Binden

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Binden

Bericht door sammy »

Hoi allemaal!
Ik weet niet of dit de juiste plek is, kon ook zo 123 even niet vinden wat ik zocht.

Ik bind ondertussen al een aantal maanden, maar vind het soms lastig die niet te lang te dragen. Ik merk soms dat ik daardoor wel last krijg van m'n rug en/of mijn ribben. Gelukkig nog niet heel heftig. Maar ben wel bang voor de gevolgen. Ik wil eigenlijk altijd mijn binder dragen omdat ik mij anders niet prettig voel.
Wat zijn gevolgen die jullie hebben meegemaakt? Hoeveel last heb je ervan gehad?
En heeft iemand tips hoe ik anders kan binden zonder binder? Zodat ik bijvoorbeeld wel tevreden met mijzelf naar werk kan, maar niet te lang en teveel hoef te binden.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Binden

Bericht door Hielke »

Wat mij veel heeft geholpen is ruime overhemden dragen met twee borstzakken.
En/of een open hangend vest of jasje, liefst ook met twee borstzakken.
Zo vallen die bulten veel minder op wanneer je niet (zo strak) kunt binden.

Verder hebben sommigen op dit forum ervaring met TransTape. Maar dat schijnt z'n eigen gezondheidsrisico's met zich mee te brengen (en alleen te werken voor de less endowed onder ons, geloof ik).
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Binden

Bericht door Vethrvolnir »

ik heb wel erg veel pijn gehad bij lang en te strak binden . misschien dat mijn borstbeen ribben verbinding ook een beetje vervormd is geraakt daardoor
:shock:
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Binden

Bericht door sammy »

Hielke schreef: 11 jan 2021, 12:42 Wat mij veel heeft geholpen is ruime overhemden dragen met twee borstzakken.
En/of een open hangend vest of jasje, liefst ook met twee borstzakken.
Zo vallen die bulten veel minder op wanneer je niet (zo strak) kunt binden.
Bedankt voor de tip! alleen op werk helpt dit helaas niet, hier dragen wij een (relatief) strakke polo...
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Binden

Bericht door sammy »

Vethrvolnir schreef: 11 jan 2021, 12:55 ik heb wel erg veel pijn gehad bij lang en te strak binden . misschien dat mijn borstbeen ribben verbinding ook een beetje vervormd is geraakt daardoor
Heb je daar nu nog steeds last van?
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Binden

Bericht door Vethrvolnir »

hoi. nee ik heb een mastectomie gehad. randje kraakbeen rib interface bij borstbeen ziet er wat bobbeliger uit dan ik verwacht had nav hoe het er vroeger uit zag ( voor puberteit en en voor het binden , maar kan ook zijn dat het niet gerelateerd is)
:shock:
dimi
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2017, 16:17
Gender: ———

Re: Binden

Bericht door dimi »

hey
wanneer je grootte meevalt, zou je ook kunnen tapen .. mensen hebben hier helaas veel vooroordelen over, maar in mijn ervaring was dit stukken beter dan hele dag een binder dragen (ik beweeg veel en adem graag, lol)
het vergt een beetje oefening, geduld en goede verzorging (talkpoeder vooraf, tepels afdekken, met babyolie en/of in de douche losweken en huidcreme achteraf) maar voor mij was het dus veel chiller dan een binder, omdat die op veel stukken huid schuurt als je meer beweegt en zweet enzo, de tape is like 2 of 3 stukjes vanaf iets voorbij de tepel tot onder de oksel, de rest van je lichaam is vrij en als je geoefend raakt met hoe het voor jou het chillst geplakt zit, merk je er vrij weinig van
nadelen kunnen zijn; jeuk bij zweet en beschadigde huid bij te ongeduldig eraf halen (doordrenken in babyolie & lang genoeg wachten)
maar voor mij wogen die nadelen niet op tegen de hele dag geplette ribben
bij de etos haalde k altijd de blauwe of roze tape (huismerk, die andere hadden vervelende lijm)
https://media.viva.nl/m/51drtfjwrr76_md ... rttape.png
in het begin gebruikte ik 3 stroken van 15cm per kant, later 2 van 11cm , hangt dus nogal van je grootte en handigheid af
de hoekjes afknippen scheelt ook enorm (dat ze rond ipv vierkant zijn)
dit is ff alles wat ik voor nu herinner maar als je denkt dat het wat voor jou is zou k je nog een video kunnen sturen met voorbeeld (wou ooit een tutorial maken, is er nog niet echt van gekomen xD)
hoe dan ook succes!
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Binden

Bericht door Nate_0 »

Je zit er alsnog mee dat je je huid en vetweefsel ook beschadigt bij binden (bij het gebruik van een "fatsoenlijke" binder, maar méér bij het gebruik van tape omdat je je weefsel meer "verplaatst" om de boel plat te krijgen). Dat kan vervolgens ook invloed hebben op de resultaten van je mastectomie. In die zin geldt dus voor tape nog stééds dat je de tijd in de gaten zult moeten houden. Stevigere huid & borstweefsel = betere resultaten, pretty much, en van testosteron wordt het weefsel vaak al slapper.

Een goede sportbh is wellicht nog een optie voor op het werk; als de polo's die jullie dragen strak zijn is het misschien een idee te vragen om een grotere maat?
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Binden

Bericht door sammy »

@Nate_0 Onze eigenaren doen erg moeilijk over nieuwe kleding. Dus dat zal het niet zo snel worden. Sport bh's, de goeie, zijn iets te duur. Alles wat binnen mijn budget valt, werkt niet zoals ik wil. Wel bedankt voor het meedenken!
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Binden

Bericht door sammy »

@dimi Zal sporttape van de action ook werken? Heb daar namelijk een afspraak staan morgen. Dan kan ik het daar meenemen. Wat voor talk en babyolie gebruik je? Ik ken namelijk alleen zwitsal. Is dat goeie?
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die