Phalloplastiek maar waar?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Meertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2021, 18:05
Gender: Man

Phalloplastiek maar waar?

Bericht door Meertje »

Hoi allemaal,

Ik vraag mij af of er mensen zijn die weten wat de belangrijkste verschillen zijn qua techniek etc bij een phalloplastiek in verschillende landen. Ik hoor namelijk dingen over Gent en Belgrado, maar van de site kan ik weinig tot geen informatie vinden. En ik het vumc om deze info vragen is niet onafhankelijk natuurlijk haha.

Ik hoor graag wat jullie hierover weten.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Phalloplastiek maar waar?

Bericht door Citizen Erased »

Belangrijkste verschil is de donorplekken die gebruikt kunnen worden, RFF (onderarm) komt overal voor, evenals ALT (been). Hier in NL heb je dan nog SCIP (flank, gebied boven lies) en in Belgrado MLD (rug). Al die plekken hebben hun voors -en tegens en je zult dus voor jezelf na moeten gaan wat je belangrijk vindt. Verder zijn er nog individuele verschillen pre-op; in VUmc zien ze bv vóór een phalloplastiek met plasbuisverlenging graag dat je een colpectomie hebt laten uitvoeren, in Gent niet. Belgrado weet ik niet. De vervolgfases zijn ook per ziekenhuis anders.
Meertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2021, 18:05
Gender: Man

Re: Phalloplastiek maar waar?

Bericht door Meertje »

Okee dankje voor de uitleg! Het verschil in colpectomie eis wist ik inderdaad en dat is voor mij geen probleem want dat is al gedaan. Weet je toevallig ook of je ergens kan vergelijken? Niet alleen qua resultaat wat ergens natuurlijk ook subjectief is, maar ook met slagingspercentage/ aantal heroperaties/complicaties?
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Phalloplastiek maar waar?

Bericht door Vethrvolnir »

@Jer158 heeft een goed topic gemaakt over een kliniek in Londen.
:shock:
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Phalloplastiek maar waar?

Bericht door Hielke »

En vergelijken kan natuurlijk op transbucket.com.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Phalloplastiek maar waar?

Bericht door Vethrvolnir »

valt me op dat er voor zover ik kan zien geen enkel resultaat van vumc falloplastiek op transbucket staat.
zijn de vumc fallos te erg om te tonen ?
:shock:
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Phalloplastiek maar waar?

Bericht door Sander »

Ik denk dat het vooral belangrijk is om voor jezelf te weten wat je belangrijk vindt en daarna kijkt welke chirurg daarbij past of je doet verschillende fases bij verschillende chirurgen.

Over cijfers ga je in het buitenland nooit echt zekerheid krijgen. Zou me daar niet teveel aan vastpinnen.
In Belgrado hoef je ook geen colpectomie te doen voor de phallo. Ze hebben daar wel een voorkeur voor eerst meta en dan phallo

Belangrijkste vragen zijn wel

-Hoe belangrijk is gevoel, sensueel en tactiel
-Lengte / dikte
- plaats litteken
- plaatsing scrotum
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Phalloplastiek maar waar?

Bericht door Citizen Erased »

Meertje schreef: 15 jun 2021, 09:13 Okee dankje voor de uitleg! Het verschil in colpectomie eis wist ik inderdaad en dat is voor mij geen probleem want dat is al gedaan. Weet je toevallig ook of je ergens kan vergelijken? Niet alleen qua resultaat wat ergens natuurlijk ook subjectief is, maar ook met slagingspercentage/ aantal heroperaties/complicaties?
Mwa, het lijkt er sterk op dat de verschillen in gerapporteerde complicaties tussen de ziekenhuizen met name neerkomt op een ander begrip van het woord ‘complicatie’ dan dat er verschillen in techniek of kwaliteit zijn die dit verklaren. Complicaties die niet leiden tot een heroperatie worden dan bijvoorbeeld niet meegeteld, terwijl de patiënt zelf natuurlijk wel met die complicatie te maken heeft.
In zijn algemeenheid kun je stellen dat de plasbuisverlenging behoorlijk problematisch is (60-70% heeft complicaties), tijdens een voorlichtingsavond vanuit VUmc zei een dienstdoende chirurg wel dat ze zo’n plasbuis uiteindelijk altijd wel onder controle kunnen krijgen. Maarja, dan ben je wellicht wel wat hersteloperaties verder. Om die reden heb ik er zelf niet voor gekozen.
Verder heb je het standaardpakketje wat bij een grote operatie met een reconstructie hoort: afsterving (vrij zeldzaam gelukkig) en overigen die vaak zonder operatie uit zichzelf herstellen (infectie, wijkende wondranden bv).

Kortgezegd: met plasbuisverlenging een hoop risico en kans op hersteloperaties (60-70%), zonder veel minder risico (~5-10%) en dan ook nog vaak minder spannende complicaties.
Vethrvolnir schreef: 17 jun 2021, 15:49 valt me op dat er voor zover ik kan zien geen enkel resultaat van vumc falloplastiek op transbucket staat.
zijn de vumc fallos te erg om te tonen ?
Lekkere fatalistische conclusie :mrgreen: Misschien privacy dingetje? Je mag die van mij best zien hoor.
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Phalloplastiek maar waar?

Bericht door Vethrvolnir »

ha @Citizen Erased ik ben wel benieuwd . dus als je het ok vindt graag. ik heb nog nul resultaten van vumc gezien. ( sta op de wachtlijst van vumc met het doel een fallooperatie bij hen te krijgen. maar ik heb geen idee wat ze kunnen. :fpalm: ) ik ga er van uit dat dezelfde chirurgen die jou opereerden nog steeds de fallo operaties bij vumc doen. bouman toch?
:shock:
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Phalloplastiek maar waar?

Bericht door Citizen Erased »

Vethrvolnir schreef: 18 jun 2021, 08:33 ha @Citizen Erased ik ben wel benieuwd . dus als je het ok vindt graag. ik heb nog nul resultaten van vumc gezien. ( sta op de wachtlijst van vumc met het doel een fallooperatie bij hen te krijgen. maar ik heb geen idee wat ze kunnen. :fpalm: ) ik ga er van uit dat dezelfde chirurgen die jou opereerden nog steeds de fallo operaties bij vumc doen. bouman toch?*
dr. Botman* :P

Enne, zoals beloofd (foto's verwijderen zichzelf na 1mnd):
NSFW-link (foto's 1.5jr post-op)

Overigens krijg je in voorgesprek met chirurg zelf wel ook veel resultaten te zien als je dat wilt.