Alleen hormonen voor stemverandering?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Alleen hormonen voor stemverandering?

Bericht door MarshMall0w »

Beste forumleden,

Zelf beschrijf ik mij als non binair, ik heb op zich niet zo’n hekel aan mijn lichaam.. maar wel mijn stem.. ik zie er sowieso best mannelijk uit.. soms praat ik het liefste niet, mijn stem past gewoon niet bij me.

Ik twijfel om alleen hiervoor aan de hormonen te gaan, en dan weer te stoppen.

Zijn er meerdere mensen die dit hebben?

Grtz!
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Alleen hormonen voor stemverandering?

Bericht door Hal »

Ik heb / had wel veel last van dysforie over mijn stem. Voordat ik aan de testosteron ging heb ik via mijn huisarts me door laten verwijzen naar een logopedist en die hebben me veel geleerd waar ik ook pre-T (en nu nog) veel aan heb om mijn stem zo te laten klinken dat die bij me past.

Als je de andere permanente veranderingen die bij testosteron-gebruik komen kijken (haar, clitorale groei, bijv.) niet ziet zitten, zou je eens kunnen kijken of logopedie voor jou ook een uitkomst biedt.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Alleen hormonen voor stemverandering?

Bericht door eew »

Aan de andere kant (op een enkeling na, en die kan je zijn) is het niet zo dat al die veranderingen van de ene op de andere dag opkomen. Het gebruik van hormonen bij iedere nieuwe dosis die je neemt, via welke vorm dan ook, opnieuw een besluit om er mee door te gaan. Als je belangrijkste dysforie uit je stem komt is er in het begin niets anders ernstigs permanents waar je rekening mee hoeft te houden houden (tenzij je denkt echt niet te kunnen dealen met drie haren op je gezicht en bottom growth). Dus wat dat betreft zou "het proberen" in jouw situatie redelijk veilig moeten zijn, indien je zorgverlener daar in mee wil gaan.

Waarom weet je nu al zeker dat je niet langdurig aan de testosteron wil?
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Re: Alleen hormonen voor stemverandering?

Bericht door MarshMall0w »

Hal schreef: 24 mei 2021, 17:29 Ik heb / had wel veel last van dysforie over mijn stem. Voordat ik aan de testosteron ging heb ik via mijn huisarts me door laten verwijzen naar een logopedist en die hebben me veel geleerd waar ik ook pre-T (en nu nog) veel aan heb om mijn stem zo te laten klinken dat die bij me past.

Als je de andere permanente veranderingen die bij testosteron-gebruik komen kijken (haar, clitorale groei, bijv.) niet ziet zitten, zou je eens kunnen kijken of logopedie voor jou ook een uitkomst biedt.

Ah oke! Thanks voor de tip! Hoe zit het nu met jou en de testosteron? Ga je stoppen na de stemverandering? Of hoe zie jij het voor je?
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Alleen hormonen voor stemverandering?

Bericht door KeepzD »

Kleine voetnoot ook..
Het is niet gezegd dat het zakken van je stem een van de eerste veranderingen is. Vaak wel, MAAR niet altijd. Er zijn meerdere mensen hier op het forum die veel eerder baardgroei en andere zaken merkten (subtiele veranderingen in het gezicht oa), dan dat de stem ging zakken. In een enkel geval is het zelfs na een jaar nog zo dat de stem nog niet op het bereik is waar je die wil hebben.
In dit geval zou ik dus eerder naar logopedie "verwijzen" dan de hormonen. Ieder lichaam is anders, maar niemand geeft garanties...
Forever myself
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Alleen hormonen voor stemverandering?

Bericht door Hal »

MarshMall0w schreef: 24 mei 2021, 17:58 Ah oke! Thanks voor de tip! Hoe zit het nu met jou en de testosteron? Ga je stoppen na de stemverandering? Of hoe zie jij het voor je?
Ik ben (denk ik) best wel "binair trans". Daar bedoel ik mee dat ik graag aanmerkelijk wil vermannelijken en dat ik ook de niet-permanente effecten van testo erg waardeer (vetverdeling, spieropbouw, etc.). Mijn plan is dus om niet te stoppen met de testo totdat ze me de grond / de oven in stoppen.

In eerste instantie ben ik met logopedie begonnen omdat dat al kon voordat ik hormonen kreeg en ik alvaast graag iets wilde doen - wat dat dan ook was -, en inmiddels ben ik er ook blij mee omdat ik gewoon graag een mooie, veelzijdige stem wil, en de oefeningen me daar nog steeds bij helpen.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht