Verandering botstructuur Testosteron?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Verandering botstructuur Testosteron?

Bericht door MarshMall0w »

Hey allemaal,

Zoals jullie weten mag ik volgende maand starten met testosteron! Nou ben ik ook wel erg benieuwd of je botstructuur ook gaat veranderen? Kan je bv bredere handen of voeten krijgen?

Grtz Mason
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verandering botstructuur Testosteron?

Bericht door Jer158 »

MarshMall0w schreef: 29 aug 2020, 16:47 Nou ben ik ook wel erg benieuwd of je botstructuur ook gaat veranderen?
Nee, niets wat zichtbaar is.
Kan je bv bredere handen of voeten krijgen?
Ja, want kraakbeen houdt meer vocht vast onder invloed van testosteron. Dit kun je merken in je handen, voeten, neus, oren, en zelfs in je wervelkolom waar je een paar mm lengte mee kan winnen
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verandering botstructuur Testosteron?

Bericht door Jer158 »

Jer158 schreef: 29 aug 2020, 16:59
MarshMall0w schreef: 29 aug 2020, 16:47 Nou ben ik ook wel erg benieuwd of je botstructuur ook gaat veranderen?
Nee, niets wat zichtbaar is.
Tenzij je nog niet uit de puberteit bent, dan kan dat wel
Hung her from the branches of a mango tree
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Re: Verandering botstructuur Testosteron?

Bericht door MarshMall0w »

Jer158 schreef: 29 aug 2020, 16:59
MarshMall0w schreef: 29 aug 2020, 16:47 Nou ben ik ook wel erg benieuwd of je botstructuur ook gaat veranderen?
Nee, niets wat zichtbaar is.
Kan je bv bredere handen of voeten krijgen?
Ja, want kraakbeen houdt meer vocht vast onder invloed van testosteron. Dit kun je merken in je handen, voeten, neus, oren, en zelfs in je wervelkolom waar je een paar mm lengte mee kan winnen
Ah oke! Maar als je handen,voeten etc gaan groeien is dit toch redelijk zichtbaar qua verandering van botstructuur? Of bedoelde je wat anders?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verandering botstructuur Testosteron?

Bericht door Jer158 »

MarshMall0w schreef: 29 aug 2020, 17:47Ah oke! Maar als je handen,voeten etc gaan groeien is dit toch redelijk zichtbaar qua verandering van botstructuur? Of bedoelde je wat anders?
Je botten groeien/veranderen niet; je kraakbeen zet een beetje uit. Kraakbeen is het sponzige weefsel tussen je botten. Als je (heel veel) geluk hebt kun je dit mss zien, maar wrsch zul je er een liniaal bij moeten leggen om het te zien
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Verandering botstructuur Testosteron?

Bericht door Nate_0 »

Jer158 schreef: 29 aug 2020, 19:21
MarshMall0w schreef: 29 aug 2020, 17:47Ah oke! Maar als je handen,voeten etc gaan groeien is dit toch redelijk zichtbaar qua verandering van botstructuur? Of bedoelde je wat anders?
Je botten groeien/veranderen niet; je kraakbeen zet een beetje uit. Kraakbeen is het sponzige weefsel tussen je botten. Als je (heel veel) geluk hebt kun je dit mss zien, maar wrsch zul je er een liniaal bij moeten leggen om het te zien
Ze kunnen er wel een beetje anders uit gaan zien omdat je vetverdeling over je hele lichaam verandert en je wellicht een béétje meer spiermassa krijgt (dit zal nooit een hoop zijn omdat er al weinig spieren in je handen zitten). Ik heb vooral het idee dat mijn handen iets "hoekiger" zijn geworden, maar niet groter of breder. Moet er ook bij zeggen dat ik gitaar speel, ik weet niet hoe dit werkt voor mensen die geen instrument bespelen oid. Het is wel genoeg verandering voor mij om me er goed bij te voelen iig. Mijn voeten zijn helemaal niet veranderd.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Mike78
Berichten: 298
Lid geworden op: 21 feb 2014, 21:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Sint Willebrord

Re: Verandering botstructuur Testosteron?

Bericht door Mike78 »

Ik weet niet wat het is, maar mijn kaaklijn is veranderd. Veel hoekiger. En ik ben naar 1 schoenmaat groter gegaan. Oja en boven m'n ogen in m'n wenkbrauwen zeg maar, dat typische mannelijke hobbeltje is meer zichtbaar. Of dat botgroei is of wat anders, geen idee
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verandering botstructuur Testosteron?

Bericht door Jer158 »

Nate_0 schreef: 30 aug 2020, 14:23 Ze kunnen er wel een beetje anders uit gaan zien omdat je vetverdeling over je hele lichaam verandert en je wellicht een béétje meer spiermassa krijgt (dit zal nooit een hoop zijn omdat er al weinig spieren in je handen zitten). Ik heb vooral het idee dat mijn handen iets "hoekiger" zijn geworden, maar niet groter of breder. Moet er ook bij zeggen dat ik gitaar speel, ik weet niet hoe dit werkt voor mensen die geen instrument bespelen oid. Het is wel genoeg verandering voor mij om me er goed bij te voelen iig. Mijn voeten zijn helemaal niet veranderd.
Vet- en spierverdeling zal over het algemeen idd zichtbaarder zijn in de handen en voeten dan uitzetting van kraakbeen. Het is ook een bekende dat aderen zichtbaarder worden
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Verandering botstructuur Testosteron?

Bericht door Nate_0 »

Mike78 schreef: 31 aug 2020, 00:05 Ik weet niet wat het is, maar mijn kaaklijn is veranderd. Veel hoekiger. En ik ben naar 1 schoenmaat groter gegaan. Oja en boven m'n ogen in m'n wenkbrauwen zeg maar, dat typische mannelijke hobbeltje is meer zichtbaar. Of dat botgroei is of wat anders, geen idee
Dit is hetzelfde verhaal als de handen/voeten: spiermassa en vetverdeling doen een hoop :)
meerdere zakken met zaagsel
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Re: Verandering botstructuur Testosteron?

Bericht door MarshMall0w »

Ah bedankt allemaal voor jullie reacties! Weer wat wijzer geworden;)