. haargroei elders en bottom growth.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Kaalheid

Bericht door Maurits »

Nate_0 schreef: 18 dec 2019, 12:23 Aan kaalheid kun je jammer genoeg vrij weinig doen, zeker op het moment dat het door testosteron komt. Je kunt minoxidil oid gaan smeren, maar dat werkt alleen zolang de haarzakjes nog haren groeien.
Hoe weet je of de haarzakjes nog actief zijn?
Daarnaast is het wel de vraag of dit daadwerkelijk door die lage dosis testosteron komt, of gewoon door het ouder worden. Er zijn genoeg AFAB die géén extra testosteron gebruiken maar ook te maken krijgen met dunner wordend haar en een terugtrekkende haarlijn, zeker na de menopauze.
Dat is inderdaad lastig vast te stellen. Mijn moeder heeft nog een volle haardos, mijn vader deels, 2 broers zijn kaal geworden maar de jongste (45 jaar) heeft er (nog) geen last van.
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Kaalheid

Bericht door Nate_0 »

Ik weet niet of je kúnt weten of de haarzakjes nog actief zijn. Ik vermoed dat het een beetje een kwestie is van groeit er nog haar, dan ja. Groeit er geen haar meer, dan waarschijnlijk nee. Wat Jer bijdroeg is overigens ook goed om te blijven onthouden.

Mag ik vragen waarom je feestvreugde ervaart richting het komende testosterongebruik? Want een hoop van je posts de laatste tijd benadrukken je angst voor bepaalde bijwerkingen. En waarom is kaal worden een probleem?
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Kaalheid

Bericht door Maurits »

Hoi Nate,

Dat klopt, ik ben bevreesd voor sommige bijwerkingen, zoals ook gewichtstoename. Na een levenslange strijd daartegen heb ik er best wel een trauma van opgelopen (ondanks gezond eten, sporten, enz, enz).

Kaal worden lijkt mij onprettig omdat ik al een vrij klein koppetje heb, zonder haardos blijft er nog minder over - maakt het wellicht moeilijker als man te (gaan) passeren?

Ik ben iemand die dingen graag goed van tevoren uitzoekt, zodat ik me kan voorbereiden en me er eventueel mee kan wapenen.

Ofschoon ik uitkijk naar de transitie, brengt het ook grote veranderingen mee. Het leven als vrouw was me 52 jaar bekend - alhoewel ik liever man was geweest. Nu ga ik het vertrouwde loslaten en dat wekt wat angst op. Is dat ongebruikelijk?

Veranderingen vind ik überhaupt vaak moeilijk (van vakanties krijg ik het al benauwd). Met het grondig uitzoeken hoop ik nog een beetje controle te hebben en hopelijk de angst daarmee wat te verminderen.
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Kaalheid

Bericht door Nathan90 »

Terugtrekkende haarlijn is heel erg normaal, da's voor heel veel juist een moment waarop het gemevrouw eerder gemeneer wordt. Precies ook de reden waarom een heel kort mannelijk kapsel niet de manier is om beter door te gaan als man, iets wat veel vroeg in de transitie denken/hopen. De vrouwelijke haarlijn is voor heel veel mensen (vaak volledig onbewust) een signaal om mevrouw te zeggen.

Ik heb redelijk diepe inhammen, maar totaal geen dunner haar in het geheel of op de kruin. Ik zou er niet te snel van schrikken. Plus, als er écht iets aan te doen was zou dat product goud geld waard zijn met alle mannen die vroegtijdig kaal worden ;) .
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Kaalheid

Bericht door Vethrvolnir »

vrouwelijke haarlijn: daarom heb ik de inhammen er zelf maar ingeschoren. :)
krijg in het midden van mijn voorhoofd ineens stugge lange haren aan de haargrens
:shock:
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Kaalheid

Bericht door Citizen Erased »

Image

Beloof in ieder geval dat wanneer het landschap er als hierboven uit begint te zien, je de tondeuse pakt. Zo sneu, van die mannetjes die aan hun laatste strengetjes haar vast blijven houden. Doorpakken: kaal / buzz cut staat dan vaak 10x beter.