"T" ervaringen | lichamelijk

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

"T" ervaringen | lichamelijk

Bericht door Caelan »

Hallo, hallo! Ik heb weer een vraag voor jullie waar ik nieuwsgierig naar ben.

Als jullie T gebruiken, wat zijn dan de lichamelijke veranderingen die jullie hierdoor hebben ervaren? Ik heb veel artikels gelezen met een lijst van mogelijke veranderingen en ik ben benieuwd wat jullie allemaal ervaren hebben.

Misschien is het fijn om er ook bij te zetten hoe lang je T gebruikte voor de verandering kwam.

Zelf heb ik nog geen T, dus ik kan er (nog) niet over meepraten.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: "T" ervaringen | lichamelijk

Bericht door Maurits »

Hoi Caelan,

Ik deel mijn ervaring graag, maar hou hierbij in gedachte dat ik al een paar jaar een extreem lage dosis testo gebruik tegen een auto-immuunziekte, dus wellicht wijkt mijn ervaring iets af.

De eerste paar dagen na Androgel (start 25 jan. 2020 met 1 pompje) voelde ik met name meer rust in mijn bol en een blijer gevoel :D

Helaas ook meer moeite bij inslapen en doorslapen (te vroeg wakker) - opgelost met extra slaappilletje.

Merkbaar na paar dagen: veel meer zweten bij inspanning - maar wel meer lichamelijke kracht (power ;) !)

Betere smaak- en geurbeleving.

En zo'n 9 donkerder baardharen (inmiddels 12).

Na twee weken: meer droogte daar beneden, beetje pijnlijk.

Helaas iedere dag ook last van misselijkheidsgevoel en laatste dagen ook erg droge ogen, keel, neus en mond met aften (mogelijk is natriumhydroxide in Androgel niet verenigbaar met mijn ziekte? - VU zoekt alternatief).

Hopelijk heb je hier iets aan?
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: "T" ervaringen | lichamelijk

Bericht door Caelan »

Maurits schreef: 12 feb 2020, 13:45 Hoi Caelan,

Ik deel mijn ervaring graag, maar hou hierbij in gedachte dat ik al een paar jaar een extreem lage dosis testo gebruik tegen een auto-immuunziekte, dus wellicht wijkt mijn ervaring iets af.

De eerste paar dagen na Androgel (start 25 jan. 2020 met 1 pompje) voelde ik met name meer rust in mijn bol en een blijer gevoel :D

Helaas ook meer moeite bij inslapen en doorslapen (te vroeg wakker) - opgelost met extra slaappilletje.

Merkbaar na paar dagen: veel meer zweten bij inspanning - maar wel meer lichamelijke kracht (power ;) !)

Betere smaak- en geurbeleving.

En zo'n 9 donkerder baardharen (inmiddels 12).

Na twee weken: meer droogte daar beneden, beetje pijnlijk.

Helaas iedere dag ook last van misselijkheidsgevoel en laatste dagen ook erg droge ogen, keel, neus en mond met aften (mogelijk is natriumhydroxide in Androgel niet verenigbaar met mijn ziekte? - VU zoekt alternatief).

Hopelijk heb je hier iets aan?
Hoi Maurits,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heel leuk om te lezen dat je al zo snel meer lichamelijke kracht voelde en dat je je echt wat rustiger en blijer voelde, is ook al heel positief! Dat lees ik vaker en is ook iets waar ik bij mezelf heel benieuwd naar ben.

Vooralsnog is T nog niet in mijn vizier helaas.

Bedankt voor het delen!
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: "T" ervaringen | lichamelijk

Bericht door Vethrvolnir »

ok ik heb mijn eerste Testo dag post even opgezocht:"
Vethrvolnir schreef: 23 okt 2019, 07:14 effecten:
- emoties van angstigheid en zorgen maken staan vrijwel uit
- nostalgie en nostalgisch verlangen staat vrijwel uit
- minder bewuste sensorsche input tegelijk kwalitatief
- sensorische input kwantitatief minder heftig


overall resultaat : kalmer , eenvoudiger psychisch (minder complex) , beetje gevoel van ' jammer van de nostalgie'
wat er daarna is gebeurd fysiek:
beter slapen
meer spierkracht
meer zichtbare spieren
lagere stem
meer baardgroei
meer haar overal
een klein beetje groter ding
een gevoeliger ding
ochtend middag en avond boners
mijn polsen lijken dikker ( waarschijnlijk spieren?)
mijn huid is steviger
gezicht ziet er anders uit ( spieren denk ik . wat dikkere kaak en iets meer wenkbrauw )
:shock:
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: "T" ervaringen | lichamelijk

Bericht door Caelan »

Vethrvolnir schreef: 12 feb 2020, 14:25 ok ik heb mijn eerste Testo dag post even opgezocht:"
Vethrvolnir schreef: 23 okt 2019, 07:14 effecten:
- emoties van angstigheid en zorgen maken staan vrijwel uit
- nostalgie en nostalgisch verlangen staat vrijwel uit
- minder bewuste sensorsche input tegelijk kwalitatief
- sensorische input kwantitatief minder heftig


overall resultaat : kalmer , eenvoudiger psychisch (minder complex) , beetje gevoel van ' jammer van de nostalgie'
wat er daarna is gebeurd fysiek:
beter slapen
meer spierkracht
meer zichtbare spieren
lagere stem
meer baardgroei
meer haar overal
een klein beetje groter ding
een gevoeliger ding
ochtend middag en avond boners
mijn polsen lijken dikker ( waarschijnlijk spieren?)
mijn huid is steviger
gezicht ziet er anders uit ( spieren denk ik . wat dikkere kaak en iets meer wenkbrauw )
Wat gaaf om te lezen dit! Hoe lang heb je nu T?
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: "T" ervaringen | lichamelijk

Bericht door Vethrvolnir »

@Caelan 3 maanden en 3 weken ongeveer.
:shock:
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: "T" ervaringen | lichamelijk

Bericht door Caelan »

Vethrvolnir schreef: 12 feb 2020, 14:57 @Caelan 3 maanden en 3 weken ongeveer.
Nice, nice. Ik ben vooral bezig met de verwijzing van de huisarts en zo.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: "T" ervaringen | lichamelijk

Bericht door Ender »

Het wisselt heel erg van persoon tot persoon hoor. Als je een beetje door deze forumtopics browsed kom je al heel veel tegen.

Persoonlijk:
in eerste instantie kreeg ik een lagere stem
kreeg meer haar (overal)
na een paar weken ging de vetverdeling ook wat beter
veel meer kracht
mn nagels groeien veel sneller (?)

maar de hormonale dysbalans moet je echt niet onderschatten. het is echt niet allemaal leuk en mannelijk en hieperdepiep. ben van juni-aug 2019 (3 maanden) ongesteld geweest, en nu ook weer sinds 23 december jl tot nu. verkijk je daar niet op
SamSilver
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 dec 2018, 10:17
Gender: Trans FtM
Locatie: belgie

Re: "T" ervaringen | lichamelijk

Bericht door SamSilver »

De eerste 2 weken was ik supermoe, geen fut.
Maand 1-2-3 zowat doorlopend maar op een rustig tempo i guess is er het volgende veranderd:
- stem klonk (in mezelf) al vanaf week 1 hees en alsof ik een krop in men keel had. Nu dat hees gevoel is niet meer weggegaan maar na maand 3 klinkt mijn stem al duidelijk lager (ik sprak eerst heel erg met hoge tonen en die haal ik nu niet meer of ik ben meteen ECHT hees :P )
-bottom growth (al heb ik daar niks van gemerkt, als ie stijf was had ik ineens zoiets van: WTF! veel dikker en groter, maar t is nog niet gedaan volgens mij, nu in maand 5 doet ie soms wel ineens pijn, zo stekend, gelukkig maar 1 seconde ofzo maar wel intens dat ik effe roep of in mekaar krimp)
- ik was allergisch voor iets in water van te voren al en nu nog erger (krijg ik netelroos), maw ook voor men eigen zweet, gelukkig bestaan hier pillen voor :p alleen als ik die eens vergeet vervloek ik mezelf.
-been + butthair! ja da laatste is ene feit en afschuwelijk....gelukkig hoef ik er zelf niet naar te kijken :lol:
-hier en daar wat zwarte snor en kinhaartjes maar eigenlijk is dat verwaarloosbaar, bij mij begint het blijkbaar letterlijk vanonder naar boven. (happy trail zit ik ook nog ongeduldig op te wachten)
-ik had al een redelijk androgeen lichaam maar vet op men heupen is volgens mij verhuisd naar men buik (en dan bedoel ik zijkant heupen, niet het gebied bovenop je billen want daar is het er ook bijgekomen :s)
-Wat last van: gewrichten? of de banden eromheen? geen idee, men huisarts zegt dat het niks is, maar de laatste maand (4-5) doen men polsen zeer, vooral links en heup ook.....ben benieuwd wanneer dat eindigd, ik meet nu de omtrek van mijn polsen...misschien zijn het de spieren die niet in het omhulsel passen ofzo)
- veel meer kracht!!!! en uithouding! wat eerst zo moeizaam ging (1 trap oplopen was al teveel! nu doe ik dat 10x met gemak op 1 dag en ben ik nog niet moe), ik heb (of had) fibromyalgie........echt niks meer van te merken!
- spieren worden heel wat steviger dikker en rap maar ik crossfit 3x week.
-mentaal? vanaf week 1 was ik rustiger, nonchalanter, just let it be mentaliteit, veel minder rap kwaad of minder intens kwaad dan eerst, veel meer open, praat meer, denk niet meer eerst na voor ik iets zeg maar zeg het gewoon eerst dan nadenken :p, ik zit niet meer in men hoofd (ik dacht eerst over alles na continu non stop, das nu gestopt! echt rustig in men hoofd) al dit is echt een verademing en na 4.5 maand nog steeds hetzelfde dus ik ga ervan uit dat dat niet meer verandert want ik vind het echt fijn zo.
- acne!!!! vanaf de eerste maand en echt veel (op men rug, borstkas), gezicht gelukkig wat minder.
- doordat men spieren zo rap veranderen, heb ik al 2x op 4.5 maand nieuwe kleren kunnen kopen, ik vind dit heel rap en niet zo fijn want daar heb ik geen geld voor, gelukkig heb ik mensen die me hun kleding schenken...of nieuwe kopen voor mij :p)
- mijn kaak is veranderd? maar na maand 3, ik weet niet precies wat het is, ik vermoed dat de kauwspieren gewoon sterker zijn geworden en nu ijkt men kaak wat breder...vooral als ik lach!

Dat was het zon beetje denk ik...voor de rest kijk ik er zelf erg naar uit wat de volgende maanden gaat geven, ik heb de indruk dat het haarverspreiding nu in maand 4.5 ineens in volle vlucht gaat.

oh ja ik had vanaf spuit 1 al meteen een volle dosis (250ml? dat staat op de verpakking allezins, sustanon)
*Live and let live*
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: "T" ervaringen | lichamelijk

Bericht door Dean »

De 1e verandering die merkbaar was (binnen een week 🤣) was groei van onderen, in de 1e maanden was dit ook best pijnlijk, waarschijnlijk omdat hij ineens veel meer bloot wordt gesteld aan van alles; stiksels van je ondergoed, eventuele stoppels van haar daar etc. Ik ben na de start ook nog maar 1 keer echt ongesteld geweest, daarna was dit ook over. Met een maand of 2 dropte m’n stem echt gigantisch, inmiddels (14 maanden) denk ik dat ik wel redelijk m’n definitieve toonhoogte heb bereikt. Met een maand of 6 had ik al redelijk wat gezichtsbeharing en verder haar overal 🤣 benen, billen, buik etc. Momenteel zit ik op ongeveer 14 maanden en de haargroei neemt nog steeds toe, alleen gaat het nu langzamer. Mijn vetverdeling is gigantisch veranderd. Ik ben een grove 10 cm😱 op m’n heupen verloren. Ben zo’n 2 broekmaten omlaag gegaan en 1 shirtmaat omhoog. Ook m’n voeten en handen zijn breder geworden. Vrijwel al m’n oude schoenen zijn te klein geworden. Mijn haarlijn van m’n hoofdhaar is behoorlijk opgetrokken en er zijn lichte inhammen ontstaan. Ook m’n kaak is duidelijk hoekiger geworden, voornamelijk door de toename van spierweefsel daar denk ik. Het schijnt ook dat de vorm van m’n voorhoofd wat veranderd is (ter hoogte van de wenkbrauwen). M’n oren zijn volgens mij ook gegroeid. Ik heb een behoorlijke toename is spierkracht gekregen. Wat daar waarschijnlijk ook mee samen gaat; m’n metabolisme is veranderd. Ik heb vrijwel altijd honger 🤣 en kom veel minder makkelijk aan. Omdat ik altijd honger heb let ik wel goed op de hoeveelheden die ik naar binnen werk. Een ‘probleemgebied’ waar ik nog slecht vanaf kom is het vet van de ‘love handles’. Ik hoop die in het komende jaar verder weg te kunnen trainen, want die zitten me echt dwars. Mijn lichaamsgeur en de geur van m’n urine is ook veranderd; wat sterker? In het 1e half jaar ongeveer? merkte ik nog wel heel sterk de hormoonspiegel schommelingen van de oestrogeen/progesteron, en dat zat me wel in de weg. Inmiddels is dat wat stabieler denk ik. Waarschijnlijk is dat een combinatie van factoren; betere houding door de mastectomie en toename in spierweefsel; klachten waar ik al dik 20 jaar last van had als rugpijn en nekpijn zijn aanzienlijk afgenomen. Iets heel geks, maar soms wel frustrerend; heel verdrietig zijn (het gevoel is gelijk), maar dat verdriet er niet ‘uit kunnen gooien’, omdat de tranen gewoon niet komen.

Ben vast nog wel iets vergeten 😅🤣 maar dit zijn zo even de dingen die in me opkomen. Misschien wel belangrijk om te vermelden; ik ben gestart met 1 pompje Tostran en heb dit in ongeveer 9 maanden langzaam opgebouwd tot een ‘normale’ mannelijke bloedwaarde. Met +/- 11 maanden heb ik 1 injectie Sustanon gehad, en 3 weken later de 1e injectie Nebido. Volgende maand (13 april) krijg ik de 2e. In principe is de toedieningsvorm niet heel relevant verder, omdat je met allemaal een goede bloedwaarde zou kunnen bereiken, maar de langzame opbouw kan wel verschil maken.
Well, here I am! What are your other two wishes?
Plaats reactie