Anticonceptiepil en testosteron

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Anticonceptiepil en testosteron

Bericht door MarshMall0w »

Hey allemaal,

Even een vraag, ik ga binnenkort beginnen met hormonen (testosteron) Ik vroeg mij af of dit samen kan gaan met de anticonceptiepil? Of kan ik hier beter mee stoppen?

Alvast bedankt!

Grtz Mason
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Anticonceptiepil en testosteron

Bericht door Sander »

Loop je bij een endocrinoloog?
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Re: Anticonceptiepil en testosteron

Bericht door MarshMall0w »

Sander schreef: 28 aug 2020, 16:17 Loop je bij een endocrinoloog?
Jazeker, alleen hebben we het hier nog niet over gehad.. volgende maand begin ik en hoor ik alles.. maar ik ben te nieuwsgierig hihi
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Anticonceptiepil en testosteron

Bericht door KeepzD »

Wat zou de reden zijn voor jou om ermee door te gaan?
Mijn endo gaf aan dat ik er mee kon stoppen zodra ik startte met testo. Ben toen nog 1x ongesteld geweest, maar daarna tot nu toe niet meer. 2 maanden aan de testo inmiddels. Kan dus ook zijn dat het daarna volledig weg blijft.
Forever myself
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Re: Anticonceptiepil en testosteron

Bericht door MarshMall0w »

DennisH schreef: 28 aug 2020, 16:54 Wat zou de reden zijn voor jou om ermee door te gaan?
Mijn endo gaf aan dat ik er mee kon stoppen zodra ik startte met testo. Ben toen nog 1x ongesteld geweest, maar daarna tot nu toe niet meer. 2 maanden aan de testo inmiddels. Kan dus ook zijn dat het daarna volledig weg blijft.
Ah oke! Als de menstruatie uiteindelijk uitblijft is dat super! Ik slik het eigenlijk alleen voor die reden. Bedankt voor je reacties!
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Anticonceptiepil en testosteron

Bericht door Hielke »

DennisH schreef: 28 aug 2020, 16:54 Mijn endo gaf aan dat ik er mee kon stoppen zodra ik startte met testo.
Even voor de zekerheid: in de brochures van de VU staat dat testo geen vervanging is voor een anticonceptiemiddel. Dus als je 'op die manier' seksueel actief bent, moet je een anticonceptiemiddel blijven gebruiken.
Ook wanneer je door testo al een tijd niet ongesteld bent geweest. Want het kan helaas weer terug komen :roll:
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Anticonceptiepil en testosteron

Bericht door KeepzD »

Hielke schreef: 28 aug 2020, 18:16
DennisH schreef: 28 aug 2020, 16:54 Mijn endo gaf aan dat ik er mee kon stoppen zodra ik startte met testo.
Even voor de zekerheid: in de brochures van de VU staat dat testo geen vervanging is voor een anticonceptiemiddel. Dus als je 'op die manier' seksueel actief bent, moet je een anticonceptiemiddel blijven gebruiken.
Ook wanneer je door testo al een tijd niet ongesteld bent geweest. Want het kan helaas weer terug komen :roll:
Vandaar ook de vraag wat de reden is van innemen :) . Ze kunnen ook andere medicatie voorschrijven namelijk als de menstruatie terug komt/gekomen is, is meestal een lichtere variant van de pil. Verder raden ze indd aan om anticonceptie te gebruiken bij de seks door middel van bijv condooms. Het is geen vrijbrief om niet zwanger te worden.
Forever myself
Matijs
Berichten: 843
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Anticonceptiepil en testosteron

Bericht door Matijs »

Toen ik met de hormoonbehandeling mocht beginnen, had ik dezelfde vraag. Van mijn endocrinoloog mocht ik de pil door blijven slikken. Met hem had ik afgesproken dat ik dat 2/3 maanden na start van de T nog zou blijven doen, dan had de T de tijd om krachtig genoeg te zijn, zodat ik geen last meer zou hebben van menstruaties. Echter ben ik na 1 maand (na start T) gestopt met het slikken van de pil. Toen kwam ik erachter dat in mijn pil vrouwelijke hormonen zaten, die ik dus niet wilde hebben. ^^

Maar anticonceptiepil en testosteron samen mag dus wel.
###
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Re: Anticonceptiepil en testosteron

Bericht door MarshMall0w »

Bedankt voor al jullie reacties! Weer een stapje wijzer haha